Vi funderar på att lägga in vattenburen golvvärme i hall + wc + kök totalt ca 30 kvm. Har tittat på Floore golvvärme som de säljer på K-rauta. Kostnaden skulle bli ca 10000 enl deras offert.

Fördelar med golvet verkar vara att det bygger lite på höjden, lätt att lägga. Vi ska lägga golvet på en isolerad betongplatta. Funderingen gäller om golvet blir tillräckligt stumt för att lägga klinker på. Det ska inte vara något problem om man läser deras hemsida, man ska använda ett speciellt fix + fog som är lite elastiskt, men jag funderar ändå, då man sätter plattorna i fixet direkt på golvslingorna.

Har någon erfarenhet av detta golvvärmesystem på betonggolv med klinker ovanpå? Hur var det att lägga in? Har det fungerat bra?

http://www.floore.se/
 
Vill också gärna ha svar på detta
 
mycket lätt att lägga !
funkar ok, man undviker slinglängder över 60-70 m, har dock inte klinker utan trägolv ovanpå,
slangen är JÄDRIGT känslig för veck då den är myyyycket tunn
 
Finns ju 16 slang, den är lite grövre, det är den jag tänkt använda
 
Har lagt floores golvvärme i toan med klinkers ovanför, det är mycket lätt att lägga och jag har inte sett några problem efter 5 år....la den tunnare slangen (12mm?) och värmen räcker gott o väl
 
Vad bra!
Vi funderar nu på att lägga den som har 6mm isolering under, vi har inte problem med bygghöjden och tänker att det kan vara bra så värmen inte går ner i grunden iställlet. Ska ringa återförsäljaren och höra om prisskillnaden på skivorna med mer isolering är stor.
 
Köpte ni och la ut golvvärmen?
 
Vi har köpt golvvärmen, men vi valde den med 6 mm isolering under för att minska värmeförlusten nedåt. Vi har inte lagt in den än, ligger och väntar... Sätter igång nästa vecka. Vi valde även att ha en sjunt med inbyggd elpatron så att vi kan ha komfortvärme under varma årstiden om vi vill.
 
Har bara lagt 12 mm med trägolv och liknande ovanpå, men eftersom systemet från början är gjort för just keramikplattor så kan jag inte tro annat än att det skall gå lika bra så länge man följer deras anvisningar.
 
robsarve skrev:
Har bara lagt 12 mm med trägolv och liknande ovanpå, men eftersom systemet från början är gjort för just keramikplattor så kan jag inte tro annat än att det skall gå lika bra så länge man följer deras anvisningar.

Det låter bra, vi tror inte det ska bli något problem. Är det något speciellt du tycker vi ska tänka på när vi lägger golvet? Vi kommer fästa det med flytfix i betongplattan. Är det lätt att det blir spänningsar i slangen när man lägger ut den, så att det blir svårt att få den att ligga still i fårorna?
 
Jag har köpt och lagt ut skivorna nu för 16 rör med 6mm isolering under.
Ska börja med slangen i helgen.
Det som återstår är att göra egna böjar och svängar där det behövs.
Får hoppas det är enkelt med att göra med brytbladskniven.
 
danielandersson skrev:
Jag har köpt och lagt ut skivorna nu för 16 rör med 6mm isolering under.
Ska börja med slangen i helgen.
Det som återstår är att göra egna böjar och svängar där det behövs.
Får hoppas det är enkelt med att göra med brytbladskniven.

Låt hör mer hur det gått!!

Funderar på detta ist för att riva upphela golvet i hallen och lägga in nya spårade spånisar så är detta mkt enklare.
 
danielandersson skrev:
Jag har köpt och lagt ut skivorna nu för 16 rör med 6mm isolering under.
Ska börja med slangen i helgen.
Det som återstår är att göra egna böjar och svängar där det behövs.
Får hoppas det är enkelt med att göra med brytbladskniven.
Är väldigt nyfiken hur det gick. Meddela oss gärna!
 
Jag har lagt ut floore i hela huset, ca 115 kvm vid min konvertering från direktv el. Jag körde på 13mm skivor (12mm slang). Jag kan inte svara för hur andra system är men det här kändes väldigt lätt att lägga ut själv. Bra planering på hur slingorna ska gå är a och o. Sen kan det vara lite tidsödande att dra egna kanaler med brytbladskniven på de ställen där det behövs. Jag har även lagt ut det i hall + tvättstuga + wc där jag har klinkers men var väldigt noga med tillräckligt stumt underlag. Har inte sett någon skada i fogar eller dylikt, dock så har det bara gått några månader.
 
millhill skrev:
Jag har även lagt ut det i hall + tvättstuga + wc där jag har klinkers men var väldigt noga med tillräckligt stumt underlag. Har inte sett någon skada i fogar eller dylikt, dock så har det bara gått några månader.
Låter positivt! Har du vanlig fog, eller någon speciell? Någon nämnde fog av mjukare typ för att undvika sprickbildning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.