hej..
har utanpålligande installation idag men ska göra en helrenovering och vill gärna att kablarna inte syns. det jag kan göra är väl och bila in kablarna i väggarna sätta rör och dra FK..
men kan jag göra samma sak på golvet?.. ska lägga nytt golv så jag tror att jag kommer få plats för ett 16mm rör eftersom jag inte lägger golvet direkt på betongen..
får man sätta rör under golvet? mellan golvet och betonggolvet??.. det måste va enklare änn och bila in alla kablarna??..
vad säger ELSEK?::
 
Finns det bara utrymme så är det nog inga problem.
 
Inga problem. Fast man drar VP-rör med FK eller EKK i. Inte kabel fritt under golvet. Finns massor med hus som har större delen av elinstallationerna i golvet.
 
ja jag tänkte det också det borde inte vara några problem. man brukar ju sätta brädor först alltså skruva dem i golvet sen sätter man det nya golvet på brädorna så jag tror det kommer finnas plats, lite tjockare brädor får jag väl sätta..
det jag mest undrade över var vad lagen säger om att, alltså försäkringsfråga vid eventuell vattenläcka eller något sånt..
 
Inga problem. Fast man drar VP-rör med FK eller EKK i. Inte kabel fritt under golvet. Finns massor med hus som har större delen av elinstallationerna i golvet.
måste det vara VP-rör? tänkte ta slang det är lättare och få att upp i väggarna sen till Vägguttaget/brytare..
 
Men det är ett elände att få slangen att ligga medan man får dit golvet. Varför inte rör under golvet och sedan slang i kurvorna?

Protte
 
Protte menar "ja det är helt ok och godkänt med slang", så du inte missförstår det.
 
ok jättebra. jag får se hur det blir tar säkert vp rör och sedan slang i böjarna, det jag ville veta var om det var godkänt och om man brukade göra så men det verkar inte vara några problem..
 
gg+
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.