Hittade en tråd från 2004 men den var allt annat än uttömmande. Sitter någon på en annan bra tråd jag inte hittat: be my guest och tala om det.

Har en nyväckt önskan om att bygga med så naturliga material som möjligt och helst helt utan syntetiska tillsatser. Därför blir ju detta med spån, OSB, board, plywood bakom gips väldigt intressant.

En variant som både borde uppfylla kravet på att klara hyllor mm och mina krav vore att bygga väggarna med råspont bakom gipset, men det låter tidskrävande. Och kanske dyrare? Någon som har erfarenhet?

Hur är det med spån och de andra limmade skivorna idag, är de "giftiga"? Och vilket av alla skivmaterial är minst farligt och miljöovänligt att använda? Läste att OSB inte ens tillverkas i Sverige och har samma lim som spånskivan. Då går den bort.

Tacksam för hjälp att reda ordning i denna djungel. Vill verkligen bygga vettigt.
 
Råspont i väggarna är en beprövad teknik. Det blir marginellt dyrare och tar något längre tid än skivmaterial, men det är ganska så liten skillnad.
Den eventuella giftigheten hos spånskiva och OSB kan jag inte uttala mig om, men det kan rimligen inte vara särskilt mycket. Om man ser det hela i något slags ekologiskt perspektiv så låter väl råspont från ett lokalt sågverk som ett vettigt alternativ. Å andra sidan tillverkas skivmaterialet av sådant skräpträ som annars inte skulle använts, så där gör man kanske en miljövinst.
 
Det finns Svanenmärkt spånskiva, fast råspont bakom gips är inte dumt bara att sätta upp hyllor med träskruv. Spånskiva blir kanske inte så bra får sätta lite kortlingar där man ska ha platt-TVn och andra tunga saker.
 
Lille Lars skrev:
Det finns Svanenmärkt spånskiva, fast råspont bakom gips är inte dumt bara att sätta upp hyllor med träskruv. Spånskiva blir kanske inte så bra får sätta lite kortlingar där man ska ha platt-TVn och andra tunga saker.
Näe, både spånskiva, osb och plyfa funkar utmärkt bakom gipset utan extra regelbitar. Och råspont också förstås.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.