Just när vintern smäller till som värst här i södra sverige så packar bergvärmepumpen ihop (igen). Eftersom jag har kopplat pumpen till villalarmet så blev jag ikväll varse om att något var fel hemma när jag var ute och handlade. Hem som ett skott och fann att pumpen larmade för "Motorskydd kompressor" samt att en 20A huvudsäkring löst på en av inkommande faser till huset. Jag har provat att återstarta den 3-4 ggr med samma resultat (inkommande säkring löste dock inte).

Pumpen, en IVT 9kW Greenline installerades 2001 så den har fått några år på nacken nu, men det vore väldigt trist om kompressorn redan lagt av, för jag antar att en sådan är väl ganska kostsam att ersätta.

Är det någon som har några tips vad som kan vara felet, och även vad reparationer kan gå lös på. Förra gången (2 år efter installation) blev det något stopp i kompressorkretsen och fick lagas till det facila priset av 7000 kr.:eek:

Tacksam för alla synpunkter
 
Motorskyddet måste återställas eftersom det löst ur pga av att det saknats en fas, utlöst huvudsäkring.
Återställ motorskyddet och se vad som händer.
 
Tack för hjälpen Fotografen.

Har varit nere och irrat i källargångarna och har nu återställt motorskyddet (Jag trodde att motorskyddet var något återställdes via kvitteringen av larmet :p, det är nu man inser hur länge det var sedan man pluggade el på gymnasiet...).

Kompressorn hoppade igång med en gång. Jag är dock lite fundersam till varför huvudsäkringen löste ut från början, 20A borde ju räcka, vi har förvisso massor med lampor tända såhär i juletider, men vi var ju inte hemma och TV/dator/tvättmaskiner mm var ju avstängda. Jag kände att proppen (har keramiksäkringar på inkommande) var varm o go när jag bytte den, så nog har den varit ordentligt belastad.

Det är bara att tillbedja högre makter nu, för imorgon ska vi åka bort - det vore ju finemang om man kommer tillbaka till ett sönderfruset hem, hemska tanke.

/Doppingen
 
Ställ in pumpen så att elpatronen inte används så slipper du antagligen oroa dig....
 
Överlast är ordet sa Bull.
Det måste finnas något mer som vill ha kräm på just den fasen. Finns ingen belstningsvakt för elpatronerna i värmepumpen?
 
Njae :confused:
Det enda som jag vet om är att tillskott är inställt på 2/3 av max tillskottseffekt (om jag inte minns fel så är patronen på max 9kW => 6kW). Eller finns det några andra metoder som jag borde överväga?

Det är ju inte omöjligt att jag har "sned"-belastning på mina faser. Får nog be en "riktig" elektriker se över vilka laster som ligger över resp fas.

/D
 
Knappast julbelysningen som var orsaken till överbelastningen.

Om du nu inte har julslingor i klass med han i "Ett päron till farsa firar jul"

:D
 
Mycket intressant.

Jag hade tidigare idag EXAKT samma problem. Exakt samma pump dessutom! t.om samma installationsår!

Vad är oddsen?

En huvudsäkring hade också löst ut (20A), motorskydd på kompressor också.

Dock så härledde jag detta till, 2/3 el tillskott + vattenkokare 2000w, + full spätta på motorvärmare och kupevärmare i bilen.

Ev så skedde detta på en och samma fas, dvs inte konstigt alls..

Har du hittat några andra problem eller orsaker till ditt problem?
 
Men detta har INGENTING med pumpen att göra. Det handlar BARA om att ni överbelastar huvudsäkringarna, en löser ut => motorskyddet löser pga att en fas fattas.

Klart som korvspad och inga konstigheter.
 
Skönt att man inte är ensam om att ha upplevt samma problem. Som det låter så är det i vart fall inte pumpen som det är fel på, en ganska "normal" överbelastning av en fas helt enkelt d^_^b

Händer det igen så får jag nog ta tag i saken ordentligt, just nu duckar jag på genomgång och balansering av elsystemet.
 
MathiasS skrev:
Men detta har INGENTING med pumpen att göra. Det handlar BARA om att ni överbelastar huvudsäkringarna, en löser ut => motorskyddet löser pga att en fas fattas.

Klart som korvspad och inga konstigheter.
Lite har det nog med pumpen att göra ändå.
Jag har också en IVT-pump och min säkring gick också häromdagen.
I stort sett inget annat än pumpen drog något på den fasen.
Problemet är alltså att elpatronen för tillskott drar mer ström än vad den borde få göra.
Belastningsvakt borde ju vara inbyggt, men det är nog extrautrustning(?).
Inte så konstigt att felen dyker upp i dessa köldtider...
 
IVT Greenline
Installerad 2001
Service 2013

20amp säkring inkommande utlöstboch bytt

Motorskydd kompressor påbbergvärmen

Kvitterar och startar om. Samma problem igen.

Säkring stabil.

Hur åtetställer jag motorskydd kompressor?

Familjen fryser :(
 
Jag var med om detta med min IVT, installerad 2006. Är inte säker men tror att det var någon vred eller knapp som satt bakom frontpanelen. Hoppas det ordnar sig för er!
 
  • Gilla
sweglans
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.