Ska bygga ett estniskt stockhus i småland, vad ska jag använda för värme källa?
Jag har tänkt att ha golvvärme på nedervåningen med klinkers ovanpå.
Jordvärme+ solceller till varmvattnet på sommaren?
Jag ska ha en vedeldad kamin som extra värme/mysfaktor.
Fler alternativ?
Jag funderar på Vindkraft då jag även har ett sort stall att värma upp/lysa upp!
Tacksam för förslag!
 
Räcker det inte med jordvärme och kamin som toppeffekt. Vindkraft kan du köpa andelar i något stort verk för en propeller på taket ger ingen större effekt (vinden är för svag och byig nere vid marken).

Protte
 
Jo jag tror att jordvärme och att toppa med en kamin räcker, det jag funderar över är om ett vindkraft vore bra då jag i elräkning betalar ca 50" bortsett från värmen(för hela gården)
 
Med ett eget vindkraftverk kan jag ju ta bort jordvärmen och använda elgolvslingor istället.
Har hört att man kan köpa ett vindkraftverk för runt 350", om det täcker hela mitt behov så är det betalt på 7år....?????
Synpunkter!
 
Fel betalt på 5 år
 
Det är väl inte riktigt så enkelt. Jag kan inte yttra mig om priser på vindkraftverk. Vindkraftverket levererar inte el kontinuerligt. Om årsproduktionen för kraftverket är samma som din årsförbrukning så är förbrukningen och produktionen vid samma tillfälle. Du kan sälja el när du har överproduktion och köpa el när förbrukningen är högre. Problemet är att du inte kommer att få köpa och sälja till samma pris. Ett annat alternativ är att lagra energin lokalt. Det går bra om man skall ha el till belysning, men är det frågan om att värma ett stall kan man nog glömma det.

Vindkraft är bra, men oavsett var elen kommer ifrån är det dumt att slösa. Att värma hus med direktel är slöseri enligt mig. Jordvärme är bättre.

Erik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.