Nu har vi fått nog...nu ska hällen bort.
Innan vi köpte hällen så gjorde vi en noggrann research eftersom vi kommer från en lägenhet med gasspis.

Det här var förra året, och induktionshällen var fortfarande alldeles för dyr. Alltså kikade vi på en vanlig häll. Spisplattor kändes alldeles för antikt naturligtvis. :)

För att göra en lång historia kort blev det en Electrolux med touchkontroller. Just touchkontrollerna var den stora frågan, vi tyckte att det verkade lite klumpigt och osmidigt och kanske lite opålitligt men alla vi frågade tyckte att det var SÅÅ bra.

Tjena ::)

Alla farhågor har besannats. Man trycker på reglaget - det händer ingenting. Man blåser och torkar på fingrarna - då kanske det händer nåt. Man kanske kommer ett läge för högt och fär göra samma bravad för att skruva ner igen.
Kokar det över är man körd. Det går för sakta att ta ned värmen, rinner det kokande över på touchkontrollerna .... ...::)
En gång råkade någon dra undan kastrullen och ställde den på knapparna. Då kan man snacka om flipperspel!
Sen var det ju så varmt att den tog inte kommandon på 5 minuter.

Nu blir det "Jakten på gashällen". Nån som har någon att rekommendera? Nån som vet hur många P11or man gör av med på ett år?

För övrigt tycker jag att Electrolux nya grejer verkar vara rena sunket. Vi tog en Electrolux kyl/frys oxå, en ERB3660 som verkade bra. Liksom hällen var den väldigt snygg och prydlig, men den är rätt bullrig faktiskt. IOFS skönt att slippa avfrosta men som sagt, ett herrans liv är det.
Nästa gång blir det tyska grejor rakt av. Vi har Gaggenau ugn och micro och Miele diskmaskin och de funkar kanonbra.
 
Vi har gjort en undersökning på gasspisar som du kanske vet.
AGA spisar tyckte vi att dom var klumpiga och dyyyyyyraaaa!
ca 120 papp
Vi hittade i Täby en underbar spis, som har allt vad man kan önska sig. Ugnen är förstås el.
Den vi valde är 100cm (finns i alla storlekar upp till 150cm)
med 4 gaslågor (en för Wok) och i mitten en stekplatta.
Det som är bra med stekplattan är att du kan bytta den mot ett galler för att ha stora kastruller eller sätta ditt ett grilljärn.
Det ger massor av möjligheter.
Du kan egentligen kombinera som du vill.
Och best av allt billiga!!
Det kostade lika mycket som att ha alla separata delar som vi tänkte ha från början.
Spisarna är från Italienska Ylve, säljs i Sverige av Aqua Pool.
Du kan se alla modeller, tillbehör och prislistorna på nätet.
www.aquapool.se
Jag funderade inte en sekund på hur mycket gas den kan dra, egentligen. Det finns ingenting som är bättre en gas för att laga mat, det var det som gjorde att jag bestämde mig.
När vi var på Villamässan såg vi en annan leverantör av gasspisar men för att få nästan det vi får med Ilve skulle vi ha betalat 50000 till, och på deras spisar kunde du inte välja vilka enheter du ville ha. Jag ska försöka hitta vad dom heter och skickar länken.
 
Liten kommentar om Aga....

Vi SKA ha en Aga - om det så ska bli på bekostnad av sovrum till bilen. För tillfället är inte Aga spisarnas gasbrännare godkända för installation i Sverige (eller övriga Europa, utom England). Dom saknar en säkerhetsspärr som slår av gasen om lågan slocknar.
Förutom standard Agan som kostar uppåt 120' så finns det mer prisvärda modeller om någon nu är intresserad... se www.aga-rayburn.co.uk. IGF tar in samtliga modeller även om dom inte aktivt marknadsför dom. Vi har fallit för 6-4 spisen.

/Berit
PS. Jag jobbar inte för Aga
 
Nu kommer jag inte ihåg vad det är för märke eller modell på mina föräldrars spishäll men touchkontrollen fungerar alldeles utmärkt.
Vet inte hur den reagerar om man sätter den varma kastrullen på kontrollen men det ska man nog undvika :)
 
Inte jag heller för Ylve men deras spisar är både läckra och har spärr. Valde deras Nostalgie med 60/40 ugnar, 4 gas lågor (en speciell för Wok) och stekplatta ;D ;D
 
Ha, ha.. Känner igen mig alldeles för väl...

Vi har också en keramikhäll av modell Husqvarna, med touchkontroll på hällen.

Man blir vansinnig på skräpet! Precis som KarlXII skrev så reagerar kontrollerna inte som vi vill.

Men värst av allt; Häller piper!

- Just det! Den piper. Vid de mest besynnerliga tillfällen.
Förr i tiden (på den gamla goda tiden) var spisar tysta. Kan inte den tekniska utvecklingen ta ett skutt framåt, så att det åtminstone går att koppla bort oljudet.

(spisen piper vid påslag, när du stänger av den, när vätska kommer på hällen, när du inte har använt hällen på >4 dagar... och en massa andra tillfällen som vi ännu inte kan ens gissa oss till anledningen!)
 
GAS GAS GAS HURRA FÖR GAS!!! ;D ;D ;D ;D
På och av, inga "restvärmeindikeringar" inget "piiiip"

2 P11 flaskor per/år, billigare än el. ;D ;D
 
Ingår gasmask vid köp av spis i prisintervallet > 50.000? ;D
 
Vi betalar inga >50000
Vår exklusiva spis med 2 ugnar(multifunktion, varmluft, grill, etc) 4 gaslågor (en för Wok)
och stekplatta kostar bara 39000 ;D ;D ;D ;D
 
Visst ja, elhällen PIIPER ju också.... ::)
Nä, en induktionshäll med vred, det kanske skulle vara något...tyvärr kostar det ju när det smakar....
Men även solen har fläckar, som vanligt. En kompis till mig har en induktionshäll..en AEG har jag för mig. Den låter som en gammal bilbana ungefär..typ lokalt kortslutningsbrum. Nån mer som har samma erfarenhet?

Gas rockar fett!
 
Trangia-kök, låter ej, krånglar ej, hög mysfaktor ;D
 
Håller helt med dig Cattis.

Mindre gott dock, när T-röd blandas upp i soppan du just tillagat...
 
Man kan väl sila t-röd genom en limpa...? då kan man säkert sila soppan oxå. ytterligare + är att det tar väldigt liten plats och man kan ta fram så många plattor man behöver för tillfället... ;D
 
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Orsaken till att el-spisar har "vunnit" över gas är för att STATEN (än en gång) tyckte att det var billigare än att dra gas för nya områden. El skulle dom ändå behöva dra. Inte för att det är bättre.

Gas är t o m billigare.
 
Hur är det med moderna gasspisar - är de helt oberoende av el, eller har de "komfortel" dvs avancerad teknik som kräver el för att fungera?

Gasspis har ju definitivt sina fördelar vid strömavbrott och familjen är vrålhungrig 8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.