Hej, någon som vet hur man bäst och säkrast tar bort färg från gipsstuckatur? Min lgh är från 1905 och det finns fina stuckar, men de är ngt övermålade.

Hälsningar Elfy
 
Du måste försöka lista ut vad det är för färg. Det borde vara limfärg i taket och då tvättar man bort det med vatten. Om någon har målat på limfärgen med latex-takfärg så är det bara tur om den inte börjat spricka redan. Men du måste börja med att lista ut färgtypen! Måla inte med plastfärg i taket om du inte vet vad som är under!!!
 
Ok, tack! Men vatten, kan inte det lösa upp stuckmassan ngt?
 
Gammal stuckatur är gjord i gips. Det finns olika kvaliteter av gips, men vatten löser inte upp gips. Däremot kan man nöta bort och på annat sätt skada stucken mekaniskt om man är vårdslös. Om jag ska ta bort limfärg så använder jag en svamp och en pensel. Nu lämnar jag ämnet. Lycka till.
 
Puffar denna då jag också söker svar på frågan hur man får bort gammal färg från gipsstuckatur. I lägenheten som jag bor har både takrosett och stuckatur målats över alltför många gånger och därmed har detaljerna tappats i de tjocka lagren av färg.

Jag har läst att man absolut inte skall använda vatten på gipsstuckatur, och de små tester som jag har gjort själv bekräftar detta. Vattnet tränger in i gipsstuckaturen och tar smuts med sig. Har läst om att värme (Varmluftspistol, Gasol, IR-lampa) kan användas men ej säker på om det fungerar på gipsstuckatur. Känns dessutom livsfarligt i ett sekelskifteshus byggt i trä med vasstak...
 
I mitt förra hus var stucken övermålade ett antal gånger (1925) och troligen också med "fel" färg. Vatten, ammoniak och mjuk tandborste förbättrade visserligen konturerna och resultatet blev bättre, om än inte perfekt. Samt att jag gick drogad ett antal veckor ... Har man snygga stuck kanske man ändå får nöja sig med näst-bäst-resultat.

Eller ta upp frågan med en proffsig stuckatör - ett par sådana lär numera finnas i vårt land.
 
  • Gilla
Peter Wretmo
  • Laddar…
Jeg fikk løs en god del farge på noen takrosetter med luftkompressor, men der var fargen begynt å løsne. Det skadet i hvert fall ikke gipsen.
 
Det är ingen patentlösning men jag tog bort med en spackel, små små bitar färg som jag försiktigt tog bort, skrapade sedan ner färgen i hela taket men det var lättare, det var ganska löst eftersom man målat på limfärgen. Vi kalkputsade om taket runt rosetten, men vi har faktiskt inte målat den igen. Det är den enda stucken kvar i rummet och fin omålad, tycker kalkfärg är för "tjockt" för stuck. Jag blandar nog till ny limfärg och målar med, men ska frilägga den andra stucken innan det så jag kan måla alla samtidigt. Tvätta en rosett från limfärg mäktar man ju med!

det verkar gå att använda färgborttagningsmedel, men kanske bäst att fråga någon som säljer dessa? I vilket fall så hade jag provapplicerat på taket först och inte stucken för att se hur färgen reagerar.

http://byggnadsvard.se/byggnadskultur/övrigt/komplettering-i-gammal-stuckatur
 
ar läst om att värme (Varmluftspistol, Gasol, IR-lampa) kan användas men ej säker på om det fungerar på gipsstuckatur.
Nej, absolut inte! För mycket värme förstör gips!

Om det är limfärg skulle jag rekommendera vatten, om det är nån modern färg kanske linoljesåpa.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.