Vi går i utbyggnadsplaner och jag har lite funderingar kring min pelletspanna. Min svärfar undrade om panna räcker till. Som det ser ut nu har vi vattenburen värme (radiatorer) i ett hus på 99 m2 fördelat på 1 1/2 plan + källare. Utbygget kommer att landa på ca 60 m2 (vardagsrum, hall och litet badrum) med golvvärme. Finns det en risk att min panna inte räcker till att värma upp mitt utbyggda hus. Pannan är en Focus pelletspanna på 20 kW, knappt fyra år gammal (så det känns inte roligt att behöva byta), inga acktankar.
 
Enligt mitt sätt att se på saken så kommer 20 kW att räcka, lätt.
Typ 160 m2 kan inte dra så mycket om det inte är helt oisolerat.
5-6 kanske 10 kW borde täcka ditt behov vid -20 ute eller nåt.
 
Det kommer helt klart att räcka!
 
Tack, det var som jag misstänkte. Jag hade inte haft en tanke på det, men eftersom jag fick frågan (av svärfar som är gammal byggnadsingenjör, men nog inte alltid vet vad han pratar om :) så började jag undra om det låg något i det.
 
Jag fortsätter på denna tråden då jag har en annan fråga som är en fortsättning på den förra. Tillbyggnaden innebär att ett rum blir helt inneslutet och att de två fönster som nu har radiatorer blir till dörröppningar. Någon som har något tips om hur man löser uppvärmningen på ett smart sätt. Golvvärme är inte aktuellt i detta rum.
 
flytta radiatorer till närmaste lämplig plats på en vägg. Möjligt att du behöver mindre radiatoryta nu när kallras från fönster är icke aktuell men att återmontera samma radiatorstorlek blir aldrig fel :). Man kan bygga en snygg radiatorskärm om man vill dölja ...
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.