Hej!

Jag planerar ett nybygge på 170 kvm (ett plan, golvvärme) och har funderingar kring värmesystemet.
Vi har tänkt oss isolera 240 mm (vägg) och 500 (tak), värmeåtervinning ftx (temovex) och en vattenmantlad kakelugn (julia).
Till detta vill vi ha en ackumulatortank (750 l) och solfångare.

Vilket solfångarmärke bör vi välja?
Ska vi ha vaccum eller "vanlig"?
Hur många kvm solfångare bör vi ha?
Vilken ackumulatortank rekommenderar ni (och storlek)? Har läst om Effecta i Råd och rön.

Finns det andra saker som är viktiga att tänka på?

Hur mycket behöver vi elda under vintern? Enligt säljaren räcker det med cirka 1-1½ timme/dag (vad tror ni om det)?

mvh
Jimmy
 
bergstrollet skrev:
Vilket solfångarmärke bör vi välja?

Hur många kvm solfångare bör vi ha?
Vilken ackumulatortank rekommenderar ni (och storlek)?  Har läst om Effecta i Råd och rön.

Hur mycket behöver vi elda under vintern? Enligt säljaren räcker det med cirka 1-1½ timme/dag (vad tror ni om det)?

mvh
Jimmy
http://sfinxsolar.e-butik.se/ har rätt bra pris på solfångare o har en ny typ som ska vara effektivare, Den nya solfångaren kostar 24000:- för 2 paneler som ska klara att ge 4400 kWh 50°/år o om det inte räcker så är det bara att skaffa en panel till för 10000:-

Effekta har mkt bra acktankar, Är inte billigast men dom har rätt konstruktion..

Tja då Julia ger totalt 19 kW så räcker det nog inte bara med 1-1 1/2 tim eldning/dag..
 
Det här med lutningen verkar också vara ett bekymmer... vårt tak har en lutning på 27 grader. Hur mycket förlorar man på det under höst/vår (dec, jan räknar vi inte med att få något tillskott)?
Vi ska bygga i Göteborgsområdet... enligt tidigare inlägg bör vi ha en lutning på cirka 50 grader (måste man ha så mycket?).
 
bergstrollet skrev:
Det här med lutningen verkar också vara ett bekymmer... vårt tak har en lutning på 27 grader. Hur mycket förlorar man på det under höst/vår (dec, jan räknar vi inte med att få något tillskott)?
Vi ska bygga i Göteborgsområdet... enligt tidigare inlägg bör vi ha en lutning på cirka 50 grader (måste man ha så mycket?).
Ja det är bättre att ha 50 grader än 27. Men skillnaden är inte som natt och dag. Tänk på att ju brantare, 50 och mer blir det även färre soltimmar mot solfångaren. På det platta taket blir inte maxinstrålningen lika skarp, men timmarna den värmer blir fler. Köp några till kvadrat istället. Hur som helst är det allting utöver solpanelen som är dyrt.
 
Med 27° lutning på solfångarna kommer dom att ge rätt bra mitt på sommaren (45-50° får man ut max på sommaren) men väldigt lite vår o höst..
 
Skillnaden i absorptionsförmåga, baserat enbart på lutningen, är lätt att räkna ut.
Idag, 19:e november, stod solen 14° över horisonten klockan 12. Mina solfångare lutar 32°, eftersom det råkar vara taklutningen.
sin(14°+32°)=0,72. Alltså 72% effektivitet, jämfört med om de hade suttit i, för dagen, idealiska 76°. Men det hade varit 44° mer än taket, och hade alltså inte sett klokt ut. Sen blir det också mer problem med att fästa dem på det sättet, på mitt tegeltak.

Den 22:a juni står solen 57° över horisonten. sin(57°+32°)=1,00, så då är det optimalt.

Ska kanske tillägga att den här räkeövningen förutsätter att solfångarna pekar rakt mot söder. Annars tappar man en skvätt till.

Sen kan vinkeln mot solstrålarna göra att mer sol reflekteras bort också, det är inte bara det att strålarna sprids ut över en större yta. Men det var mest av teoretiskt intresse idag, för solen sken så kort stund, att det hann bara värma vattnet 2°C i bottnen. Märks inte, med andra ord.
 
Jag funderar också över lutning till vår montering. Vi har 34° taklutning och ligger optimal lutning räknat över årseffekt på c:a 75° (enligt beräkningsprogrammet Polysun). Men det ser dels inte särskilt snyggt ut och dessutom blir det en massa merarbete vid monteringen. Funderar därför på att lägga panelerna i takvinkeln. Vad jag förstår ger i praktiken inte solfångarna inte särskilt mycket tillskott vintertid? Är det värt merarbetet med tanke på vintersäsongens få soltimmar? Till saken hör att vi har 90 rör vilket är hyfsat väldimensionerat (överdimensionerat kanske är svårt att tala om i solfångarsammanhang).
 
Låt dem ligga ner. November, december, januari och februari är ändå i stort sett förlorade månader när det gäller solvärmen. Det lilla man får ut extra då, de få dagar det är bra solsken, bara för att solfångarna står upp, är nog inte värt arbetet.

Det beror klart på vad du har annars. Är det förhållandevis billigt att värma med kvittar det nog. Är det en elpanna kanske saken kommer i ett annat läge.
 
Ved (kökspanna+ack) - saken är klar. Tack för att du besparade mig arbete med tre nya ställningar...
 
Ja, då är det som för mig då, fast jag har pannan i källaren. Har man hus på närmare 200 m² och några kyffen på vinden och en källare att värma upp, då får det vara lite mer industriell panncentral över det hela. Annars blir det ohållbart, om man inte är pensionär och är hemma jämt.

Jag har för övrigt 72 rör till mina paneler. Hur mycket vatten har du?
 
Hoppar in med en kommentar...

Är det värt att satsa på solpaneler med 27 graders lutning?

Funderar på att enbart skaffa ackumulatortank (förberedd för solpaneler) + kakelugn Julia+enklare modell av frånluftsvärmepump.

Då får värmepumpen sköta jobbet och under den kalla perioden kan man hjälpa till med kakelugnen. Har ingenting emot att fixa med ved eller att elda i vardagsrummet. Vi har en täljstenskamin i vårt nuvarande boende och jag eldar varje dag (men det blir bara varmt på övervåningen :().

Jag har läst att det är svårt att få lönsamhet på ftx-ventilation och solpanel (vid 27 graders lutning). Investeringskostnaderna är högre än det som tjänas in.
Hur ska jag tänka kring det?

Jag hade hoppats på att vara helt självförsörjande på varmvatten och värme från april till slutet av september (komplettera med ved när det finns behov av det).



 
Jag eldade bara för husventilationens skull (har självdragsventilation) halva maj, juni-september och halva oktober. Någon gång var/varannan vecka mår mitt hus bra av att skorstenen värms upp, även om det är hett som f-n ute.
Då har jag alltså 72 rör liggande i 32° lutning i södra Småland. Närmast idealiskt väderstreck, solen ligger rakt på rören klockan 13 (normaltid).
 
Jag har för övrigt 72 rör till mina paneler. Hur mycket vatten har du?
Hmm ja - egentligen för lite... 750 l pga kökspanna och brist på utrymme/pannrum (dryga 1000 liter totalt räknat med radiatorsystemet). Vi värmer 135 sörmländska kvm, varav drygt 80 kvm isolerat timmerhus/torp och resten välisolerad tillbyggnad.

Jag har själv funderat på om solsystemet är överdimensionerat, d v s om det skapas partiell förångning i parti och minut under högsommaren. Men enligt leverantören (Sfinx) ska det i sig inte medföra några problem (slitage på glykolet?). Nu hade jag ett bra erbjudande på tre paneler när det begav sig, annars hade det blivit 60 rör.

Rören är dessutom av den "gamla" typen som iofs hade bra effekt enligt SP. Sfinx nya vakumrör lär ha det högsta årsutbytet bland alla vakumrör: 879 kWh/år per m2 vid 25 grader, 638 kWh/år per m2 vid 75 grader. Motsvarande värden för mina "gamla" rör är 786 resp. 496.
 
Mina ska ge 846 kWh vid 25°C, påstås det. Fast finessen när man eldar med ved annars är att man får ut betydligt mer från solfångarna än vad de egentligen kan ge. Detta matematiskt märkliga faktum bottnar i att det mesta av det man vedeldar för varmvatten, på sommaren, står bara och svalnar bort. Solvärme är i högre grad anpassat till hur mycket som faktiskt går åt. Det duschas ju gärna lite mer om det är varmt ute...

När det var som varmast i somras var det ganska hett i mina tankar, men inte så mycket att det blev ångmaskin av det hela. Jag har 2250 liter. Vattnet i övriga systemet kan jag inte räkna då, för det är ingen cirkulation till elementslinga eller panna på sommaren.
 
apersson850 skrev:
När det var som varmast i somras var det ganska hett i mina tankar, men inte så mycket att det blev ångmaskin av det hela. Jag har 2250 liter. Vattnet i övriga systemet kan jag inte räkna då, för det är ingen cirkulation till elementslinga eller panna på sommaren.
Körde du med hela vatten volymen i sommar??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.