Hej, min ventlation är nu ca 20 år gammal skall tilläggas så ingen felinstallation förmodligen.=)

men problemet är att 1-2 gånger i timmer så blåser det som sjutton i "ventlationshålen" i ca 2min. sen slutar det.

Någon som vet vad detta kan vara??
 
B
hus el lägenhet?
själv eller maskinellt drag?
mer information. tack
 
Är det ett ftx-system så kan det ha sin orsak i att det går för avfrostning utom de 2 ggr/tim som du upplever som kraftig blåst. Vissa aggregat avfrostas genom att stänga av eller minska tilluftsflödet. En justering av flödena eller avfrostningstermostaten fixar detta. Har någon möjligen strypt till några don så att flödet ökat i de andra? Har du ett X-well eller Kanthermaggregat så kan det bero på att växlingsspjället inte orkar gå till ändlägena fort nog.Under växlingsfasen arbetar både till och frånluftsfläkt emot tilluften.
 
Det är ett radhus, har egen ventilation iaf. sitter en grej på vinden som sköter det hela tror jag.
Den enda förändringen som jag har gjort är att under diskbänken så kommer det som en trädgårdslang ifrån väggen och den kommer det lite vatten ur ibland har tidigare haft den ner i en hink som jag har tömt men nu har jag satt det på ett utag till avloppen. känns helt sjukt om det skull förändra något men det kanske det har med ventilationen att göra? typ kondensvatten eller nått?
provar att lägga slangen i en hink igen får vi se om det slutar.

annars är det ingen som har en ide?
 
Hej igen. Frånluftsfiltret i aggregatet blir tätt 3 ggr så fort som uteluftsfiltret vilket gör att det minskar mängden frånluft,som måste till för att aggregatet inte skall avfrosta. Understiger temperaturen den inställda på avfrostningstermostaten stoppar tilluftsfläkten och drar igång igen när frånluften värmt upp växlaren igen. Mao byt frånluftsfilter. Avloppsslangen är för att tappa kondensatet som blir i aggregatet och det är viktigt att det finns ett vattenlås på denna, annars sugs luft in genom slangen och vattnet orkar inte rinna ner utan blir kvar i aggregatet och i värsta fall rinner ut på vinden. Leta upp manualen, där står det säkert.
 
skall prova att byta filtrena på vinden imorgon..
tack för hjälpen.!
 
har bytat båda filtrena nu. men det blåser fortfarande ibland=( nån som har nån ide´?
 
Beroende på typ av aggregat varierar avfrostningsautomatiken. Är det ett texTemovex så finns det 2 inställningar som är tänkbara. Om givaren sitter i tilluften så stoppar det tilluftsfläkten vid temp under 13 grader( kommer tempen inte upp till denna temp är det antingen isbildning i värmeväxlaren, för låg frånluftstemp.eller för lite frånluftsflöde i förhållande till tilluftsflöde. Sitter tempgivaren i avluftkanalen (utblåset efter växlaren) brukar den vara ställd på ca:3 grader. Blir det kallare än det tolkar aggregatet det som att det är isbildning i växlaren vilket beror på för lågt eller för kall frånluftstemp(alltså lika ovan) Andra aggregat har andra temperaturer och tom tryckgivare för avfrostningen men vill du ordna detta själv så försök förstå förloppet och orsaken vid och för avfrostning.Manualen över aggregatet ifråga brukar vara till viss hjälp.Ta annars hjälp av en ventilationstekniker (det tar inte mer än en timme att lokalisera orsaken)
 
Hej!

Vet inte om detta är relevant men jag skriver iallafall-
Vi har ett tilluftsagreggat TA450 heter det och servas av IVT.
När vi flyttade in så märkte jag at aggregatet slog till och från, det var ett frysskydd som löste ut då vattencirkulationen inte var tillräcklig (dvs det blev för kallt) pga att aggregatets element var igensatt av en svart sörja, efter att detta sköljts ur så har det funkat som det ska.

Mvh
Samuel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.