Det talas mkt om frustationen över att det bara är ikea´s inbyggnadsmicros som passar i deras väggskåp. Hur är det med deras inbyggnadsugnar då? Samma sak? Troligtvis går det bra med alla fabrikat eftersom det är väl bara höjdstrul och dörrpassning vad det gäller väggskåpen /micros som missmatchar(?)

Sedan en annan fråga och det är om man måste matcha glashällen med ugnen om man har hällstyrning på ugnsdelen? Eller kan jag skaffa vilken häll som helst och koppla till ugnen?(syftar då på hällar utan "styrning"/värmereglage)

...mina 5år gammla vitvaror från ikea är så tråkia redan o vill köpa nytt, men inte från ikea denna gång.
 
Vi har Bosch-ugn och micro i IKEA stommar, inga problem alls.
Följer med en passbit.
 
FredrikR skrev:
Vi har Bosch-ugn och micro i IKEA stommar, inga problem alls.
Följer med en passbit.
Ok. Passbiten på vilket sätt behövs den i ditt fall? För att det glipar upptill? Hur mkt glipar det? Passbiten är den av metall eller trä? Limmar fast? :)
 
Passbiten sitter mellan micro över överskåpet.
Gjord i MDF som är vitlackad, kommer med en 'stryka-på-list' som döljer sågsnittet fint.
Passbiten som följer med är ca 12cm hög eller liknande, sen får man kapa till den efter egna mått.
Den fästs med plastspännen i samma typ av 'pluppar' som hyllplanen vilar på.
Vår passbit är ca 4.5cm hög.
 
FredrikR skrev:
Passbiten sitter mellan micro över överskåpet.
Gjord i MDF som är vitlackad, kommer med en 'stryka-på-list' som döljer sågsnittet fint.
Passbiten som följer med är ca 12cm hög eller liknande, sen får man kapa till den efter egna mått.
Den fästs med plastspännen i samma typ av 'pluppar' som hyllplanen vilar på.
Vår passbit är ca 4.5cm hög.
Okej så du pratar om micro, trodde det va själva ugnen. Micro-historien från ikea vet jag det är knas med, bara ikeas micros som passar, och som du säger så får man sätta passbit om man skall få det hyffsat bra med en annan micro. Finns i byggvarohus lister av olika slag i mdf som är vitlackade, denna lack är nästan identiskt med ikeas vita lack så det är ju toppen! ...nu tänkte jag mer på de vanliga inbyggnadsugnarna...om det även där är pass-knas.
 
Ja det passar inte perfekt, vi har en Bosch ugn, kommer bli en extra låda och passbit/ventilationsgaller. för att det skall bli prefekt. Men det beror nog mycket på vilket skåpsmodell du väljer.
 
Jag är lite osäker på hur det ser ut (sitter på jobbet nu), men vill minnas att ovanpå ugnen kommer micron sedan passbiten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.