Ni som har någon typ av mekanisk ventilation där en fläkt drar in utomhusluft - är det vanligt att filter sätts igen av damm?

Jag har en reglerad ventilation av min kallvind där en fläkt drar in utomhusluft genom en vanlig gavelventil. Denna gavelventil har som vanligt ett finmaskigt rutnät på insidan, för att förhindra odjur att ta sig in.

Häromdagen gjorde jag min årliga besiktning av vinden och fann då att fläkten inte blåste någon luft alls. Felet kunde härledas till denna gavelventil som var helt igensatt av damm.

Brukar det bli så och med vilket intervall rekommenderas man normalt att besiktiga filter som är en del av en ventilationslösning, tex en ftx eller liknande?
 
Allt beror på vilken miljö du har runt omkring dig. Vet att vi byter 6ggr per år på några ställen då det ligger jämte hårt trafikerad väg. Medans andra ställen bara behöver byta 1ggr per år.


Likaså är det skillnad på vilket filter man har. har man tätveckade långa filter behöver man byta sällan, men har man helt släta filter så fyller dom upp fortare.

Alltså, det är högst individuellt. :)
 
Ok, mao är det inte konstigt att det sätts igen. Jag ska bygga om hela konstruktionen tänkte jag - ta bort nätet i gavel ventilen och ersätta med grövre nät som bara hindrar fåglar att bygga bo. Därefter bygga någon låda till det finmaskiga filtret (eller strunta i det) så att arean kan dubblas några gånger. Det är ju egentligen rätt enkelt att bygga bort det tryckfall som nu finns på fläktens sugsida, även om nätet är rent.

Tack för infon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.