Blev lte fundersam.....Vi har utfört renoveringar av vårt hus innan 1 juli 2009. Vi äger halva huset var och ska begära skattereduktion för halva arbetskostnaden vardera. Fakturan är endast ställd till min man, alltså endast hans namn står på. Spelar det någon som helst roll, eller måste fakturan vara ställd till oss båda?
Någon som vet?
 
Tror det måste vara specat om man inte är gifta tyvärr.
 
Har för mig att det står på blanketten som du skall fylla i och skicka in, att om du inte specificerar fördelningen så blir det aut. fördelat på dem som står på fastigheten, men vill du ha en annan fördelning så få du/ni speca på blanketten hur ni vill ha det fördelat.
 
Jo att man väljer hur man vill fördela det på blanketten har jag sett. Frågan är om fakturan måste vara utställd på dem som vill göra skattereduktionen. Eller om det är OK att den är utställd till endast en av ägarna till fastigheten?
 
Den viktigaste frågan är nog om det på fakturan står på vilken fastighet arbetet utförts. Står det så lär det vara tillräckligt.

Med reservation för att jag inte kan veta exakt hur skatteverket ser på saker, vill du ha korrekta svar så bör du fråga dem.

Och med risk för att misstolkas, varför frågar du inte dem direkt istället för att fråga här? Personligen gillar jag inte folks gissningar så tja *S*

/Kent
 
Tack för alla svar, vilket ypperligt forum!

Snickarboden/Kent - naturligtvis kommer jag att kolla med Skatteverket, frågan poppade dock upp idag och de har varit svåra att nå idag..........
Utnyttjade detta forum för att se om någon varit med om samma spörsmål. Några dagar kvar dock innan betalningen måste vara gjord.
Tack du också för svar!
GOD JUL!!!!
 
Det räcker nog inte bara med fastighetsbeteckningen, eftersom bara ägaren kan göra avdrag. Namnet borde vara lika viktigt.
 
MH>Ja, det är bara ägarna som kan utnyttja ROT så varför skulle det inte räcka med fastighetsbeteckningen om man hårdrar det?

/Kent
 
snickarboden skrev:
MH>Ja, det är bara ägarna som kan utnyttja ROT så varför skulle det inte räcka med fastighetsbeteckningen om man hårdrar det?
Därför att SKV måste kolla att det är ägaren som tagit emot fakturan, och inte ägarens rika faster betalat allt?
 
Nu har jag fått svar från Skatteverket, det löd som följer:

Hej!

Då ni är gifta går det bra om fakturan är ställd till en av er. Det är
alltså OK.

Med vänliga hälsningar

Skatteverket, Servicejouren

Servicejouren svarar på allmänna frågor om
- skatt
- folkbokföring
- teknik och innehåll på skatteverket.se.

Webbplats: www.skatteverket.se
Servicetelefon: 020-567 000
Skatteupplysningen: 0771-567 567
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.