Intressant utveckling av denna tråd. Vill bara säga att det blev en förlängning med en 1.40m kabel på 1.5mm2 samt en JFB i vägguttaget. Som sagt, väldigt temporärt i väntan på en renovering och inte snålhet. Tackar för allt och hoppas att tråden lever vidare utan mig.
 
får man inte sätta en dosa alltså sån kopplingsdosa som är godkänd för våta utrymme och därifrån koppla in tvättmaskinen? det är fast installation, det kan man väl göra utan och ha JFB?.. jag har för mig att det är så..
 
Bad o duschrum kräver JFB för alla gruppledningar i och med dom nya elinstallationsreglerna som kom ut i våras - så var det inte tidigare.
Sätt en JFB i centralen om du inte har det redan.
 
Ciki har inte skrivit var tvättmaskinen står.
 
om den står i badrummet.. idag i LGH finns det dosor i toaletter så där kan man köpa en sån infälld dosa och gå ut med en kabel till tvättmaskin, det blir ju fast installation vilket jag har för mig är godkänt utan jfb??
 
Som Bo skriver ovan så är de nya reglerna att samtliga grupper i badrum ska skyddas av jordfelsbrytare max 30mA.
 
Vid installation av tvättmaskin, installerar vvs-rörgubben även elen?
 
Hmmm Hade du velat att trikarn skulle fixa rördragningen hos dig? :confused:
Har han behörighet så ok men tyvärr finns det många rörisar och snickare som tror sig kunna göra det, det ser ju så enkelt ut :cool:
 
Uffe A skrev:
Hmmm Hade du velat att trikarn skulle fixa rördragningen hos dig? :confused:
Har han behörighet så ok men tyvärr finns det många rörisar och snickare som tror sig kunna göra det, det ser ju så enkelt ut :cool:
Om jag ringer lokala VVS-firman, är det mer troligt än inte att samma gubbe gör hela installationen? Om vi talar statistik/erfarenhet?
 
AxelAxel skrev:
Om jag ringer lokala VVS-firman, är det mer troligt än inte att samma gubbe gör hela installationen? Om vi talar statistik/erfarenhet?
Det gör han säkert men det betyder inte att det han gör är lagligt. Be dem isåfall att de garanterar installationen och dokumenterar den :cool:
 
C
Uffe A skrev:
Be dem isåfall att de garanterar installationen och dokumenterar den :cool:
Det är ju förvisso en klen tröst om det händer något tråkigt, och den risken verkar ju vara långt ifrån obefintlig.
En bekant fick en diskmaskin installerad och där hade de förväxlat jord och fas så hela maskinen var strömförande när han kom hem från jobbet. Säger ju också en del om hur väl de hade testat att diskmaskinen fungerade som den skall efter installation.
 
Det beror ju på litet, vad du menar med "installation". Om du har en plats förberedd för Tvättmaskin. Vatten framdraget, en anslutningsdosa installerad. Då innebär ju inkoppling att man kopplar in en anslutninsslang för vattnet mot det framdragna röret, och att man kopplar in anslutningskabeln i dosan.

Den operationen får elmässigt göras av en person med begränsad behörighet. De företag som kör ut och installerar maskiner åt vitvarubutikerna har (förhoppningsvis) den behörigheten.

Men om det behöver dras fram el till platsen, från centralen eller en från ett annat rum osv. Då vill man nog ha en elektriker som gör bedömningen av hur det skall göras.
 
  • Gilla
AxelAxel
  • Laddar…
hempularen skrev:
Det beror ju på litet, vad du menar med "installation". Om du har en plats förberedd för Tvättmaskin. Vatten framdraget, en anslutningsdosa installerad. Då innebär ju inkoppling att man kopplar in en anslutninsslang för vattnet mot det framdragna röret, och att man kopplar in anslutningskabeln i dosan.

Den operationen får elmässigt göras av en person med begränsad behörighet. De företag som kör ut och installerar maskiner åt vitvarubutikerna har (förhoppningsvis) den behörigheten.

Men om det behöver dras fram el till platsen, från centralen eller en från ett annat rum osv. Då vill man nog ha en elektriker som gör bedömningen av hur det skall göras.
Det behöver inte tvättmaskinenmontören som har begränşad behörighet. Det kan vara någon elektriker med anknytning till firman som har behörigheten. Hen kan vara " anställd " på firman på deltid för att göra dom svårare installationerna innefattande nya gruppledningar.
 
  • Gilla
AxelAxel
  • Laddar…
Då tror jag jag fick svaren jag önskade. Tackar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.