Hej!

Jag har några stycken Velux takfönster. Jag är väldigt nöjd med dem förutom att jag har upptäckt att det har börjat mögla längst ner mellan fönster och tätlist.

Det är grönmögel och anledningen är sannolikt att det ständigt är lite kondens längst ner på fönstren.

Jag har läst på lite grann och jag tror att problemet är att anslutningen ovanför fönster inte är vågrät vilket gör att fuktig luft står kvar mot fönstret. För att åtgärda detta skulle i princip taket i hela lägenheten behöva höjas vilket inte är ett alternativ.

Nu har jag ett par frågor:

1. Hur tar jag lämpligast bort möglet?
2. Finns det risk att möglet har spridit sig i lägenheten eller räcker det med att ta bort det?
3. Kan jag på något vis minska kondensbildningen utan att bygga om hela lägenheten?

Tack på förhand :)
 
1. Yes diskmedel funkar utmärkt.
 
Velux takfönster har ju en inbyggd spaltventil genom att man öppnar handtaget ett snäpp....kan det hjälpa mot kondensen kanske ?
 
Hej!

Tack för svar!

MaZtoR skrev:
1. Yes diskmedel funkar utmärkt.
Kommer möglet att vara borta ordentligt om jag använder Yes diskmedel? Borde jag inte använda någon mögeltvätt för att ta kål på möglet ordentligt?
 
Mikael_L
Välkommen till forumet!

Möglet återkommer hela tiden så länge ni inte åtgärdar fukten.

Så antingen t.ex. lite YES, eller mögeltvätt eller bara en trasa utan kemikalier, och torka bort med jämna mellanrum, eller så åtgärda fuktproblemet.

Kan ni ha dålig luftväxling i lägenheten? När gjordes en ventilationskontroll senast och vad och var kollade dom då?
Har ni ett element under fönstret bör det kunna få rätt bra fart på luften via konvektion, så jag tycker nästan att man ska kontrollera rummets fukthalt och ventilation. Men det är ju ett litet projekt förståss.
 
Man kan ju alltid mäta relativa luftfuktigheten för att kolla av hur det ser ut med den..

Sedan så sitter ju alltid mögelproblemen i själva byggkonstruktionen på ena eller andra sättet vilket kan vara svårt att få fatt i om man inte fackkunnig.. Hoppas att du får bukt med problemen!
 
kulakalle skrev:
Man kan ju alltid mäta relativa luftfuktigheten för att kolla av hur det ser ut med den..
kan säga utan att mäta den relativa fuktigheten ....att den är för hög . Att vädra hjälper oftast rätt långt
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.