Ska börja bygga vårt hus efter en lång och utdragen planering och förberedelse.
Vi hann inte mer än skicka in bygglovsansökan förrän Kommunen skickade en blankett om VA service-anmälan. Det var ju bra tyckte vi och fyllde i denna samt skickade in den.
Några dagar senare kom en faktura (med 30 dagars betalning) på 117.000 som skall betalas.

Vi undrar nu om Kommunen får göra så och hur brukar det gå till?

Det känns inte riktigt realistiskt att vi ska betala anslutningsavg innan kontrakterad entreprenör ens har börjat med markarbetena?

Dessutom anser vi att Kommunen inte ska ta betalt i förväg!
Jag menar de har ju för länge sedan dragit ledningarna i gatan och behöver väl inte stressa med att ansluta vår VA? Då vi inte anmält för byggvatten ser jag inte varför de behöver ansluta så tidigt?
Eller vi kanske har fel?

Sen stör vi oss på att de tar betalt för en tomtyteavgift??
Vad f-n har vår tomt yta med VA anslutningen att göra egentligen?
Om grannen har 1000 kvm och vi 1195 kvm... spelar det nån roll?
Förväntas vi förbruka med VA för det då eller?

Tar hemskt gärna emot Era erfarenheter och kommentarer.
 
Jag gissar att ytavgiften har med dagvattnet att göra. Det faller mer regn på en tomt på 1195 kvm än en på 1000 kvm, alltså blir det mer dagvatten för kommunens nät att ta hand om - därför har de en avgift baserad på tomtytan.
 
Kommuner har sedan länge glömt att kommunen är till för medborgaren, inte tvärtom....
 
Jepp...Ytavgiften betyder att man betalar lite mer,för lite mer "regnvatten" ner i dagvatten-ledningarna från din större tomt...
Själv fick vi 156000 i va-avgift,också 30 dagar förfallo efter godkännande.Men vi fick dela upp betalningen om vi ville,dock till en "hög ränta"..
En till sjuk grej med kommuner är i vårt område iaf., att obebyggda tomter i vårt område får dubbel vägavgift mot bebyggda tomter.Dvs dem får betala dubbel avgift för att kommunen asfalterar,bygger rondell,gångvägar m.m i samma område som mig...
 
Snailman
Tja,

som jag fattat saken så får man inte koppla in sig förrän man lämnat i va anmälan, så om man vill koppla in sig sent så är det bästa att inte lämna in anmälan förrrän strax innan man kopplar in sig om man inte vill ligga ute med pengarna....

vet inte om det finns kommuner som gör på annat sätt?
 
Såhär har jag fått det förklarat för mig:

Kommunen kan rent juridiskt ta betalt i den sekund som anslutningspunkten är upprättad och fastighetsägaren blir underrättad om det. Om den rent faktiska anslutningen görs då eller senare har ingen betydelse, ur lagens synvinkel.

Anledningen till att man vill ha in pengarna från fastighetsägarna är att inget VA är skattefinansierat, utan helt och hållet avgiftsfinansierat - avloppsledningar, dagvattenledningar, dricksvattenledningar, avloppsverk, vattenverk, allt. Kostnaderna för utbyggnad av måste alltså täckas av VA-sidan helt och hållet, utan tillskott av skattepengar. Att ligga ute med obetalda avgifter för en utbyggnad som redan gjorts är naturligtvis dålig ekonomi som i förlängningen belastar ekonomin för alla andra som har del av det kommunala VA:t, och därför vill man generellt ha in pengarna så fort som möjligt.

Vad beträffar avgiftens storlek så beräknas den säkert enligt en fastställd formel, där ofta tomtyta ingår som en rörlig faktor. Just pga att en större tomt ger med dag- och dränvatten. Storleken på avgiften tycker jag låter helt i linje med vad övriga har skrivit här, inte på något sätt onormalt hög.

Men ta en diskussion med kommunen om att dela upp betalningen. Dom brukar inte vara omöjliga om man är resonabel själv. Men rent juridiskt är det nog kommunen som har "rätt" i det här fallet.
 
Tomtytan kanske inte borde räknas in i priset, däremot takytan, regnvattnet på taket leds i många fall till dagvattenavlopp.
Det som regnar ned på gräsmattan sjunker ned till grundvatten!?
 
Snailman
ett annat sätt att resonera är ju att med större tomter så blir ju rören i gatan vanligen längre och därmed dyrare...
 
JOW skrev:
Tomtytan kanske inte borde räknas in i priset, däremot takytan, regnvattnet på taket leds i många fall till dagvattenavlopp.
Det som regnar ned på gräsmattan sjunker ned till grundvatten!?
ja men de är ju lite så här också, om de har byggt en ny gata där det ska byggas 10 hus tex.
om de då behöver ha in 100 000kr per tomt sammanlagt 1000000 kr för att täcka deras kostnader.
säg då att du slår ihop och köper 2 av tomterna och tycker du ska betala 100 tusen fortfarande, då missar ju kommunen 100 tusen i intäckt på den tomten, därför är det väl förståligt att va avgiften ökar med tomtytan?

mvh daniel
 
Japp, det finns säkert många resonemang som går att tillämpa!

Där vi ska bygga är det en fast avgift för alla olika vatten, i anslutningsavgift det vill säga. Vi kommer bygga en brunn dit vi leder takvattnet(dagvattnet) vilket blir en mindre kostnad än att ansluta sig till kommunens dagvattennät. Kommunen besiktigar denna brunn/kista. Nu spårar jag dock ur från tråden lite kanske...

För att komma in i tråden igen, vi behöver inte betala VA-anslutning när vi köpte tomten, utan när vi ansluter oss. Dessutom går det att få tre månader byggvatten utan kostnad.
 
Hemmakatten
Kommunen och husföretaget har inget med varandra att göra. När du skickade in bygglovsansökan anser kommunen (med all rätt) att du vill ha tillgång till vatten och avlopp. Om du sedan dröjer med inkopplingen är inget kommunen bryr sig om.
 
Tomtavgiften frågade jag också om då vi tar hand om vårt eget dagvatten i en stenkista på tomten. Men det är väl som skrivits ovan att vissa får betala mer och andra mindre så att det går ihop sig totalt.

I övrigt började vi bygga i juli, fick fakturan på vattnet i början av november och den ska vara betald sista december.
 
Snailman
Olika kommuner har olika regler, vet tex ett hus som byggdes utan inkoppling av vatten och avlopp, när huset var klart (tog minst ett år) så fick de som köpte det själva koppla in och betala va anslutning

Var några (troligen polacker) som köpte tomten av kommunen, och byggde huset (stenhus)
 
Kiruna kommun vill ha 235.000:- för att ansluta VA till en tomt på 2000kvm.
Snacka om att främja nyproduktion av småhus.
Vår tomt är 5000kvm och vill inte ens tänka på vad kommunen skulle vilja ha för att ansluta den, men som tur är så ligger den utanför detaljplan så vi kan fixa eget VA
 
Jag startade vårat bygge i aug.
VA och dagvatten kostar oss 109.000kr i Eskilstuna

Vi har inte fått fakturan på det ännu trots att det var i aug dom grävde och gjorde klart till oss.

Våran tomt är på 925 kvm.

Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.