Hej,

Jag har ett hus där det är gamla 2-glasfönster ifrån -67 på baksidan. Framsidan och sidorna är redan bytta.
På baksidan är det dock flest i antalet, då hela "fönsterväggen" i vardagsrummet är där.
Detta innebär: 5st fönster + 1 altandörr i vardagsrummet, samt fönster i två sovrum.

Jag har kollat lite priser och får det till att det skulle kosta strax under 40.000 att köpa ny fönster. Då vet jag i princip ingenting om detta, vad man skall kolla osv. Jag hade tänkt att dom 5st i vardagsrummet inte behöver vara öppningsbara (räcker med ventil), men dom två i sovrummet skall vara det. Vill gärna ha ventil på samtliga fönster också.

fönstrena är i måtten: 150x90 (höjd x bredd) 5st.
Dörr 220x90
Sovrum 120x130


Dels undrar jag om någon vet en bra leverantör som har sjyssta priser. Själva bytet kommer jag göra själv, så det handlar bara om att köpa dom.

Dessutom undrar jag om man kan räkna hem detta rent energimässigt. Nu är det ju så att jag också har bergvärme, så därför är ju värmen i sig inte speciellt dyr för mig.

Så grundfrågan är ju egentligen, lönar det sig? Går det att lösa på annat sätt, t ex täta om fönstrena eller liknande?

Mvh Johan
 
Jag är helt övertygad om att dina fönster i vardagsrummet är bärande.
Det ser jag på breddmåttet 900mm.
Inget du skall göra själv om du inte har kunskapen.
 
har aldrig hört talas om bärande fönster. hur e det konstruerat??? måste dra som tusan kring dessa. sen hur man ser att dom e bärande ensasr på bredden på dom verkar underligt. är det reglar mellan dessa fönster så ligger det sälkerligen en bärlina i överkant fönster som tar upp trycket från taket. morsan o farsan har en vägg me 7 fönster i bredd o inte tusan bär dom upp någon
 
Redigerat:
Jag tror inte heller att fönstren är bärand, har varit med om fönsterbyte i hundratals hus och aldrig stött på "bärande fönster". Det sitter nog en regel mellan varje fönster. För trä/aluminium fönster med U-värde 1,2 bör du inte betala mer än 35000 kr. Att spara in det på minskad energiförbrukning kan du knappast räkna med, utan du måste även räkna in ökad komfort, mindre underhåll, miljö mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.