Vi skulle behöva lite tips tror jag! Känns lite som vi kört fast i våran drömtomt...
Vet inte om tråden är rätt placerad men vi försöker här...

Vi har köpt en tomt där gällande detaljplan anger 175 kvm brottoarea som största tillåtna bebeyggelse. Tomten ligger ca 50 meter från en sjö och då det därför är strandskyddat är byggrätten relativt liten. Efter väldiga oklarheter kring detta begrepp från samtliga inblandade parter (kommun, hustillerkare) har vi nu fått klarhet i vad som gäller och vad som räkans in i denna area. Tomten är en sluttningstomt och vi har funderat fram och tillbaka på vilket typ av hus vi ska bygga i förhållande till tomten men också i förhållande till hur vi på bästa tänkbara sätt kan få ut dessa 175 kvm som vi har att bolla med.

Första alternativet vi har är att fylla ut tomten och ställa ett 1½ plans hus på men detta skulle enligt en hustillverkare se dumt ut och det skulle bli väldigt mycket massor (=dyrt).
Med ett 1½ plans hus skulle vi kunna ha en boarea på ca lite drygt 150 kvm.

Andra alternativet vi har är ett sluttningshus men då det är full takhöjd på båda våningarna i dessa skulle vi endast ha en boarea omkring 135 kvm.

Som ett ytterligare alternativ har vi ett ställa ett 1 ½ planshus på källare. I källaren får takhöjden dock inte övertsiga 1,80 meter för att inte räknas in i bruttoarean. Detta alternativ är bra för att vi då får stora förvaringsutrymmen under huset utan att för den skull öka bruttoarean. Med ett sutteränghus får vi, förutom mindre boarea, stora problem med just förvaringsmöjligheter. I ett sutteräng känns det som vi kommer att få än mindre boarea än de 135 kvm vi kan bygga eftersom vi förmodligen måste ta ett ytterligare rum som förråd för att ha några som helst förvaringsmöjligheter.

Vi skulle vara tacksamma för tips och ideer på val av hus på vår sluttningstomt! Någon som har erfernhet av liknande bygge och som kanske t o m har bilder? Dessutom; vilket alternativ tror ni blir billigast i slutändan? Tacksam för alla tips!
 
blir det inte billigare att gräva ut än att fylla upp? 1 1/2 plan med sutterängkällare skulle vara mitt val. I källaren kan du ha fex garage, tvättrum, pannrum, grovingång, extra badrum och massor med förrådsutrymen. Om du får garage under huset så kanske frigörs mer byggyta? Du kan kanske inte gräva för djupt neråt på grund av grundvattennivå? Vet ej hur din tomt ser ut ....

Bor själv i ett hus med 2 våningar + en källare som till hälften ligger under marken och till hälften som en sutteräng. Byggd för länge sen och med en lyxtakhöjd på 2,1m :).
Det blir en del trappor och trädgård i en backe men jag tycker det är en bra lösning i alla fall på vår tomt :).
gaia
 
gaia skrev:
blir det inte billigare att gräva ut än att fylla upp? 1 1/2 plan med sutterängkällare skulle vara mitt val. I källaren kan du ha fex garage, tvättrum, pannrum, grovingång, extra badrum och massor med förrådsutrymen. Om du får garage under huset så kanske frigörs mer byggyta? Du kan kanske inte gräva för djupt neråt på grund av grundvattennivå? Vet ej hur din tomt ser ut ....

Bor själv i ett hus med 2 våningar + en källare som till hälften ligger under marken och till hälften som en sutteräng. Byggd för länge sen och med en lyxtakhöjd på 2,1m :).
Det blir en del trappor och trädgård i en backe men jag tycker det är en bra lösning i alla fall på vår tomt :).
gaia
Om jag har förstått saken rätt är problemet att källaren räknas in i bruttoarean. För varje kvadratmeter källare försvinner en kvadratmeter bostadsyta. Om man bygger sutterränghus får man en källare på köpet vilket alltså inte är bra. Lösningen är väl att bygga sutterräng, men fylla igen källaren så att den inte går att använda. Ett annat tips är att bygga med snedtak. Ytan under snedtaket räknas inte in i bruttoarean.
 
1,80 i takhöjd blir inget roligt badrum eller tvättrum.
Blir knöligt med garage också, portarna bygger ju en del nedåt.

Men det blir ok som pannrum eller förvaringsutrymme, något annat ska man nog inte räkna med att nyttja det som.

175 m2 är ganska mycket om man tänker efter, har själv ett tvåfamiljshus på 210 m2, förvisso med käl.are under men där finns bara tvättstuga, garage, pannrum, och förvaring.
.
 
somelvis skrev:
1,80 i takhöjd blir inget roligt badrum eller tvättrum.
Blir knöligt med garage också, portarna bygger ju en del nedåt.
Min tanke var att fylla igen enstaka rum i källaren. Dessa skulle antingen inte användas alls eller bara för förvaring.
 
Fylla igen en byggd källare ska du väl inte göra, är det inte bättre att göra källare bara delvis från början.
Källare under halva huset låter vettigt om den bara får vara 1,8 m takhöjd, mer känns liksom knäppt om det ändå kanppt går att nyttja.
Skulle vara om man betraktar den en jäkligt hög krypgrund kanske och inte putsar eller inreder utan bara har råa nakna lekablock ex. Då behöver det inte bli så kostsamt och kan stå tomt, du kan ju alltid förvara byggmaterial där.....
 
Tack för tipsen! Det är ingen direkt lätt sits och man vill ju självklart få ut mesta möjliga av de 175 kvm brutto vi har att bygga med. 175 kvm bruttoarea tycker vi är litet. Det man får tänka på är att bruttoarean inte alls motsvarar boarean som i snitt brukar ligga på 30 kvm mindre är bruttoarean eftersom denna inte inkluderar ytterväggar. Dessutom ingår garage i bruttoarean och även altan på ex ett sutteräng då denna ligger högt över marken. Ett normalstort garage med förråd kanske ligger på 40 kvm och då är vi redan nere på 135 kvm brutto på huset vilket motsvarar ca 100 kvm boyta.

Ett 1 ½ plans hus med källare känns bätte eftersom det ger lite mer utrymmen som inte räknas med i bruttoarean såsom snedtak på övervåning, vilket då kan användas som diverse förvaring. Problemet blir ju då källaren som inte får vara högre än 1,80 för att inte räknas in ibruttoarean. Undrar om den kommer att bli jobbigt låg eller om man ändå känner att man ka ha nytta av den enbart som förvaring och förråd. Bilen tänker vi ha i en carport då denna ej ska medräknas i bruttoarean.
 
Nu kankse ni aldrig tänkt sälja, men jag som har en man som är 1,85 kan ju se framför mig hur han skulle reagera om han gick på visning på ett hus med en källare med 1,80 i takhöjd...
 
Du kan kanske rita /planera för 50cm isolering under källarens golv och sen minska den till 30cm? :).
gaia
 
Zeke81 skrev:
Tack för tipsen! Det är ingen direkt lätt sits och man vill ju självklart få ut mesta möjliga av de 175 kvm brutto vi har att bygga med. 175 kvm bruttoarea tycker vi är litet. Det man får tänka på är att bruttoarean inte alls motsvarar boarean som i snitt brukar ligga på 30 kvm mindre är bruttoarean eftersom denna inte inkluderar ytterväggar. Dessutom ingår garage i bruttoarean och även altan på ex ett sutteräng då denna ligger högt över marken. Ett normalstort garage med förråd kanske ligger på 40 kvm och då är vi redan nere på 135 kvm brutto på huset vilket motsvarar ca 100 kvm boyta.

Ett 1 ½ plans hus med källare känns bätte eftersom det ger lite mer utrymmen som inte räknas med i bruttoarean såsom snedtak på övervåning, vilket då kan användas som diverse förvaring. Problemet blir ju då källaren som inte får vara högre än 1,80 för att inte räknas in ibruttoarean. Undrar om den kommer att bli jobbigt låg eller om man ändå känner att man ka ha nytta av den enbart som förvaring och förråd. Bilen tänker vi ha i en carport då denna ej ska medräknas i bruttoarean.
Jag vet inte om jag lyckades förklara riktigt. Det jag tänkte var att bygga ett hus med samma yttre form som ett sutterränghus, men där den del av det nedre planet som skulle hamna under marken ("källaren") hade gjorts obrukbar. Man kan förstås lösa detta på olika sätt. Eventuellt kunde man använda den delen till förråd eller liknande, det är dock inte säkert att det är en bra idé eftersom det trots allt kostar att göra iordning den.

En annan sak. Är du säker på att carport ej räknas med i bruttoarea?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.