Hej.

Skall putsa ett lättbetonghus med ca 360 m2 yttervägg och 570 m2 innervägg.
Det skall bara vara lättbetong och sedan puts direkt på det.
Huset är av modern variant och skall ha vit färg och aluzinktak med all plåt i aluzink.

Jag funderar på maxit eller STO.......vilken är att föredra och vilka är skillnaderna mellan de båda?

All info välkomnas....


Mvh,

Rebmic.
 
Ingen som har några erfarenheter eller åsiker?
Vad är prisskillnaden?

Mvh,
Rebmic.
 
Jag hörde någon som rekommenderade STO framför Maxit. Ca 200-250 kr/m2 för putsen. Skall du ha en putsare så tillkommer väl en 750-850 kr/m2.
 
Om du ska ha en tunnputs, vilket jag skulle föredra, är det nog Sto som gäller. Jag vet inte om Maxit har någon tunnputs. Som alternativ till Sto, finns ett fabrikat som heter Weber. Det finns i Polen. Troligen betydligt billigare än Sto.
Insidan av lättbetongväggarna behöver du inte putsa. Där kan du göra en bredspackling och klistra en fin microlit före målning. Detta för att undvika de hårfina sprickor som uppträder i lättbetongväggar. Dom kommer även om man putsar med ett cementbruk.
 
Tack för svaren!
Jag var faktiskt i ett hus där man hade satt microlit och det såg kanon ut.
Som det ser ut nu så kommer vi ta STO nordic med 1 mm struktur.
Vad kan det vara för prisskillnad mellan puts och microlit?

Mvh,
Rebmic
 
skall också bygga nu i vår ett lösvirkeshus med puts på och undrar vad skillnaden är på sto, maxit, tjockputs, tunnputs m.m.. Vet inget om hur man putsar och vill veta allt.

Vilken sort skall man ha på ett trähus ?

För och nackdelar med alla sorter ?
 
Skillnaden mellan STO och Weber ( maxit har byttnamn)
är att weber använder minralull och tjockputs fördelarna med denna metod är att den kan "andas" ut om det kommer in fukt! ni har säkert hört diskutionen som har varit i media .
Tar man STO så använder dom cellplast och tunn puts ( plast färg med grus)
Detta system är mycket bra på sten hus ,men rekomenderar det ej till ett trä hus .
om det skulle komma in fukt i väggen så blir den kvar och mögel kan uppstå.
 
STO kör inte med cellplast på trä längre utan man sätter putsskivor på "gles" så det blir en luft spalt bakom och lägger´en tunn puts på skivorna.
 
Är helt novis på ämnet, men blir intresserad då vi snart ska bygga hus i puts. Vad är fördelar resp nackdelar med tunn resp tjock puts? Prisskillnader på Weber och sto?
 
Jerker71 skrev:
Är helt novis på ämnet, men blir intresserad då vi snart ska bygga hus i puts. Vad är fördelar resp nackdelar med tunn resp tjock puts? Prisskillnader på Weber och sto?
Tunnputs eller tjockputs beror på vad man putsar på för material dvs vad man har för putsbärare! Vi putsar ofta på putsskivor som putsbärare och då är det tunnputs som gäller!
 
Inga som helst erfarenheter vad gäller puts - MEN sto har visat sig vara överlägset billiga vad gäller flytspackel och generell betong för min del, klarar sig galant i alla priskollar i min erfarenhet.

Senast kollade en kamrat på flytspackel till ett kök och efter att ha kollat på samtliga byggmarknader och deras varianter tipsade jag om STO som med deras direkt butik i Stockholm kunde klippa kostnaderna med ca 30% mot tex. Bauhaus/Fredells och leverera en klockren produkt med superservice även till privatpersoner rakt över disk.
 
Nu har ju Maxit/Weber både tjock och tunn puts. Läs på deras websida om deras olika system. Jag tycker man får en ganska bra uppfattning om skillnaderna om man läser mellan raderna. Man få också en hyfsad uppfattning om vilken metod som passar bäst vid olika typer av objekt.
 
R rebmic skrev:
Tack för svaren!
Jag var faktiskt i ett hus där man hade satt microlit och det såg kanon ut.
Som det ser ut nu så kommer vi ta STO nordic med 1 mm struktur.
Vad kan det vara för prisskillnad mellan puts och microlit?

Mvh,
Rebmic
Hur blev resultatet såhär 9 år senare? Går i samma tankar men har läst att tjockputs åldras betydligt finare
 
  • Gilla
Ants
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.