Vi är på gång och ska isolera bjälklag mellan ovan och bottenvåning med stenulls skivor för att få lite bättre ljudegenskaper i vårt hus. Detta kompletteras med dubbelgips i tak på botenvånning och stepisol skivor på golvspånet på ovanvåningen.

Min fråga är nu hur jag bäst installerar stenulls skivorna i facken i bjälklaget. Jag vill att de sitter thight så att de släpper igenom så lite ljud som möjligt. Hur gör man detta bäst?

tack på förhand !

Andreas
 
Hmm.. man skär dem någon bredare än facken och trycker dit dem?
 
Det är väl inga fack? de ska väl skruvas mot det gamla taket? Är det tunga markskivor vi pratar om? Det finns stora plastbrickor som är en decimeter i diameter som borde fungera.
 
Han skriver ju ovan att det är fack i bjälklaget. :)

Beroende på tjockleken på skivorna så kanske ett snöre kan underlätta isoleringsjobbet.
Spika pappspik med 40-50cm mellanrum, slå inte i spiken helt.
Gör lika på nästa takbjälke fast lite förskjutet så snöret kan dras i ett sicksackmönster.

Hoppas förklaringen förstås. :)
 
Om du har cc 60 mellan dina bjälkar så är det väl i mesta laget för att sätta gipsskivor i taket. Har för mig att man vill ha cc 30 för att kunna fästa gipset så det inte "buktar ner". Och så fall får du slå på typ 21x70 eller 21x90 som du fäster gipset i. Då har du även fått lite mellan rum mellan reglarna och gipset där man kan dra elen om det nu är något som skall göras samtidigt, du slipper helt enkelt borra hål i dina bjälklagsreglar för att dra elen där emellan.
 
jag har satt 145 mm tjocka paroc stenullskivor underifrån i takbjälklag med cc600 och taklutning 11 grader. oftast hänger de kvar av sig själva eftersom de är 565 mm breda medan avstånden mellan reglarna är 555 mm. för att vara säker på att de skulle hänga kvar skruvade jag provisoriskt upp 12x50 lister som jag tog bort innan takskivorna kom på plats.
 
Häftpistol och murarsnöre?
 
också en variant värd att pröva. fördelen är väl att man inte behöver ta ner murarsnöret utan kan låta det vara kvar under takskivorna. skruvning av list med skruvdragare går dock fort och om man har 4 m långa lister så sitter de hjälpligt fast redan när första skruven satts på mitten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.