Har en bänkyta som är 340cm lång och undrar om man klarar sig på 2 vägguttag eller bör man ha fler?
 
Du bör ju ha så du kan köra kaffebryggare, vattenkokare och mixer samtidigt.
Sedan vill du kanske kunna ladda din mobil och kanske ha en radio.

Jag har själv två uttag och det är alldeles för lite. Hade satsat på tre dubbel om det varit idag.
Placera dom klokt. Tex ett nära diskhon (för handmixer och elvisp)
Ett där du ska ha din kaffekokare.
Det sista var som helst.
 
Håller med styrman - Fler uttag. Man kan aldrig få för många uttag i ett kök - bara för få. Man vill kunna ställa sig var som helst på den där arbetsbänken och koppla in ett arbetsredskap. Utan att behöva dra ut en kontakt som sitter i. När vi byggde om vårt kök har jag sett till att få uttag överallt där det gick. Svärfar som installerade det hela tyckte jag var lite "over the top" tror jag men alla uttag utom ett har redan använts. Efter knappa fem månader.
 
Redigerat:
Mikael_L
340cm?
Minst tre dubbla skulle jag satt, bara för att slippa irritera mig senare.

Om jag dessutom visste om någon spikad plats för två prylar, t.ex. vattenkokare + brödrost skulle jag satt 4 uttag just där, sen 2 dubbla till på lämpliga ställen.
 
Glöm inte att sprida uttagen över flera grupper och faser. Vattenkokare, kaffebryggare och en micro som går samtidigt kan dra iväg över 20A i förbrukning.
 
Ett snyggt sätt att dölja eluttagen är att installera pop-ups i bänkskivan. EVOline är en produkt som funkar bra. Beställ den från Tyskland så får du halva proset jämfört med Sverige.
 
Jag har också ca 340 överskåp och satte ett dubbeluttag på varje kant samt ett i mitten plus ovan nämnda "popup", PowerPort i ett hörn så ska det räcka och bli över, oavsett vart på arbetsbänken man befinner sig så är det nära till ett uttag.

Skulle definitivt inte gå på färre, hellre kanske t.o.m. fler (+1) även om jag inte känt att jag saknar något.

PowerPorten gör ju att permanenta prylar, t.ex. köksradio eller kaffebryggaren ser snygg ut då inga sladdar går upp från bänkskivan.
 
uttag är bra javisst, men fult enligt mig.
placera iaf ett vid spisen, man kan ha våffeljärn m.m. viktigaste uttaget.

sen nåt mera.
har du mörkt kakel använd svarta uttag så dom knappt syns m.m...

en radio på en köksbänk kallar inte jag snygg design men men.
finns viktigare saker isf att ha där..

skall snart lägga upp bilder på min renovering...

mvh
snickar estwing
 
Har 310 cm kommer att köra 3 st 3-vägs totalt 9 kontakter samtidigt. Man kan som sagts tidigare aldrig få för många. troligvis kommer det bli ett par enkeluttag till
 
Jag kan inte påminna mej att någonsin upplevt det som ett problem att ha många uttag :) det kan inte bli för många helt enkelt.
 
Jag funderar på samma sak. Har tyckt att vi hade för få innan, och eftersom vi ska ha åtminstone brödrost, mikro och kaffekokare, och vid vissa tillfällen mixer och elvisp så är det bra att ha minst tre iallafall, men det blir nog 4.
 
Mikael_L
estwing skrev:
uttag är bra javisst, men fult enligt mig.
Man behöver ju inte klämma dit dom mitt på väggen. Alldeles under överskåpen eller under överskåpen kanske (men det senare är också ett knöligt ställe)
 
klart man har olika smak.
jag personligen gillar ej massa överskåp då detta blir för trång känsla.

har man då grenuttag under som man sätter i vinkeln på botten av överskåpet så syns dessa mycket.
använder man då ljusrampslist som bygger ner blir allt ännu trängre.
men som sagt alla har olika smak.

folk gillar kanske inte min stil av kök heller men så är det.

men en fråga: när använder du elvisp, våffeljärn, vattenkokare, kaffekokare brödrost m.m på samma gång?

skickar me lite bilder på mitt här.
hela huset är gö klart å bilder har lovats ut ..är ni intresserade av hur allt byggt upp?

mvh
snickar estwing
 
hmmm?
laddade in 3 bilder men får ej upp dessa. skumt.
nån som vet varför?
 
Fel format kanske? Vilket format är de på bilderna du försökte ladda upp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.