Har precis satt upp våtrumsskivor i mitt badrum men det blev några glipor mellan vägg och tak på upp till 4-5 mm på vissa ställen. Kan man spackla det för att få en jämn och fin skarv? Vilken spackel bör man använda i sa fall? Det är på träbjälklag.

/Janne
 
Mjukfoga med latexfog för att fylla springan... det räcker...
 
Ok Palle. Du är en klippa! d^_^b
 
Fick du ett nytt smeknamn också...d^_^b
 
Jaa... som det kan gå... ;):D
 
En liten följdfråga bara...
Kan man använda latexfog till skarvar mellan vägg och vägg ocksa?
 
Visst kan du det.
Jag använder i alla fall det på rekommendationer från flera just för att fylla springor innan tätskiktet läggs.
Just därför att det är billigt och enkelt att spruta ut och fylla upp med.
Samma längs golv/vägg vinkeln innan flytspackling så att det inte kan läcka spackel någonstans.
 
Plus att har man spackel och det rör sig så spricker det.

Själv kör jag målarfog och måla över sen, ingen taklist så det gäller att vara noga ;)

OBS på att latexfogen ska vara avsedd för våtrum, därför är den såklart drare än den billigaste(som allt annat :rolleyes) Gäller om man kör åtminstone beckers system.
 
Skall den vara under tätskiktet och flytspackel för att bara fylla ut sprickor kan jag inte se någon anledning till att det behöver vara den speciella latexfogen.

Men visst... är det efter plattsättning för att få en snygg kant mot taket och liknande är det ju viktigt.
 
Klockrent. Tack för svaren.
 
Bra där Palle!
 
Palle:Det är vad som står på tuben och det får man ju följa som man vill ;)

Nu är det iofs inga hutlösa summar (63:- (om jag inte minns fel)).

Man tycker ju att gipsen också är under tätskiktet men där vet vi ju hur vissa föreningar resonerar :)
 
Jag förstår ditt resonemang med att fogmassan bör innehålla antimögelmedel, men samtidigt står det ingenting på den billiga fogmassan om att man inte får använda den som utfyllnad bakom tätskiktet heller. ;)

Att man inte använder den inne i själva rummet som avjämning mot tak eller liknande
där den blir synlig det är en självklarhet för mig.

Men visst...
Prisskillnaderna är inte gigantiska i sammanhanget så vill man vara på säkra sidan
så är det bara att köra den lite dyrare och antimögelbehandlade fogmassan.
Då har man ju både byxhängslor och livrem och allt annat som finns att ta till. :D
 
Vilken annan spackel rekommenderas där det inte passar med latexfog. Alltså för att snygga till tex ytterhörn på våtrumsskivor innan tätskiktet.
Det skall var icke organiskt spackel har jag förstått.
Husfix är tydligen bra.
Kan man använda kakelfix?

Någon som har andra tips på lättarbetat bra spackel för badrum innan tätskiktet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.