Ja det är min egen container, och gör jag bara mindre ingrepp dvs låter bli att skära bort 40% av ytan. Sä kan jag återställa och sälja den om det inte skulle fungera.

Bygga en vanlig vedbod blir mycket dyrare för mig då jag måste köpa allt virke o.s.v.
Plus att metall förstår jag mig på.

Sen ser jag fördelen med att kunna transportera hela åbäket.
Om detta lyckas kan jag ha två containrar en som jag använder att ta ved ifrån och en som står någon annanstans där veden torkar.

Lastväxlarflak är också en god ide men de är mycket dyrare för mig.

Ev så får jag kanske göra som Taxen säger och skära bort delar och ersätta med krenelerat galler. Men som sagt ju mindre ingrepp på urkonstruktionen desto bättre.
 
Hej

du kan ju bygga om så du har dörra i båda ender, så det kan blåsa rakt igennom.

Henrik
 
henrik petersen skrev:
Hej

du kan ju bygga om så du har dörra i båda ender, så det kan blåsa rakt igennom.

Henrik
Satt och tänkte samma sak när jag läste tråden. Dörrar på varje gavel plus nån lucka uppepå.
 
Det är möjligt att det slutar med något sådant som att sätta en dörr i den andra gaveln, skära upp hål osv. Men alla sådana ingrepp är mina sista alternativ.
 
Christer N skrev:
Det är möjligt att det slutar med något sådant som att sätta en dörr i den andra gaveln, skära upp hål osv. Men alla sådana ingrepp är mina sista alternativ.
Så har jag, eller iaf en containerbotten med stålreglar och trp plåt runt. Med dörr och hål i gavel.
Men att trava direkt från klyvning gjorde jag i fjol och det gör jag inte om.
Veden var full med mögel, och fuktiga (eller mer ihopfrysta) vedklabbar.
I år fick det soltorka ute en par månader innan travning, och det eldar jag med nu (jättefin ved)
 
Att blåsa luft i en container för att torka ved är att gå över ån efter vatten. I en rätt konstruerad "vedbod" torkar veden mha sol och vind över sommaren. (Ännu bättre med en säsong till). Ett tak över veden med tillräcklig lång "takfot" är allt som behövs, gärna ett golv av luftgenomsläpplig trall också, men inte nödvändigt. Väggar behövs bara för att hålla emot veden så den inte trillar ut. (Och skall vara genomsläppliga för vind).
 
Enklaste "vedboden" och iallafall tidigare mycket vanlig bestod av travad ved med ett tak av "sinusplåt"- ofta rostiga gamla takplåtar..
 
Hej ja tror att det kommer funka klockrent... sommartid kan du ju ev ha dörrarna öppen för har väl veden torkat så är den ju torr... sen kan du ju lägga eu-pall i botten som du staplar veden på så får du bra med luft under,..
sen tror ja att det räcker med typ 4 st 200 mm ventiler och ev fläkt på vintern..
men det ja tror kan bli är kondens..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.