För lite drygt 5år sedan var vi och tittade på drömhuset. Visserligen kunde man köra en skruvmejsel genom väggen för att nedersta timmerraden var murken och litet var det men va fint.... Nu, efter snart 1 år i det nybyggda huset så känns det väldigt avlägset... Känslorna är lömska...
 
Tyvärr finns ju risken att drömmen blir till en mardröm.. vad är det som är så speciellt med huset? Finns det "bara" ett kulturellt värde eller finns det också någon form av affektionsvärde i huset? *Nyfiken*

Jag kände ett par som med barnen flyttade till en stor timmervilla (drömhuset) vilket var i ungefär samma behov av renovering som det hus du kollar på. De ställde upp tre moduler 50m i från villan som de skulle bo i. Nu 15 år senare ser modulerna ut som ett riktigt hus, drömvillan ägs av någon annan och paret har separerat. Det blev för mycket...

/Christian

PS Sorry om jag inte ger mig... men det är ett öppet forum :)
 
visning i nästa vecka får se vad som händer, allt beror på vad priset blir, jag tror fortfarande efter att ha pratat med besiktningsmannen att huset har massor av potential, så fortsätt med era synpunkter.
 
Avbytaren - Jag får lite känslan av att du redan har bestämt dig och egentligen fiskar lite efter medhåll. ;)

För att kunna ge bättre synpunkter behövs mer information. Berätta mer om huset och visa bilder om det finns. Kommer ni att tvingas bo i huset under renoveringen. Ekonomi?
 
Mikael_L
GustavW skrev:
För lite drygt 5år sedan var vi och tittade på drömhuset. Visserligen kunde man köra en skruvmejsel genom väggen för att nedersta timmerraden var murken och litet var det men va fint.... Nu, efter snart 1 år i det nybyggda huset så känns det väldigt avlägset... Känslorna är lömska...
Du skriver "1 år i det nybyggda huset", ska vi tolka det som att ni rev renoveringsobjektet när ni förstod omfattningen?


Till TS.
Vi har ju bara ett besiktningsprotokoll att utgå ifrån när vi ska försöka ge dig råd, det är självklart för lite underlag.
Om man bara läser besiktingsprotokollet så känns det ju som en perfekt fastighet att köpa för tomtvärdet, slå ner det gamla ruttna huset direkt och låta rivningskostnaderna "betalas" av att el och VA redan är ordnat.

Ska det ska vara värt att gå vidare med huset måste det (enligt min mening) finnas något mer:
1. Först och främst ett unikt hus med historia, potential och gärna affektionsvärde.
2. Eller så kan en anledning att det inte är så illa som besiktningsmannen anger i sitt protokoll, ibland "riskar" dom upp saker lite onödigt mycket, men det där protokollet ger definitivt inga positiva vibbar.
3. Sen kan det ju också bli nåt sorts hobbyprojekt, till den som har lite för mycket tid och pengar över, men detta måste nog kombineras med en nypa av punkt 1 för att vara seriöst intressant.

Jag talar givetvis utifrån erfarenhet om hur jag själv är, jag vet inte hur många bilar och annat mög jag köpt under årens lopp, då jag bara sett potentialen men aldrig problemen, projekt som sen givetvis gått i stöpet. Så nuförtiden försöker jag iaf se nyktert på saken, så bra det nu går... ;) och därför färgar det mitt svar till dig.
 
Vill du lägga ut länk till hemnet-annonsen?

Spontant känns det som att en absolut grundförutsättning är en järnvilja och en lika stabil relation. Jag har emellertid bekanta som drivit igenom vad som låter som ett liknande projekt, detta med tre barn. Den mannen är emellertid inte att betrakta som normal ;-)
 
Mikael_L
Och jag känner en yrkesverksam snickare som köpte ett hus med betydligt mindre problem än det TS suktar efter. Det huset var i grunden rätt friskt faktiskt, mig veterligen har han inte behövt byta ut nåt endaste del av stommen.
Men däremot var det, och är det, väldigt mycket jobb att göra i form av ombyggnationer och utbyte/uppfräschning av alla ytskikt. Bygga nytt kök, nytt badrum osv osv.

Snickare som sagt, så han var nog hyggligt medveten om vad han tog på sig.

Nu har det gått en sisådär 5-6 år, då familjen bott konstant i en byggarbetsplats.
De flesta livsfunktioner i huset har varit tillfälliga lösningar under större delen av denna tid.
Det finns fortfarande jobb kvar för 5-10 år till, om det fortsätter i samma takt.
Han har gått helt och delvis i väggen några gånger.
Dom har inte sklijt sig, jag har inte hört att det ens skulle varit nära.
Barnen har kanske delvis farit lite illa, svårt att veta, men dom har nog dragit sig för att låta kompisar komma och hälsa på.

Man kan helt enkelt säga att jag har sett på ganska nära håll hur jä**gt jobbigt det kan bli.

Så man ska vara medveten över vilka insatser man spelar med, när man går in i sådana här projekt, det är inte bara pengar.

Jag är inte ute efter att ni inte ska köpa drömkåken (var det så filmen hette ;)) utan bara att ni bromsar upp lite och tänker mycket noga och nyktert på hur det hela ska gå till. Och att ni gärna fördubblar både tids och pengakalkylen ni naturligtvis mycket noggrant ställt upp.
 
joflopp skrev:
Avbytaren - Jag får lite känslan av att du redan har bestämt dig och egentligen fiskar lite efter medhåll. ;)

För att kunna ge bättre synpunkter behövs mer information. Berätta mer om huset och visa bilder om det finns. Kommer ni att tvingas bo i huset under renoveringen. Ekonomi?
Jag var säker på att köpa förts men som rubriken i tråden säger "ni bestämmer" så har jag nu börjat att tveka men suget finns där fortfarande.

bilder ska jag försöka ordna senare tycker inte att bilderna säger så mycket huset ser mycket finare ut än vad besiktningen säger. Vi bor i hus nu och vi har inga tankar att bo i huset så länge det rötskadorna är kvar, däremot kan jag tänka mig att flytta in när dessa skador är ordnade. Ekonomin kan säkerligen ordnas räknar med en vinst på ca 600`vid en försäljning av vårat nuvarande hus.

Inget är bestämt än.
 
P-G skrev:
Vill du lägga ut länk till hemnet-annonsen?

Spontant känns det som att en absolut grundförutsättning är en järnvilja och en lika stabil relation. Jag har emellertid bekanta som drivit igenom vad som låter som ett liknande projekt, detta med tre barn. Den mannen är emellertid inte att betrakta som normal ;-)
Huset finns inte på hemnet försäljningen kommer att ske privat dock med mäklare och besiktningsman inblandad
 
Avbytaren skrev:
Huset finns inte på hemnet försäljningen kommer att ske privat dock med mäklare och besiktningsman inblandad
Vad är mäklarens roll om det inte finns på hemnet? :confused: Eller är det någon mäklare du känner som ger kompispris på adekvat pappersarbete? Annars hade det nog varit billigare att fixa på annat sätt. Blir i övrigt lite nyfiken, hur kommer det sig att säljaren inte väljer att lägga ut det på hemnet?
 
P-G skrev:
Vad är mäklarens roll om det inte finns på hemnet? :confused: Eller är det någon mäklare du känner som ger kompispris på adekvat pappersarbete? Annars hade det nog varit billigare att fixa på annat sätt. Blir i övrigt lite nyfiken, hur kommer det sig att säljaren inte väljer att lägga ut det på hemnet?
Känner säljaren och mäklaren, Mäklaren ska sedan sälja vårat hus därför är han inblandad.
 
Jag har inte varit riktigt ärliga mot er mina forumvänner, men här kommer den riktiga versionen av huset.

Villa i västervik
224 kvm boyta
10 rum och kök
7 kakelugnar och 3 vedspisar
2 plan
byggår 1918 tillbyggt 1930-tal
864 kvm friköpt tomt
stomme och bjälklag trä

Utgångspris 900 000 kr
antal anmälda till visningen 62 anmälningar
antal anmälda till budgivningen 14.

Jag har gjort en kalkyl på vad det skulle kosta på ett ungefär och få huset i gott skick efter kontakt med diverse hantverkare. Kommentera gärna min kalkyl.


- Byta bottenplatta/sylla ca 3000/kvmx126kvm 378 000 kr
- Ny fasad två alternativ träfasad göra det själv ca 50 000 kr
alt. ny puts ca 200 000 kr

- Byta tak 20 000 kr
Eldragning drar kablar själv inkoppling och jordfelsbrytare 2 st ca 40 000 kr
- VVS göra själv 40 000 kr
- Fjärrvärme komplett med golvvärme alt. utan. 65 000 kr
alternativ med golvvärme ca 100 000 kr
- Trädgård inkl. thujahäck mot tomt i väster ca 15 000 kr
- Kök ca 70 000 kr
- Nytt badrum ca 50 000 kr
- Renovera befintliga badrum ca 30 000 kr
- Tapetsering och nytt gips där detta är nödvändigt ca 30 000 kr
- Nytt furugolv på nedre plan 23 270 kr
TOTALT PRIS 1.156.584 KR
I detta pris har jag räknat dubbelt på fasaden 50 000 kr alt 200 000 kr och dubbelt på värmesystem 65 000 kr alt 100 000 kr. Om man tar det billigare alternativet i båda fallen skulle totalpriset vara 856 584 kr. Det andra alternativet om jag skulle ta det dyrare alternativet blir totalpriset 1.041.584 kr.
 
Inte för att geografi är min starka sida, men att Västervik inte ligger i Västmanland, det har jag koll på. Fast det var kanske en del av rökridån? ;)

Till att börja med - Har du pengar till renoveringen? Tycker att det verkar billigt med 20 000 för att byta tak. Är det bara materialkostnader i alla siffror, dvs du tänker göra allt jobb själv?

Omfattande renovering, hur lång tid räknar du med att det tar?
 
Nu är det klart efter mycket velande hit och dit, budgivningen vann vi i fredags 1.225.000 kr, imorgon skulle kontrakt skrivas och idag tackade vi ändå nej. Har beslutat oss för att bo kvar i huset vi bor i och försöka hitta på några nya projekt i det huset istället.

Tack allesammans för hjälpen att bestämma mig för att inte köpa.

PS. Det får bli en vinkällare i källaren istället som nästa projekt.
 
Avbytaren skrev:
Nu är det klart efter mycket velande hit och dit, budgivningen vann vi i fredags 1.225.000 kr, imorgon skulle kontrakt skrivas och idag tackade vi ändå nej. Har beslutat oss för att bo kvar i huset vi bor i och försöka hitta på några nya projekt i det huset istället.

Tack allesammans för hjälpen att bestämma mig för att inte köpa.

PS. Det får bli en vinkällare i källaren istället som nästa projekt.
Jag förstår och respekterar ditt/ert beslut till 100 procent, men däremot har jag mindre förståelse för (snudd på noll faktiskt) varför denna insikt kommer efter att man vunnit en budgivning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.