Hej har problem med att ljudet mellan våningsplanen hörs väldigt tydligt. Bjälklaget består av plankgolv regelverk 225mm fullisolerad och träpanel i taket. har inte glesläktat utan panelen sitter rätt i regeln och man hör precis vad personerna på ovanvåningen är och säger. funderar på att riva ner innertaket och göra någon åtgärd men vad skall jag göra. Vill ju få det bra för jag vill inte göra om det (ca 100m2)
 
vad är det isolerat med?
 
Tunga material typ betong,gips är bra på att reduera ljud .Glöm ej heller att täta mellan rummen /våningsplanen med någon slags byggfog

Att fullisoler fungerar sämre än att fylla utrymmet till 30%
Tror även att om man skruvar OCH limmar tex golvspånskivorna reduseras ljudet (stummare konstruktion)
 
Redigerat:
Hmm...det blir inte sämre om man fyller kontra en 30% fyllning av hålrummet. 30% räcker för att ta hand om inre resonanser. Men det blir inte sämre med fullisolering.

Och skruvar du spånet i konstruktionen så ligger den stumt mot detta vilket betyder att stegljudet gar lättare att gå igenom. Ett flytande golv är alltid bättre här. Allra bäst är att göra dubbel golv. Dvs ett skruvat spångolv på bjälklaget golvgips på detta och sedan flytande spån ovan på och sedan sitt fina ytskikt.
 
Jag har isolerat med vanlig isover skiva. Har 25 mm plankgolv och ingen spånskiva under och det är ett mycket större jobb att skruva loss allt golv än att ta ner innertaket. blir det stor skillnad om man glesläktar?
 
Mikael_L
Bygg igen trappöppningen och sätt en dörr.


Ähh, jag menar: Har ni undersökt om ljudet går genom golvet eller genom trappen? ;)
 
Ja ljudet går genom golvet, om man är i sovrummet med stängd dörr hörs det tydligt vad som försegår på undervåningen.
 
Mikael_L
Stegljud går ju i mekaniskt kopplade byggdelar, så få bukt med detta gäller t.ex. flytande golv på dämpande material, nedhängda dubbla undertak och sånt.

Nu låter det som att det är luftburna ljud du vill komma åt, typ tal, musik och sånt.
Då tror jag inte flytande golv med dämpmaterial gör sådär jättemycket nytta. Däremot kan ett extra nedhängt tak göra nytta.
Men tunga material, det är redan nämnt, men det är det som gäller.
Själv tänker jag fylla mellanbjälklaget med spån istället för mineralull, då jag räknar med att den ökade vikten kommer ge några dB extra dämpning.

Vill du endast jobba underifrån har du inte sådär jättemycket du kan göra.
Ett nedpendlat undertak är nog effektivast. Ett extra lager gipsskiva kan också hjälpa, då det tillför tyngd.

Föj även Västerhaninge 17's råd med tätning. Kontrollera att ni inte har några springor, ventilationsöppningar eller annat där ljudet går igenom. Det var därför jag skrev om trappöppningen. Allra lättast tar sig ljudet genom alla öppningar där luft teoretiskt sett kan blåsa igenom, där kommer ljudet obönhörligt genom.
 
jag vill jobba underifrån beroende av att väggarna står på golvet, samt att det är ganska jobbigt att lägga om all golvvärme.
Hadde också spån imellan innan jag bytte golv och det var mycket tystare.
 
  • Gilla
MWn58
  • Laddar…
Mikael_L
Aha, du har haft sågspånfyllning och bytt till mineralull och det blev sämre ...?

Bra !

Ja alltså inte för dig då, ursäkta ... :blushing: utan att jag själv är på rätt spår i mina tankar att fylla mellanbjälklaget med spån.
Man kanske borde fylla innerväggar med spån också, iaf kritiska väggar... :confused:
 
Även om spån är bättre så är det ju fortfarande inte bra. Om det är vikten man är ute efter så är det bättre att ersätta spånet med markplatta eftersom det väger ännu mer.
 
Jag hade samma problem i mitt sekelskifteshus. Jag gjorde ett nytt innertak, som inte var kopplat eller nuddade det gamla taket utom via isoleringen. Så jag fäste två ihopspikade brädor (för att slippa försvagande kvistar osv, så slutresultatet blev typ 45x80 mm har jag för mig) i balkskor på varje sida, ca 4 m helt frihängande ca 100 mm under gamla taket. Tryckte in isolering, mineralull 100 mm, o sedan spånplattor med folie (Rätt fula, men snabbt smidigt o tungt), blev skitbra! Så mitt recept: Mineralull som fyller hela utrymmet, reglar som inte gör det o endast är fastsatta i väggarna, ingen pendling. Tung skiva under det. Helt tyst. fast nu irriterar jag mig på ljudet som går via trapphuset. Var lite nervös då jag hängde upp kristallkronan, men även det funkar finfint!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.