Minst två och max fyra tänder ska alltid vara i ingrepp vid sågning i massivt trä. För övriga material gäller två till sex tänder. Tagit från Micors hemsida
.
Som förövrigt tillverkar värdens bästa klingor tycker jag

Om man skall följa dom exakta uträkningarna med antal tänder som bearbetar matrealet som man sågar. Så måste man byta klingor beroenda på hur tunt eller tjock det är som man sågar och det kan man ju inte göra

Så jag använder mig av en tumregel som jag fåt av Micor. Dalen mellan tänderna i höjd med ovankant matrealet brukar jag ha som referens. Då sticker tanden upp 10-15mm.

Mvh Pär H

.
 
Håller med Pär men lyssna framförallt på sågen, går det tungt vid klyvning så prova att höja klingan. Jag klyver oftast på maxhöjd på min 744'a.

Är det formatsågning i skivmaterial så ställer jag givetvis lägre men där är det inte spänningar i virket heller om man inte snedställer skivan av misstag.

/Kent
 
pär h skrev:
Minst två och max fyra tänder ska alltid vara i ingrepp vid sågning i massivt trä. För övriga material gäller två till sex tänder. Tagit från Micors hemsida
.
Som förövrigt tillverkar värdens bästa klingor tycker jag

Om man skall följa dom exakta uträkningarna med antal tänder som bearbetar matrealet som man sågar. Så måste man byta klingor beroenda på hur tunt eller tjock det är som man sågar och det kan man ju inte göra

Så jag använder mig av en tumregel som jag fåt av Micor. Dalen mellan tänderna i höjd med ovankant matrealet brukar jag ha som referens. Då sticker tanden upp 10-15mm.

Mvh Pär H

.
Jag har också läst detta på Micors hemsida för ett tag sedan. Då jag tyckte att det lät märkligt att ha ett max antal tänder i materialet så slog jag dem en signal och diskuterade detta. De menade då att det var minigränsen som var viktig, maxgränsen var betydligt mer flytande, och begränsade bara av förmågan att transportera bort spån.
 
Pär, jag antar att man då räknar tänder på väg ner i materialet, dvs de tänder som bearbetar? Inte de närmast kniven.
 
MathiasS Ja det är ju dom som abetar...
Vad har tänderna närmast klykniven för funktion?

En annan sak är matningshastigheten som är a&o för att bibehålla skärpan på hårdmetal tänder

Hur många av er matar träbiten med en hastighet på 10-15 meter per minut / 16-25 cm per secund?.
Specielt när ni använder er av handöverfräsen

Inom metall är det superviktigt med rätt varvtal /matning
Lika viktigt är det inom trä om man inte vill bränna trät/förstöra verktyget

Varför bräner det alltid när man fräser i ek ?

Man matar för lånsamt !


Mvh Pär H
 
pär h skrev:
MathiasS Ja det är ju dom som abetar...
Vad har tänderna närmast klykniven för funktion?
Jag antar att dom transporterar bort spån. Frågan var mer ställd kring Micors definition. Det kan ju vara N eller 2N tänder beroende på hur man vill se det.

Jag ska höja klingan en aning i fortsättningen.
 
Vad gäller matningshastigheten så är det intressant. jag har totalt 2*94,5 + 4*7cm att fräsa i ek. Det borde mao ta 8,7 sekunder eller 4,35sekunder per hylla.

Det fina frässtålet kostar 425kr. Det blir mao 49 kronor per sekund jag använder stålet.

d^_^b
 
Mikael_L
Men att fräsa med 49:- /sekund är kanske inte en sådär jätteanvändbar tumregel ..? eller ... :D

Eller ska jag använda det även till mina billiga Kellen-fräsar?
 
Att förespråka en bestämd matningshastighet är att göra det lite för lätt för sig. Tänk hellre i termer av matning per tand, vilket något förenklat kan antas vara tjockleken på den skurna spånan. Många tänder går att man kan mata fort om man har motoreffekt så det räcker. För exemplets skull kan vi då räkna med 0,05 mm per tand. Det betyder på ett tvåskärigt verktyg 0,10 mm per varv. Med 20000 rpm blir det 2000 mm/min.
 
Min erfarenhet och den tumregel jag fått lära mig är nog som nån skrev om ovan att det ska vara en - en och en halv tum (just så formulerades det) ovanför klingan, men tycker nog det kan vara två också. Ju högre upp på klingan man klyver, desto lättare vill det lyfta biten tycker jag. Antalet tänder som är i spåret samtidigt blir ju väldigt många fler om nästan hela ovansidan av klingan ligger på samtidigt jämfört med om det är vid in- och utgångsställena. Påverkas förstås mycket också av storleken på klingan. Vissa större och äldre klyvar kan man ju för övrigt inte ändra klinghöjden på utan 400- eller 500-klingan sticker upp i full size, då är det väl rätt användbart med suvaskydd tycker jag.

Mattiasp, det där om matning per tand stämmer inte vid en normal påsyn. Det beror ju på klingtypen. Det är mycket lättare att mata fort med en klyvklinga med få tänder än en annan klinga med många. Spånbegränsarna tar också sin plats, men det beror väl på flera faktorer än jag tänker förstås. Kanske är det för att de mångtandade klingorna helt enkelt inte är klyvklingor i regel.
 
Jag har klyvsågat en del med Festool CS70 och känner nu att jag vill inte veta att jag gjorde fel i efterhand:)

Men mina erfarenheter efter att sågat en del är att det spelar ingen som helst roll hur mycket klingan är upphöjd så länge man klyver.

Jag har sågat massor av mdf, ek och teak, men kan bara komma till slutsatsen att en slipad klinga är tricket. Det kan bränna om man står för still på samma ställe, eller omedvetet justerar vinkeln då man tar nytt tag i längre material.

Jag har använd den också till gerning av lister och där tycker jag att det är en skillnad om klingan (tänder) kommer in mer och hugger i 90 grander, men det kan vara inbillning.

Jag brukar höja upp klingan så att den gott och väl kör 2cm ovanför det jag skall kapa. jämför med en vanlig kapsåg där man inte har denna problemställning alls, man bara sänker ned tills man sågat igenom.

Jag tror att fördelen med att justera såghöjden har mer med spårsågning att göra mer än klyvsågning. Ex jag har kortat många stommar i djupled från IKEA, då är spårsågning perfekt för att kunna fälla in masoniten på baksidan snyggt.
 
Jag har märkat att när man sågar t.ex. melaminbelagd spånskiva så får man mindre chipout på ovansidan om man har klingan upphissad en bit ovanför skivan. Då slår/skär klingan bättre genom det hårda melaminskiktet då anslagsvinkeln på tänderna kommer mer ovanifrån istället för längs med skivans ovansida.
 
pbengtsson skrev:
Jag brukar höja upp klingan så att den gott och väl kör 2cm ovanför det jag skall kapa. jämför med en vanlig kapsåg där man inte har denna problemställning alls, man bara sänker ned tills man sågat igenom.
Något haltande jämförelse, en kapsåg kommer inte längre ner genom/förbi ämnet än några millimeter. Således liknar den mer klyvvarianten där klingan sticker upp väldigt lite än väldigt mycket. Trots det sågar man ändå inte rakt igenom i ett enda svep med kapsåg, om man bryr sig om snittkvaliteten.
 
Har tänderna ca 5 mm ovan materialet vid fina snitt och slö klinga, ett par cm ovan om snittkvaliten inte spelar någon roll och jag inte är i närheten av klingan. Känns som om det har betydelse, jag vet inte. Säkert större risk för kickback.
 
pär h skrev:
Så jag använder mig av en tumregel som jag fåt av Micor. Dalen mellan tänderna i höjd med ovankant matrealet brukar jag ha som referens. Då sticker tanden upp 10-15mm.

Mvh Pär H

.

Tycker jag låter som en bra tumregel :), det kommer jag köra med lite generellt sådär.
Sen det där med matning är lika trixigt i fräsen som vid sågning, det får man lyssna sig till, dvs även motorkapaciteten och varvtalet samt verktygets diameter och bredd bestämmer också lite vilken matningshastighet som krävs. Matar man för fort får man ojämnare yta också, speciellt i kontakt med kuttrar där man ofta bara har två skär som avverkar och som skapar en svagt "vågig yta" (under lupp...)
Jag har bara min handkraft och hörsel som hjälpmedel, sen får man se på slutresultatet. Hel vetenskap detta, men öva öva, blir det snyggt och verktygen inte blir blånerade :p så borde det vara en bra indikator på att man gjort rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.