Hej,

Bor i en större 2:a, har insug för luft i sovrummet och v-rummet, i köket fanns tidigare ett svalskåp och tog luft uteifrån högst upp intill kökstaket, men detta hål satt jag igen då jag skrev skåpet. Utventiler för luft finns vid spis i köket och i badrummet. Det fanns en dörr mellan sovrum o kök tidgare som är igensatt, hur mkt påverkar det luftomsättningen?

Kommer det inte in luft kommer det heller inte ut luft. Jag har problem med att få ut luft i badrummet, det blåser bara in i den utventilen -även vintertid. Hittar inte inluften ut ordentligt för jag satt igen dörren? Låter lite sannorlikt tycker jag. Luften borde enligt min planlösning gå först ut i badrummet (om dörrren står öppen till badrummet) ..och sedan ut i köket.
 
  • LYAN.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Påverkar nog ingenting att du satt igen den dörren...
 
Om det blåser in i din frånluftsventil i badrummet bör du kontakta din hyresvärd.
En fläkt som står still?
Alternativt suger det för mycket i ditt kök, alternativt fel inställd ventilation i övriga huset.
 
JOW skrev:
Om det blåser in i din frånluftsventil i badrummet bör du kontakta din hyresvärd.
En fläkt som står still?
Alternativt suger det för mycket i ditt kök, alternativt fel inställd ventilation i övriga huset.
har pratat med styrelsen i min brf minst 2 gånger men ingen som verkar vilja undersöka saken. jag har självdrag o ingen motordriven fläkt finnes. det kan vara kanalerna som är felriktade på taket, kan vara lagda mot vinden så när det blåser så kommer det in luft, alterniv att det är brott på kanalen på vinden men det borde inte vara troligt att det skulle påverka så mkt.
 
Det kan vara så att du delar kanal i badrum med din granne, och nu har han satt in en paxfläkt. Inte helt ovanligt.
 
Tjoa skrev:
Det kan vara så att du delar kanal i badrum med din granne, och nu har han satt in en paxfläkt. Inte helt ovanligt.
Hej, kanalen går från min lägenhet ut på taket, ingen annan delar min kanal varken i kök eller badrum, det har jag undersökt.

Dock så gjorde jag ett test igår, öppnade fönstret i köket för att se hur det påverkade flödet. Kom fram till att det inte gjorde någon märkbar skillnad i mina utventiler. Gjorde ett annat test genom att sätta igen den väl fungerande utventilen i köket och vipps så blåste det mkt mindre luft in i badrumsventilen, så alltså så kommer det mkt luft in genom badrummet förbi hallen och direkt ut i köksventilen. Frågan är hur jag skall få luten att gå ut ur badrummsventilen o inte in. Det är nog fel på kanalen ut från badrummet, som jag skrev här eller i annan tråd att kanalerna ligger vågrätt på taket o inte uppåt - ligger de vågrätt så kommer det it luft när det blåser, men å andra sidan borde det då fungera ibland men det gör det inte...hmmmmmm
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.