Hej!

Jag är ingen rörmokare men tycker själv att jag är nomalbegåvad och kan förstå hur saker och ting fungerar.

Jag har ett fiskarhedenvillan hus i Jämtland som är på två plan. Det är golvvärme på båda våningarna. Grunden är platta på mark byggd med Supergrund och 300 isolering. Det finns en fördelare per våning.

Nu tänkte jag ge mig på att justera in golvvärmen i mitt hus, rörmokaren har lämnat alla slingor ostrypta. Det finns inga
injusteringsventiler monterade för fördelarna (vilket det står att man ska montera enligt LK projekteringen). By-Pass är monterad på fördelaren på nedrevåningen, ingen på övervåningen.

Behöver lite hjälp, jag har väldigt lågt förtroende för min rörmokare så jag litar inte på att han förstår hur och varför man gör detta. Han tycker jag ska använda termostaterna/rumsgivarna som strypning...

Jag bifogar LK's injusterings tabeller. Som ni ser så ska flödet i fördelarna vara snarlikt, 9,4 respektive 9,8 L/s. Men det skiljer mellan fördelarna , våning 2 har 170m längre slingor. Jag misstänker att det är därför injusteringsventiler ska monteras för respektive fördelare?

Kan jag göra något åt justeringen på slingorna eller måste jag vänta med detta tills injusteringsventiler för fördelarna sitter på plats?

Jag tror inte min värmepump jobbar optimalt just nu.

Värmepumpen förövrigt är en bosch 11kw bergvärmepump.

Jag är mycket tacksam för förslag på hur jag ska gå vidare...
 
  • v1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • v2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bra att ha någon form av injusteringsventiler på returerna, men inte nödvändigt,
 
  • Gilla
robsev80
  • Laddar…
När jag har justerat in golvvärmeslingor så har jag gjort följande:

1. Öppnat ställdonen på max, har man elställdon ställ alla rumstermostater på max. låt dom stå på max under den period som du justerar in slingorna.

2. Justera strypningen till resp. slinga på mitten av inställningsområdet tex 2 varv om 4 är max. Om man har någon kortare slinga så kan man ställa den ett halvt varv minder och lika om man har en längre slinga ett halvt varv mer.

3. Vänta minst ett dygn.

4. Justera dom slingorna till resp. rum där temperaturen inte blir det du önskar. dvs. för kallt i ett rum öka på strypningen. Och tvärt om för varmt minska strypningen.

5. Vänta ytterliggare minst ett dygn.

6. Justera vid behov osv.

Detta sättet är inte det snabbaste och kräver lite av brukaren men efter lite justeringar så får du en anläggning som bör fungerar bra. en förutsättning för att detta ska fungera är att värmepumpen reglerar framledningstemperaturen efter husets värmebehov.

Lycka till
//Tb
 
Thomas59
TbLjp skrev:
När jag har justerat in golvvärmeslingor så har jag gjort följande:

1. Öppnat ställdonen på max, har man elställdon ställ alla rumstermostater på max. låt dom stå på max under den period som du justerar in slingorna.

2. Justera strypningen till resp. slinga på mitten av inställningsområdet tex 2 varv om 4 är max. Om man har någon kortare slinga så kan man ställa den ett halvt varv minder och lika om man har en längre slinga ett halvt varv mer.

3. Vänta minst ett dygn.

4. Justera dom slingorna till resp. rum där temperaturen inte blir det du önskar. dvs. för kallt i ett rum öka på strypningen. Och tvärt om för varmt minska strypningen.

5. Vänta ytterliggare minst ett dygn.

6. Justera vid behov osv.

Detta sättet är inte det snabbaste och kräver lite av brukaren men efter lite justeringar så får du en anläggning som bör fungerar bra. en förutsättning för att detta ska fungera är att värmepumpen reglerar framledningstemperaturen efter husets värmebehov.

Lycka till
//Tb
Tänkte svara tidigare men annat kom ivägen (julstök:)).

Ägnade några månader förra hösten åt injustering av golvvärmen i vårt nyköpta hus. Föregående ägare hade ingen koll eller så hade han justerat bort sig totalt så INGET var rätt.

Gjorde i steg 1 i princip som du beskriver med termostaterna på max, alt termostathuven bortplockad.

Utrustad med en IR-remometer och små digitala temperaturdisplayer som jag satte i alla rum skred jag sedan till verket.

Fick direkt lägga till ett steg 1b då det visade sig att uppmärkningen av slingor/rum inte stämde för 5 öre. Stängde en slinga i taget och kollade var det blev kallt. IR-termometern var ovärderlig.

Ditt steg 2 är jag inte riktigt med på. Varför strypa 50%? Injusteringsmetoden bygger ju på att skapa ett effektivt flöde.

Jag väntade i steg 2 ca 2-3 dagar med i huvudsak stängda dörrar och ventilationen på ett minimum för att undvika värmeförflyttning. Därefter utgick jag från det svalaste rummet. Ströp övriga rum (alltså ströp i fördelaren för resp rums slinga) en aning, lika på alla rum/slingor och väntade 2-3 dagar. Samma procedur igen och igen och igen..... tills jag hade en jämn temp i alla rum utom sov och bad. Sov hölls ca 3-5 grader svalare, bad 3-5 grader varmare.

Duskriver dock att du ströp i rum som var för kalla och ökade i varma rum. Jag vill minnas att jag gjorde tvärt om men jag kan ju ha drabbats av någon senilsjukdom och minns fel???

Kollade samtidigt med IR-termometern direkt på slangarna i fördelaren att framledning/retur & deltaT låg på liknande värden för alla slingor. Det förutsätter att slanglängd/flöde är rätt beräknad från början).

Man kan göra en snabbjustering direkt i fördelaren med IR-termometern som funkar till 80-90% om man har bråttom.

Först när allt detta var klart började jag justera VP:n efter vilken FAKTISKT temperatur jag önskade i huvuddelen av huset. Tempdiffen upp/ner följer ju med så jag justerade så att jag hade ca 22,9 grader i huset med drygt 18 i sov och ca 25-26 i badrum.

Hela proceduren tog nog någon månad och jag fortsatte att finjustera genom att mäta med IR-termometern på golv och ytter/inneväggar kombinerat med avläsning av digitaltermometrarna.

Justering har funkat perfekt. Alla termostater står på max och temperaturerna i rummen är precis som vi vill ha dem.

Något behov av rumstermostatreglering finns ej.

Kör VP:n enbart med utegivare trots stora glaspartier i söder. Funkar perfekt det med.
 
Ja du, att justera in ett GV-systemet utan strypningar begriper jag inte hur det skall gå till.

Termosterna skall normalt inte användas för att styra temperaturen utan för att reglera ned om det tillfälligt finns en annan värmekälla som bidrar. Ex. en öppen spis, torktummlare, solinstrålning etc.. Systemet skall därför justeras in med alla termostater på max.

Om fördelarna matas individuellt (samma tryckfall fram till fördelaren) och inte den ena via den andra, så skulle jag följa principen att den längsta slingan på varje fördelare skall vara ostrypt.

Injustering enligt ovan garanterar att du kan köra VP på lägsta möjliga framvattentemp ock bidrar därför till ettt högt COP.

Angående Bypassen att den skall garantera ett litet flöde genom cirkpumpen även om alla termostater skulle vara stängda, så det räcker med en.

Jag har samma erfarenhet som Thomas59. Med ett riktigt injusterat system kan man lägga pengarna på något bättre än termostater, de har ganska liten funktion.
 
Tack för alla tips, har hittat en IR termometer på Jula som införskaffat!

jag tror det är språkförbistring i några inlägg, TbLjp menar nog att när han ökar strypningen så stryper han av mer (minskar flödet) :).

Jag har dock en fundering. Jag har läst på lite forum och det verkar som att man förespråkar en delta T på fram/retur på runt 7-8 grader, vilket stämmer mycket väl överens med LK's projektering (7 grader). När jag mäter med min IR på de längsta slingorna så är delta T 10 runt grader, dvs mer än de projekterade 7... Det här är alltså vid ostrypta slingor, betyder det att jag bör öka på cirkulationspumpen i VP ett snäpp (har inte kollat vad den står på), och när jag har ett delta T på 7 eller mindre så kan jag börja 'strypa in' de andra slingorna?

Eller hur ska jag fundera?
 
  • Gilla
surfsmurfen
  • Laddar…
Längsta slinga bör vara ostrypt.
 
  • Gilla
Hus98
  • Laddar…
Thomas59
lt1cobra skrev:
Tack för alla tips, har hittat en IR termometer på Jula som införskaffat!

jag tror det är språkförbistring i några inlägg, TbLjp menar nog att när han ökar strypningen så stryper han av mer (minskar flödet) :).

Jag har dock en fundering. Jag har läst på lite forum och det verkar som att man förespråkar en delta T på fram/retur på runt 7-8 grader, vilket stämmer mycket väl överens med LK's projektering (7 grader). När jag mäter med min IR på de längsta slingorna så är delta T 10 runt grader, dvs mer än de projekterade 7... Det här är alltså vid ostrypta slingor, betyder det att jag bör öka på cirkulationspumpen i VP ett snäpp (har inte kollat vad den står på), och när jag har ett delta T på 7 eller mindre så kan jag börja 'strypa in' de andra slingorna?

Eller hur ska jag fundera?
TIPS: Sätt en bit maskeringstejp på golvvärmeslangen där du siktar med termometern. Då får du mer rättvisande värden.

Öka/Minska; ja så är det förmodliogen - vi menar samma sak.

Längsta slingan (eller kallaste rummet om det inte är samma) ska vara ostrypt.

DeltaT på golvvärmeslingorna är i viss utsträckning en fråga om under vilka förhållanden VP.n jobbar och dels en komfortfråga. Lågt deltaT (skillnad mellkan framledningstemp och returtemp) på slingorna ger ju högre komfort då skillnaderna i temp på olika ställen på golvet blir mindre än med högt dT. 10 grader dT låter mycket och kanske även 7 grader. Kör själv 4-5 grader skulle jag gissa. Har inte mätt på ett tag.

Här kommer IR-termometern väl till pass då den i stort sett helt bortser från vilket golvmaterial du har. Annars kan man bli lite lurad av vissa golv som "känns kalla" och andra som "känns kalla" trots att temp är lika.. Kolla dT direkt på golven och jämför med hur det känns under fötterna. Det blir en kompromiss mellan behaglig lufttemp, behaglig yttemp, dT och allmän känsla som styr vad du tycker känns bra.

Har du parkett/trägolv bör du ju också vara vaksam så dessa in blir för ytvarma (max 27 grader skulle jag gissa) då sprickor lätt uppstår då.

dT i VP:n brukar tillverkaren ha rekommendationer för.

Försök i första hand att justera en parameter i taget. Har du väldigt högt dT kan du börja med att justera ner (EDIT: ska givetvis vara JUSTERA UPP) CP:n innan du börjar strypa. Stypningarna i sig ökar cirkulationen i de slingor som är mindre (minst) strypta än den du för tillfället stryper så det blir lite av en iterativ process där du regelbundet får gå tillbaks och justera slingor som du redan strypt.

Låt det ta tid och kör med stända dörrar och minimum ventilation. När du börjar vara nöjd med justeringen kan du börja köra med öppna dörrar och succesivt öka ventilationen och samtidigt finjustera beroende på hur värmeförflyttning på direktstrålning och drag påverkar.
 
Redigerat:
Thomas59, jag måste fråga en sak. Du säger att jag ska justera ned cirkulationspumpen om jag har hög skilnad på framledning/retur tempen? Med risk för att säga något dumt men borde jag inte öka cirkulationen?
 
Redigerat:
jo.
 
hmm, lättade på plåten på värmepumpen. Cirkpumpen går redan på fullt (iii).
Jag är lite fundersam...

På övervåningen så ligger temperaturen runt 18-19 grader, nere ligger den mellan 19,5 till 23 grader. Det kallaste rummet (vardagsrummet) nere är det som är helt täckt med 14mm parkett golv. Köket är 50/50 med parkett och kakel, det håller 23 grader. sedan ligger hallen + tvättstugan på runt 21-22.

Bör jag öka min värmekurva (kör på 2.1 nu) så att jag får 'bra' temp uppe (20-21 grader tänkte vi sikta på). Sedan strypa nere tills jag får den temperatur jag vill ha där också?

Behöver jag oroa mig för att cirkulationspumpen inte räcker för mitt hus? (med tanke på att den står på full sprutt nu...)
 
Thomas59
lt1cobra skrev:
Thomas59, jag måste fråga en sak. Du säger att jag ska justera ned cirkulationspumpen om jag har hög skilnad på framledning/retur tempen? Med risk för att säga något dumt men borde jag inte öka cirkulationen?
Helt korrekt, skrev fel där - sorry!
 
Thomas59
lt1cobra skrev:
hmm, lättade på plåten på värmepumpen. Cirkpumpen går redan på fullt (iii).
Jag är lite fundersam...

På övervåningen så ligger temperaturen runt 18-19 grader, nere ligger den mellan 19,5 till 23 grader. Det kallaste rummet (vardagsrummet) nere är det som är helt täckt med 14mm parkett golv. Köket är 50/50 med parkett och kakel, det håller 23 grader. sedan ligger hallen + tvättstugan på runt 21-22.

Bör jag öka min värmekurva (kör på 2.1 nu) så att jag får 'bra' temp uppe (20-21 grader tänkte vi sikta på). Sedan strypa nere tills jag får den temperatur jag vill ha där också?

Behöver jag oroa mig för att cirkulationspumpen inte räcker för mitt hus? (med tanke på att den står på full sprutt nu...)
Grundprincipen är ju att du stryper slingorna i de varmaste rummen. I ditt fall köket och tvättstugan.

Inställningen av VP:n (värmekurvan) väntar du med till dess du har justerat in golvvärmen.

Vad du jobbar med är att få jämn temp i alla rum alt viss diff upp/ner i tex badrum/sovrum. Den faktiska temperaturen ställer du in då injusteringen är klar. Diffen som du ställt in parallellförflyttas bara så den består då du ändrar temperaturen.

CP:n? svårt att säga innan du börjat justera. Flödet till övervåningen ökar ju då du stryper i undervåningen så det kanske blir ok.
 
Tackar, jag förstår principen nu :). Ska skruva på slingorna tills jag får till det förhållande mellan rummen som jag vill ha det.

En sak jag noterat nu när vi har en köldknäpp här uppe i Jämtland (-24) är att ju kallare det blir desto varmare blir det inomhus, dvs inomhus temperaturen stiger samtidigt som yttertempen sjunker... Även fast jag inte ska bry mig om kurvan ännu :blushing: så antar jag att det betyder att min kurva är för brant som det är just nu?
 
Thomas59
lt1cobra skrev:
Tackar, jag förstår principen nu :). Ska skruva på slingorna tills jag får till det förhållande mellan rummen som jag vill ha det.

En sak jag noterat nu när vi har en köldknäpp här uppe i Jämtland (-24) är att ju kallare det blir desto varmare blir det inomhus, dvs inomhus temperaturen stiger samtidigt som yttertempen sjunker... Även fast jag inte ska bry mig om kurvan ännu :blushing: så antar jag att det betyder att min kurva är för brant som det är just nu?
Stämmer bra det. Det är kurvornas fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.