Hej,

Har ett hus som är byggt 1910 och renoverat 1955.
Därmed är det också ett 50-talskök i denna kåk.
Jag har inget emot ett 50-talskök i form av skåp och arbetsbänkar osv. Det är höjdarkvalitet och dessutom riktigt snyggt bara jag putsar upp det lite.

Problemet jag har med köket idag är att det ligger i norrläge... Det är mörkt och man ser bara grannen och en häggjävel.
Mot söder är det däremot en fantastisk utsikt och dessutom dörr ut till altanen.

Jag funderar därför på att byta plats på köket, bara flytta allt till andra sidan väggen, hur svårt/enkelt är det egentligen? ventilation och vatten/avlopp finns ju med andra ord i väggen redan och det enda jag vill byta ut är vitvarorna.
Det som nu är köket tänkte jag ha som stor tvättstuga istället (finns ju som sagt vatten och avlopp där också redan...)
Det problem som jag kan se är att skåpen är platsbyggda och det lär väl göra det svårt att flytta på dem.

Jag är i grunden lat , dessutom opraktisk :blushing: och står inte ut med att bygga själv på min lediga tid och tänkte därför leja ut det.
Är det någon här som har testat att göra något liknande?
Tror ni det blir dyrare att flytta skåpen (eller bygga nya skåpstommar, det kanske inte går att flytta dem intakta?) än att köpa nytt (i typ Tibro-standard)?
 
Jag har rivit ett 50-tals kök och ett 60-tals kök, möjligen går det att få bort alla skåp hela och fina men jag skulle inte göra det alla fall, Mina satt fast på alla håll i både väggar, golv å andra skåp så en del gick i bitar. Jag sparade några till garaget men dom fick jag bygga ihop lite.
Det går som sagt men timtiden om man lejer bort det blir för hög för att det ska vara värt det som jag ser det.
 
Att få ner det helt är nog ganska svårt.Man skall nog vara glad om man får ner det överhuvudtaget
 
Då kanske det är bättre att låta en snickare platsbygga hyllor och stomme i nya köket men behålla skåpluckorna och låta måtten utgå från dem?
 
Det är ett alternativ. Frågan är dock vad det kostar. Samtidigt är det ju så, om man vid rivning skall ta stor hänsyn till de befintliga skåpen för att inte dessa skall skadas för mycket rinner kanske timmarna iväg och det blir lika dyrt som att bygga nytt. Eftersom du kan tänka dig nyproduktion, är det väl bara att försöka ta ner de befintliga skåpen. Ganska snabbt bör man få en uppfattning om det över huvud taget är möjligt att ta loss skåpen samt om det bär sig eller är bättre att bygga nytt.
 
Vår erfarenhet är att det är inte alltid så dyrt att plocka in en snickare som man tror. Jag tycker din idé med nya stommar och att behålla gamla luckor etc låter riktigt bra. Jag hade nog försökt få tag i någon lokal snickare och tagit ett snack med denne i alla fall. Mäta och kolla in köket. Det kostar att köpa helt nytt också.
 
Tack för era svar, det blir nog att plocka in snickare och bygga efter de gamla måtten... I tvättstugan kommer jag att sätta upp de skåpluckor som gamla ägaren av outgrundlig anledning satte in på 80-talet (tack och lov sparades de gamla fina originalluckorna som för övrigt är i mycket gott skick).

Vad tror ni om den andra delen av köksflyttandet, vatten/avlopp och ventilation?
Är det så okomplicerat som jag tror i och med att det bara är på andra sidan väggen eller kan det finnas problem med detta också? Jag vill gärna ha lite mer input på komplexiteten innan jag ber en snickare räkna på jobbet...

Tanken är nu sedan jag förstått svårigheten att flytta skåpluckor att lämna gamla köket i princip intakt med diskbänk och skåp och 80-talsluckor som får bli linneskåp.

Det enda som jag gör i övrigt är att plocka bort spisen, kylskåp och några skåp under diskbänken till förmån för torkskåp, tumlare och tvättmaskin.

I nya köket är nu tanken att platsbygga efter skåpluckornas mått och sätta in diskbänk, diskmaskin, spis, köksfläkt och kyl/frys (ett sånt där "kökspaket" från elektrolux löser alla vitvaror, diskbänken blir väl någon annan standardpryl).

Jag är beredd på att hosta upp 60-80 papp.

Jag förstår att det är en fråga som är likvärdig "hur långt är ett snöre" men frågar ändå: låter det rimligt?
 
bigsmith skrev:
Tanken är nu sedan jag förstått svårigheten att flytta skåpluckor att lämna gamla köket i princip intakt med diskbänk och skåp och 80-talsluckor som får bli linneskåp.

Det enda som jag gör i övrigt är att plocka bort spisen, kylskåp och några skåp under diskbänken till förmån för torkskåp, tumlare och tvättmaskin.
I nya köket är nu tanken att platsbygga efter skåpluckornas mått
mycket bra idee!
Priser vet jag inget om...
o andra sidan det kanske skulle räcka att flytta matbordet till det soligare rummet och sluta äta i köket? Om du inte står vid spisen många långa timmar varje dag är kanske utsikten ändå inte så viktigt just vid matlagningen ? Viktigare att få en vackert utsikt från matbordet ... om det nu går att flytta bort från köket. Omvandlar du ditt kök till en arbetskök ( ej en "utställningskök" som alla gäster ska se och beundra) så kanske kan tvättmaskinen, torken flytta in i köket utan att det stör ? ytterligare en lösning att fundera på
innan du har spenderat alldeles för mycket på att vända upp och ner i huset enbart för utsiktens skull :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
gaia skrev:
o andra sidan det kanske skulle räcka att flytta matbordet till det soligare rummet och sluta äta i köket?

Nja, det är ju en idé det också men köket är för mig det mest använda rummet, en matsal skulle ändå inte användas av mig, det blir att jag äter i tvätt/köket istället...

Dessutom tror jag inte det är så bra att blanda matos med tvätt-tork? Jag tycker om att laga mat så köket är templet för mig, därför vill jag ha det i rummet med den bästa utsikten.
 
Hallå!
Tänkte höra om du har kört igång med köksprojektet?

Har själv köpt ett hus byggt 1928 och funderar på att flytta kök till andra sidan väggen. Dock blir det ett nytt kök, men det är dragning av vatten etc som jag är nyfiken på hur du löste.

MVH anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.