Jag tror absolut inte att öppen planlösning kommer att försvinna. Men det beror ju helt på vad man själv känner. Jag vet att min mamma har alltid älskat köket i deras sommarstuga just för att hon har möjlighet att umgås med gästerna samtidigt som hon lagar maten och hon har alltid har drömt om att få ha likadant i deras hus. Nu har de köpt ett nytt hus med öppen planlösning och sitter och pratar om hur bra det är mest hela tiden.

Vi ska bygga ett hus med öppen planlösning nu också och vi vill ha det just för att man inte ska behöva känna sig ensam i köket medan alla andra har kul i vardagsrummet. Men vi tycker att det är viktigt att det finns ytterligare ett allrum så att man ska kunna kolla på tv utan att bli störd av köksslammer.
 
Trend var det dock inte i mitt fall då jag eller rättare sagt snickarn tog bort en vägg just för att med min nya planlösning skulle bli så effektiv som möjligt och då syftar jag på att jag kan ha stort köksbord utan att behöva tänka på att begränsa mig till en viss storlek + att det blir mer plats för stolar.

Huset är ju inte så stort men känns större nu på nått sätt när man öppnat upp lite och det gör ju med att värmespridningen blir bättre så att i mitt fall så ser jag bara fördelar.

Men hade man ett större hus eller om man skulle bygga nytt så skulle jag nog föredra att ha köket skilt ifrån andra rum, bara ytan på rummen var väl tilltagna ytmässigt.


Kan väl nämna för skojs skull att huset som jag renoverar i så har den väggen jag tagit bort varit borta en gång i tiden med, men sedan så kom väl väggen upp pga av att en extra kammare behövdes.

Jag öppnade även upp en annan vägg bara för passage + att få in ljus in i hallen, även den har varit öppen en gång i tiden, så man har upptäckt en del när man har hållit på :)

Kanske nästa ägare efter mig får för sig att börja om igen ;)
 
byggankan skrev:
Vi ska bygga ett hus med öppen planlösning nu också och vi vill ha det just för att man inte ska behöva känna sig ensam i köket medan alla andra har kul i vardagsrummet.
Aha... man argumenterar dock oftare hur kul det är med sällskap av gäster och familj som hjälper vid matlagning och umgås i köket. Jag står ut med någon timme ensam i köket och sen väljer jag att ha kul utanför. Annars skulle det kännas att jag är alltid på min post vid spisen ....
gaia
 
Vi tänkte först öppna upp a la Trend för att få större kök och gemenskap på nedervåningen. Men på sistone har vi börjat tänka om.

Planlösningen är i stil med gaias och vi kommer nog att öppna mellan matsalen och vardagsrummet. Men låta köket vara kvar som ett eget rum. Dels slipper vi växla av en vägg och dels pga ljud.

Men på något sätt måste vi möjliggöra för barn (och vuxna) att sitta med i köket om man vill. Blir en nöt att knäcka framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.