Ser på min nya Torktumlare att den är omställbar mellan 10 och 16 A.
Har valt 10 A för det sitter en sådan säkring i centralen.

Vad vinner man på att köra över 16A?
Torkar det snabbare bättre?
Drar det mer ström totalt?
För att köra 16A krävs det då att man byter till grövre kabel i väggen till 2,5 istället för 1,5 ?
 
C
På sista frågan: I princip, ja.

Vår torktumlare ska egentligen avsäkras 16A, den drar 2700W, men 10A säkringen har hållit än (dom tål en del överström), så det får gå ett tag till.

Resultatet kommer väl med största sannolikhet vara att du kan få upp högre temp på luften snabbare, så att den får ur fukten ur tvätten snabbare.
 
Ja frågan är om det lönar sig att byta kabel och säkra upp, det är ju en del jobb
och det kanske inte ger så stor vinst i slutänden.
 
G
Det billigaste alternativet är att säkra upp till 13 A så slipper du byta ut kabeln
 
Göran.W
Man spar några minuter i början då den kalla tvätten blir varmare fortare i övrigt är det skit samma.
Vill du spara 5 minuter kör på 16 amp annars 10 amp.
 
Redigerat:
Det billigaste alternativet är att säkra upp till 13 A så slipper du byta ut kabeln
Kanske inte så käckt om kabeln brinner istället för säkringen och man senare upptäcker att man satt i för stor säkring.

Man spar några minuter i början då den kalla tvätten blir varmare fortare i övrigt är det skit samma.
Vill do spara 5 minuter kör på 16 amp annars 10 amp.
Ungefär vad jag trodde och vad jag ville höra. Tack
 
G
Janneman skrev:
Kanske inte så käckt om kabeln brinner istället för säkringen och man senare upptäcker att man satt i för stor säkring.
/quote]

Om det är en 1,5 kv på kabeln så får du säkra den med 13 A. Det som kan sätta stopp är om det står på märkplåten att den bara får säkras med 10A
 
Om det är en 1,5 kv på kabeln så får du säkra den med 13 A. Det som kan sätta stopp är om det står på märkplåten att den bara får säkras med 10A
Ok sorry det visste jag inte. Är det ingen risk om man säkrar upp att kabeln kan brinna
eller finns det såpass bra marginaler ändå?
 
Göran.W
Man får inte säkra upp en 1,5kv hur som helst.
Först måste utlösnings vilkoret upp fyllas vilket det gör i dom flesta fall.
Sen får kablen inte bli varmare än 35gr tror jag det var och jag är tveksam till att håller sig under det om man belastar den med 16amp på en 13 säkring.

Väldigt dumt att ta risken för att spara typ 5 minuter per tork.
 
Ok, själv skulle jag aldrig chansa på att säkra upp.
 
Det står väl i instruktionsboken hur lång tid de olika programmen tar med en viss mängd tvätt och med vilken säkringsinställning.
Det gjorde det i alla fall med på min Bosch.
Tror det var betydligt mer än 5 minuter men då har jag en 8 kg maskin.
Jag drog 2,5 mm och säkra med 16A i alla fall.

Känns jäkla dumt att säkra med 13A och ställa in maskinen på 16A som någon skrev. Tänk på att använda annan fas än tvättmaskinen då man ofta vill köra båda samtidigt.
 
Hitta instruktionerna på nätet.
En siffra var 105 minuter för 16A och 131 för 10A.
 
Ja 26 minuter är ju ganska lång tid, behöver man köra fler tumlingar så blir det ju ännu mer att tjäna.
Det kanske är en god ide att installera med 2,5mm oavsett vilken säkring man väljer,
då kan man ju säkra upp när man vill utan att vara orolig.
 
O
Grolt skrev:
Janneman skrev:
Kanske inte så käckt om kabeln brinner istället för säkringen och man senare upptäcker att man satt i för stor säkring.
/quote]

Om det är en 1,5 kv på kabeln så får du säkra den med 13 A. Det som kan sätta stopp är om det står på märkplåten att den bara får säkras med 10A
Jag skulle inte säga så tvärsäkert att 13A får avsäkras med 1,5 Det beror på längden väldigt mycket, så 13A är en säkring man nästa måste räkna på kabellängden innan man kan bestämma vilken storlek.
Så det är ett dåligt tips att säga rätt av att 13A fungerar på 1,5 kvadrat
 
Bara för att röra om lite mer i diskussionen kring ledararea kontra säkringstorlek.
Ledartemperaturen får inte gå över 70grader för en pvc-isolerad kabel, och inte högre än 90 grader för en pex-isolerad dito.
Minsta ledararea för 13A är 1,5mm2
så har du dvärgbrytare som överlastskydd kan du sätta in en 13A.
Har du diazed-säkring så tål den en 10A 10% överström, vilket blir ca 13A.
Detta om man inte har väldigt långa kablar så man inte uppfyller utlösningsvillkoret som någon här sa tidigare, men så är det knappast hemma i din tvättstuga

Att som någon galning här föreslog att säkra 13A och koppla tumlaren på 16A är rent vansinne och absolut inte tillåtet.
Det skulle vara skottpengar på folk som gör sådana uttalanden!

Men visste du inte redan allt detta så är du knappast behörig att göra en sån här installation, och därmed måste du vända dig till en behörig intsallatör. Han vet hur det skall göras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.