Jag sitter och kikar på renoveringsgips och vanlig gips på byggmax hemsida. De har bara en sorts renoveringsgips, den är 6mm tjock, sen 120x240 - kostar runt hundringen per skiva. Sen finns det nån ekonomiskiva, 13x120x240 och den kostar knappt 70spänn? Hur kan den vara BILLIGARE än renoveringsgipset? Större volymer på den sistnämnda?

Kan man ta vanlig 13mm vägggips och takmontera den? Finns det andra gipsskivor man har istället?

Mvh
Hilife!
 
man ska använda den vanliga i tak inte renoveringsgipsen , vanlig gips finns oftast från 2,2 m till 3 m hos bygghandeln . Finns även en ny modell som har försänkta kanter runt om hela skiva för att underlätta när man ska spackla skivorna
 
Mikael_L
Att renoveringsgips är dyr har säkert med volymer och göra, samt att det ligger knappast många kronor per skiva i gipspriset, resten är papp, tillverkning, lagerhållning, spill, vinst osv osv.
Så tjockleken på gipslagret påverkar tillverkningspriset väldigt lite.
Till detta kommer att konkurensen och därmed prispressen läggs nog främst på 1200x2400x13.

Det går utmärkt att sätta de vanliga 13mm gipsskivorna i tak, jag har gjort så i garaget.
Det är ett skitgöra att spackla kortkanterna där försänkning saknas. Jag använde dessutom glasfiberremsa, så alla skarvar är spruckna nu, jag använder endast pappersremsa i framtiden.
Jag vete tusan vad jag ska sätta i taket i huset sen, det känns som snudd på omöjligt (för mig) att spackla gipset så jag själv blir nöjd i en boendemiljö. I garage har jag mycket lägre krav. Men jag är lite inne på huntonit eller gipstak i småskivor med 45gr fasad kant runt om, eller målad panel eller pappspännt tak (eller vad det nu heter) eller ... ja vi får se ...

Vanliga fullstora gips sätter du vare sig på egen hand eller med en medhjälpare i tak utan hjälpmedel. Förbered allt och hyr en gipskivelyft ett dygn. Den kostar 70-100:-/dygn, Annars kan du ju samla ihop 3-4 kompisar så fixar ni det utan lyft men med svordomar istället.
Med lyft behöver du fortfarande en hjälpande hand, men bara för att få upp skivan på lyften. Jag tror att 900x2400-skivor kan man kanske klara att få på lyften själv, fast med mycket svordomar då. :)
 
Gipslyften rekommenderas mycket varmt men med "lite" vilja så klarar man faktist 2400X1200 också även om det är betydligr enklare om man är två
 
Nått som kan vara värt att tänka på är att ett färdigbehandlat tak inte behöver bli så mycket dyrare i slutändan än om man kör med rena gipsskivor, men är det nybygge och större volymer + gott om tid så då är det bara att knega på :)

Tänk på om du väljer vanliga standardskivor att du fasar av kortsidorna innan du fäster upp skivorna så att du får plats med spackel + remsa, annars finns det ju anpassad takgips som redan är fasade runt om som nämnts redan.

Skulle nog aldrig själv vilja sätta rena gipsskivor i tak om man tänker på alla moment och slit som behövs innan man får ett slätt vitt tak.

Nä länge leve pärlsponten :)
 
Tack för alla svar.
Jag vill inte ha ett tak med "spår" i som takgipset ger när man köper fasade plattor. Sen har jag nog inte lust att spackla och mala med slip i taket heller. Tror på panel. Kanske inte pärlspont men nått träaktigt i vitt. Släpper det att sätta vanlig gips i taket iaf. Verkar skitjobbigt...
 
det är lättare med gips än panel enligt mig iaf hyr in en målare som spacklar oc målar
 
Håller dock med om att träpanel tar "lite" tid och kan vara lite knepigt att sätta upp ensam men det finns ju massor av alternativ som kan vara värt att kolla upp, huntonit finns ju i olika storlekar och mönster bl.a ett mönster som är trälik med ådring, sedan har du ju brandens panelskiva som finns i V och pärlsponts utförande.

Åk ut och kika vad som finns på en större byggmarknad om du bor i närheten av ett vill säga.
 
Körde med kortplank, dvs 120x60 cm gipsskivor med fasade kanter. Det enda som behövs spacklas är skruvskallarna. Blir riktigt snyggt och dessutom går de att hantera ensam.

Tänkte prova sätta sådana på en vägg också för att få en lite annorlunda effekt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.