Om jag vill slippa använda spån i golven, vad kan alternativet vara i badrum i äldre trähus?

Inte alls påläst om de olika skivornas innehåll mm, men jag vill helst undvika alla onaturliga material.
 
cubix skrev:
Håller med Goerana, råspont är bäst och billigast, men det tar längre tid att sätta upp den.
Förstår att inlägget är 5 år gammalt, men när jag räknar ut (byggmax) så blir råsponten dyrare än spånet.
 
Jag hörde av en byggare att råsponten nästan alltid krymper rejält efter ett tag i väggen. Har man då skruvat gipsen i råsponten börjar skruvarna att vandra i gipset, och det kommer att synas i (eller i värsta fall förstöra) tapeten.

Undrar om det fungerar bättre att sätta alla gipsskarvar vid reglarna och skruva igenom råsponten in i reglarna?
 
v-g: Oj, 5 år gammal tråd, hehe, det såg jag inte. Men tråden låg ju inte så långt bak så...
 
Jag blåser liv i en väldigt gammal tråd. Spånskiva rör sig ju ganska mycket. Är det ett problem om man sätter spån bakom gips? Rör sig OSB mindre?
 
  • Gilla
pontusk1985
  • Laddar…
Jag undrar fortfarande. Är det skillnad i rörelse mellan spånskiva och osb?
 
Hej
Ja det är skillnad, men i praktiken ingen skillnad.
Förklara varför du undrar så kanske vi kan hjälpa bättre, typ "Vad ska jag välja på golvet i källare, spånskiva eller OSB?, vilket jag hade svarat: "Det beror på".
Många har kör med spånskiva istället för OSB då det har kostat mycket senaste tiden.

/Workingclasshero
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Väggar. Om osb eller spånskiva rör sig under gips så borde ju gipsen följa med till viss del. Därför vill man väll optimera på liten fuktrörelse även i spån eller osb. Därför undrar jag vilken av de två som rör sig minst.
 
Rickard.
O Olf Oggler skrev:
Väggar. Om osb eller spånskiva rör sig under gips så borde ju gipsen följa med till viss del. Därför vill man väll optimera på liten fuktrörelse även i spån eller osb. Därför undrar jag vilken av de två som rör sig minst.
Vill du ha exakta siffror måste du nog göra testerna själv men den kollektiva erfarenheten på ämnet är att fuktrörelser inte är ett rimligt argument för att välja det ena eller den andra, båda kommer funka alldeles utmärkt under gipset.

Eftersom båda är spån (om än olika storlekar) och lim så är det rimligt att anta dom är väldigt lika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.