AndersG skrev:
Björken har ett något högre energiinnehåll. Den mesta av den ved vi hugger själv är al och asp.
All ved har ungefär samma energiinnehåll/kg, men eftersom björk har högre densitet innehåller 1kbm björk mer energi än 1kbm al.

 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
All ved har ungefär samma energiinnehåll/kg, men eftersom björk har högre densitet innehåller 1kbm björk mer energi än 1kbm al.
Du har så rätt, men eftersom man traditionellt mäter ved i volymmått och inte per Kg så har björk något högre energiinnehåll per kbikmeter :)
 
GR B skrev:
Elda med ren björkved är förkastligt.Björken tjärar.Den mest perfekta vedeldningen är 40 % björk och 60 % barrträd.Granen gör att det bränns rent i pannan.
;D Det är bara Stockholmare som tror att det är sååå bra med björkved i pannor!!

Ren björkved använder man i Öppnaspisar och i kaminer, då den inte sprätter och stänker iväg lika mycket gnistor som ex. gran!
Men vedsäljar´n blir glad.....
Men att säga att den tjärar kan jag inte hålla med om!!
Skulle snarare säga att den sotar..
 
Att björk tjärar är helt riktigt
 
gådeberg skrev:
Att björk tjärar är helt riktigt
OK jag hade fel där!!
 
Björk järar ej bra fart i pannan
 
fel stavat Björk tjärar Ej bra fart i pannan !!!!!!
 
norrlandshus_sthlm skrev:
all ved är bra ved så länge som den är billig och torr. :)
och all ved tjärar om den är fuktig och har för lite luft :)
gaia
 
Tycker ej om att elda med al i pannan.Tjejen vill dock ha lite al ved när hon bakar bröd "tjockbulla"i bakugn. Det blir tydligen långa lågor av al och så ger det den rätta smaken på brödet
 
Jag tycker att det går fint med björk trots min pannas något ålderdomliga konstruktion.
Björk tjärar eller sotar inte något nämnvärt bara man håller rätt temperatur i eldstaden.
Björken innehåller väldigt mycket mer gaser än tex barr därav denna tendens att vilja sota vid förlåg temperatur och vid avsaknad av ett sekundärtluft insläpp för att slutförbränna dessa gaser.
Men när allt detta stämmer så ger björken en ren och fin förbränning och som ett plus då så ger den väldigt mycket mer energi per liter än barr ved.
 
Andreas_Hansson skrev:
Tycker ej om att elda med al i pannan.Tjejen vill dock ha lite al ved när hon bakar bröd "tjockbulla"i bakugn. Det blir tydligen långa lågor av al och så ger det den rätta smaken på brödet
Samma här det blir ljusare och bättre sikt i ugnen av Al-ved

/Patrik
 
lånar tråden här lite, hur är det att elda med gran/furu i en öppen spis? Frågar eftersom vi har rivit ut massa gammalt virke.
 
Tall är inga problem men ska man elda med gran så behöver man både heltäckande gnistgaller och öronproppar för det sprätter och smäller rätt rejält.
 
SCB skrev:
Tall är inga problem men ska man elda med gran så behöver man både heltäckande gnistgaller och öronproppar för det sprätter och smäller rätt rejält.
Jepp gran var det, jäklar vad det smällde och sprätte! Dock har jag ju hur mycket virke som helst så jag får skaffa ett rejält gnistgaller. Är dock nyfiken på vad det är som gör att just gran smäller så mycket, detta är ju gran från 40-talet med grymt täta årsringar.

Nån som vet?
 
"Det beror på att granveden innehåller så mycket kåda. Även tall som innehåller kåda kan spraka och sprätta iväg. Kådan brinner häftigare (är mer energirik) än det omgivande veden varför de blir små "explosioner" när kådrikare partier i veden förbrukas av elden."


http://www.skogssverige.org/fragaom/detail.cfm?Id=9200
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.