När jag handlade spottar till köket fick jag intrycket att man sällan stoppade 50W lampor i spottarna.

Installerade idag 6st 35W i en del av köket och det lyser mycket om man vill (har dimmer).

Ta en titt på http://www.maxel.se

Vi kommer använda Alu-line där så är möjligt.
 
Gå in på www.elbutik.nu, vi köper allt därifrån. Där finns IP44-spottar, bl.a. en variant med glasglob (enligt försäljaren mkt. populär, föll dock inte oss i smaken)
 
Vi köpte till badrummet IP-65 från K-rauta. Jätte snygga ;D
 
r.borgmaster skrev:
....För övrigt undrar jag om man kan gå ner på 20W? Eller blir det för dåligt ljus? Badrummet är 4m² och jag tänkte köra med 6st 50W (vilket också blir snyggast, då rummet är typ 1,50*2,30m) plus 2*20W över spegeln.

6*50W blir ganska lagom va?
Inte lär det blir klent ljus i alla fall... ;)

50W på 230 lyser väldigt starkt när man drar på fullt. Jag ska köra Trendset 75 Swing ES 50, IP44 i kök och badrum.
 
Man kan välja om man vill ha 230 eller 12 volts.

Fråga efter badrums spott. IP65
Finns i guld/vit/silver

Jag valde 12 volts för att en är ovanför duschen.

Hållaren till lampan fick jag levererad hem utan kostnad.
Den hållare som sitter i armaturen är för en typ av lampa som är svårt att hitta.

Elektrikern byte lamphållaren hur lätt som helst.

De är jätte snygga.

 
Jag har köpt mina spottar på Ljusgruppen.
Gå in på www.ljusgruppen.se och se vad ni hittar.

Sketa snyggt blev det med 12V halogen med ram i ädelstål. Tipset !!!
;)
 
Jag avråder bestämt ifrån 230 volts downlights. Ända stället det kan vara användbart tycker jag är i stora anläggningar samt utomhus i takfot t.ex. Har sett otagliga sönderbrända kablar "hemmagjorda" lådor för infällnad osv. En 230 volt 50W halogenspot ger lika mycket ljus som en 12v 35w spot. 12 voltaren utvecklar inte alls lika mycket värme samt håller längre. Man ska överlag vara väldigt nogrann med att hålla infällnadsmåtten för downlights dom blir _väldigt_ varma.
 
De finns men inte bland spottar. De finns längre åt höger på samma vägg.

Andra hyllan från golvet räknat. Vita fyrkantiga små kartonger. Säger inte mycket, inga bilder. Bara en etikett med text på.

Jag frågade killarna på informationsdisken.
 
GRATTIS !! ;D ;D

Var dom på den hylla ?
 
r.borgmaster skrev:
Dåså, idag hittade jag dem. Inte så lätt...

IP-Klass 67 ska det vara och de finns i vitt eller antik guld. Pris 299kr/st. Inget fel alls på utseendet. Klarar både 230V och 12V upp till 50W.
Om det är samma som jag köpte på K-rauta, fanns då borstad stål (som jag köpte)

Om det är dessa, glöm inte att beställa direkt kontakten till lampan. Det får du direkt med posten och kostar inget extra.

Lycka till !
 
r.borgmaster skrev:
Jag såg bara till antik guld samt vit? I små vita kartonger med en lapp "påtejpad" så man såg en bild på hur spotten såg ut. Köpte dom inte, men funderar starkt på att göra det. IP67 känns tryggt att ha i badrummet :) Men man kanske skulle fråga om de kan beställa hem i bortstat stål? Vore ju kalassnyggt :) Vad betalade du för dem?
Det är de jag köpte 299 kr st. När jag köpte de hade de i borstad stål. Det går säkert att beställa.

Jag tittade i mina kartonger de är IP67.
Placerad i badrum 4 st. En ovanför duschen.

Jätte snygga ;D
 
Köpte IP¤¤ för bara 125:-/st 220V 50w. Dessa är mycket enklare att sätta dimmer på än 12v.

Armaturhuset i grästorp men finns säkert på andra ställen också.

Märke massive. OK och finns i lite olika färger och storlekar.

:)
 
Köp nu inte "dyra" burkar, gå till din lokale färghandel och köp 3liters färgspannar (ca 20kr/st) borra hål i dem för elrör. och vola nu har du en billig "burk"

eller köp ler krukor (ca10kr/st) av färghandelns granne, din lokale blomteraffär. och vola en ännu billigare "burk"
krukset med lerkrukan är att göra hål i dem, om nu inte det redan existerande hålet i bottnen räcker, men dessa krukor vet jag att en elektiker på österlen annvänder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.