Hej

Efter mycket funderande har jag till slut kommit överens med mig själv om att det får bli något åt det här hållet.
Befintlig Baxi Solo Plus 30Kw, 3x750 liter+1x500 liter med inbyggd 110 liters beredare (Tappvattenautomaten föll bort då Baxi mer eller mindre avrådde mig ifrån att ha en sådan pga av kalkrikt vatten).
Dubbla shuntar en för bottenvåning+en för källarplanet. Ev bottenanslutet öppet expansionskärl. Laddkretsen kopplat med 35mm Cu rör mjuklödat.
Det enda jag har lite funderingar över är övre matarledningen från panna till tank. Har ett dörrhål som jag måste komma över men vill ju helst ladda tankarna ifrån sidan då jag läst att detta skall ge bättre skiktning. Kan jag då ha det som på ritningen att matarledningen går i en 90 graders böj från taket ner till sidoanslutningen på tanken? Eller kommer detta att ställa till med bekymmer?
Hade tänkt mig att sätta expansionen eller (ångrör om det blir bottenansluten expansion) på någon utav de övre kopplingställena på matarledningen.
Eller är det helt enkelt bättre att använda mig av toppansutningen i tanken.

Tacksam för svar och funderingar angående detta
 
  • Ackumulatortank 2750l.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte lite slöseri med dyra Cu-rör att dra dubbla på returen till tankbotten?
Borde väl vara bättre att grena ihop under shuntarna ..

Antar att du har golvärme i ena planet eftersom du vill ha separat shunt där ?

Att det blir bättre skiktning att stoppa in flödet i sidan av tanken, kan väl endast bero på att det "rusar" in vatten som annars då skulle trycks nedåt ? Men bäst utnyttjande av tankarna får man ju om de laddas från toppen. (Sitter övre anslutningen såpass långt från toppen som på bilden?) Nu har ju du 4 tankar som skall dela på flödet, så det bör vara ganska mediokert laddflöde i varje tank... Det kanske funkar att ladda uppifrån.

Du kan ju alltid sätta in en ventil så du kan prova bägge alternativen, det är ingen nackdel att det där röret sitter kvar som parallellkopplar tankarna en bit nedanför toppen, det hjälper till att utjämna tempen mellan dem så de laddas mer lika.
 
PST skrev:
Att det blir bättre skiktning att stoppa in flödet i sidan av tanken, kan väl endast bero på att det "rusar" in vatten som annars då skulle trycks nedåt ? Men bäst utnyttjande av tankarna får man ju om de laddas från toppen. (Sitter övre anslutningen såpass långt från toppen som på bilden?) Nu har ju du 4 tankar som skall dela på flödet, så det bör vara ganska mediokert laddflöde i varje tank... Det kanske funkar att ladda uppifrån.
Sitter det inte ett rör från anslutningen på sidan upp till tanktoppen? På insidan alltså? Det gjorde det på en tank som en kompis skar upp för att sätta in slingor.

Alltså ett rör från anslutningen upp till toppen respektive bottnen för att verkligen ladda upp i toppen respektive fylla kallt vatten allra längst ner i bottnen.
 
dahl10 skrev:
Har ett dörrhål som jag måste komma över men vill ju helst ladda tankarna ifrån sidan då jag läst att detta skall ge bättre skiktning.
Handlar inte det mer om att man i trycksatta system vill ha en avluftning i tanktoppen?

Dessutom, när man eldar vill man väl i varje fall elda tills alla tankar är fulladdade, inte gör det väl något då om översta 1/4delen skulle bli lite omrörd i början av uppladdningen.
 
PST skrev:
Är det inte lite slöseri med dyra Cu-rör att dra dubbla på returen till tankbotten?
Borde väl vara bättre att grena ihop under shuntarna ..

Antar att du har golvärme i ena planet eftersom du vill ha separat shunt där ?

Att det blir bättre skiktning att stoppa in flödet i sidan av tanken, kan väl endast bero på att det "rusar" in vatten som annars då skulle trycks nedåt ? Men bäst utnyttjande av tankarna får man ju om de laddas från toppen. (Sitter övre anslutningen såpass långt från toppen som på bilden?) Nu har ju du 4 tankar som skall dela på flödet, så det bör vara ganska mediokert laddflöde i varje tank... Det kanske funkar att ladda uppifrån.

Du kan ju alltid sätta in en ventil så du kan prova bägge alternativen, det är ingen nackdel att det där röret sitter kvar som parallellkopplar tankarna en bit nedanför toppen, det hjälper till att utjämna tempen mellan dem så de laddas mer lika.
Ok tack för era synpunkter gör nog som du säger grenar ihop under shuntarna och sätter en kulventil och en rörbit så att jag kan ladda antingen från sidan eller i toppen.
Ja jag har golvvärme på ena planet och kör idag med dubbla shuntar och tycker det funkar utmärkt. Har dock bara 3x500 liter ack tank funkar väl i och för sig bra klarar mig på en eldning per dygn ner till -10 grader. Men frugan vill använda rummet i källaren där tankarna står idag till annat än att ha ackumulatortankar i.
Skall jag då ha jobbet (eller nöjet:)) att flytta allting kan jag ju lika väl uppgradera till större tankar samtidigt. Angående bottenanslutet exp kärl är det värt mödan och pengarna att ansluta det i botten eller är det överkurs?
 
Bottenanslutet kärl: Vitsen med detta är ju att minska värmespill via kärlet, men har man ett isolerat exp-kärl i ett ouppvärmt utrymme ökar man ju risken för frysning om man gör så, dessutom bör man ju ha ytterligare ett rör för avluftningen från tank/panntopp till expkärlet (Dubbla rördragningar = dyrare).

Jag ser det som överkurs, isolera kärlet lite mer istället...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.