Mina päron köpte ett nytt radhus på 70-talet, i nya huset fanns en krökt träbalk i bjälklaget mellan våning 1 och 2 som resulterar i ett innertak som är aningen nedböjt. Lite retligt. Går det att fixa? Vilka elternativ finnes? Balken kan vara av, det vet man inte. Hur lång balken är vet jag inte men troligtvis 4 meter. Snickra dit en ny balk brevid och ta bort den krökta?
 
2 brädor limspikas på varje sida av den krökta. Det som buktar ut sågas bort.
Det är bara förslag. Så gjorde jag med mitt gamla golv som "buktade" neråt...
 
kamilenski skrev:
2 brädor limspikas på varje sida av den krökta. Det som buktar ut sågas bort.
Det är bara förslag. Så gjorde jag med mitt gamla golv som "buktade" neråt...
Hmmm, men håller det? Det är nästan hela längden på 4 meter som hänger ned, nja kanske 3 meter som hänger. Mjo det fungerar nog. Skall nog testas! Beroende på hur det ser ut när vi river takskivorna så vet vi nog vilket alt som blir bäst.
 
Bara ni inte kör med 19x95 :)
 
Om balken verkligen har en bärande funktion kanske det inte är så listigt att kapa bort det material som gör allra störst nytta i balken....

Hänger det mer än man kan förvänta sig av en korrekt dimensionerad balk (vilket kan vara ganska mycket), skulle jag växla av på sidorna om balken och byta ut den. Fast det verkar ju konstigt att det skulle vara ett konstruktionsfel i ett radhus på detta sätt...
 
MathiasS skrev:
Om balken verkligen har en bärande funktion kanske det inte är så listigt att kapa bort det material som gör allra störst nytta i balken....

Hänger det mer än man kan förvänta sig av en korrekt dimensionerad balk (vilket kan vara ganska mycket), skulle jag växla av på sidorna om balken och byta ut den. Fast det verkar ju konstigt att det skulle vara ett konstruktionsfel i ett radhus på detta sätt...
Då har du inte sett balkar i mitt förra lägenhet. Nästan alla hängde a ca 6-8cm!!!
Trä är bara trä.
 
MathiasS skrev:
Om balken verkligen har en bärande funktion kanske det inte är så listigt att kapa bort det material som gör allra störst nytta i balken....

Hänger det mer än man kan förvänta sig av en korrekt dimensionerad balk (vilket kan vara ganska mycket), skulle jag växla av på sidorna om balken och byta ut den. Fast det verkar ju konstigt att det skulle vara ett konstruktionsfel i ett radhus på detta sätt...
Det va tanken jag hade också, sätta dit en ny balk o ta bort den gammla. Hänger ned kanske 4 max 5 cm skulle jag tro, inte så mycket men det syns, blir större visuellt också när ljuset ligger på ett vitt tak. Jo balken var så från köpet, varför man lämnade det så vet jag ej, vet inte om balken var så från början eller om den krökte sig strax efter man monterat den.
 
Ja ett korrekt dimensionerat limträ hänger ju inte ner några 5cm på 4 meters spann iaf så det finns ju möjlighet att göra detta lite bättre.
 
MathiasS skrev:
Ja ett korrekt dimensionerat limträ hänger ju inte ner några 5cm på 4 meters spann iaf så det finns ju möjlighet att göra detta lite bättre.
Det är ingen limträ uatn en "planka" ..jag är tyvärr inte så bekant med trätyperna och vet ej det exakta namnet. Gissnisgsvis 195x45 ?
 
Då är det ju inte så konstigt att den säckar, om den har last på sig förstås. Ett limrträ i ungefär samma dimension gör antagligen underverk.
 
195x45 och över 4m? Den kan vara skarvat i mitten.
 
Hmm, nu när jag tittade mer igår så säckar sig det även i andra rummet intill i samma linje. Ca 7 meter totalt, och en vägg imellan. Så antingen är det 2st plank som vilar på mitväggen och båda har säckat sig eller så är det 1st limträ över hela stäckan på 7m(?) Kontigt bara tycker jag om man skulle ha limträ i ett radhus just på detta ställe, har svårt att tro att det ligger limträ mellan väning ett och två i ett litet radhus med små rum, möjligvis någon stans på vågning två som hjälper till hålla upp taket, men även jag som amatör tror inte det finns limträ alls i ett radhus, eller? ...så små ytor överallt och tror plank o bräder är det som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.