Nej och samtidigt tar jag då en risk eftersom jag inte vet hur stort ROT avdraget kommer vara. Jag säger att det är ju nåt jag måste ta hänsyn till när jag jämför offerter, att jag vet arbetskostnaderna så jag vet hur mycket jag får i ROT bidrag. Hantverkaren säger att arbete/material är ca 80/20. Men skulle inte det stämma så kan ju det påverka slutpriset väldigt mycket för mig.
 
Offerten bör vara uppdelad i...

1. Arbete
2. Material
3. Ev. körersättningar

Delsummorna och slutligen totalsumman skall framgå och samtidigt skall det då framgå
hur mycket som avgår i ROT-avdrag och vad den slutliga summan du ska betala blir.

Så här utformar jag iaf mina offerter och så tycker jag man bör göra.:)

Klart och tydligt för alla parter.d^_^b
 
W
Hantverkaren har sjutton inte att göra med om du är berättigad till ROT-avdrag eller ej, är det så att skattemyndigheten inte godkänner ansökan (Verkar inte vara så många kriterier för att inte få) så får företaget inte ut pengar vilket medför, och SOM SKA STÅ på fakturan att dom kommer att fakturera dig den summan som skattemyndigheten skulle betalat, dvs 50% på arbetskostnaden.
Jäkla trams från företagen som ej vill göra jobb pga rot-avdrag, vad är dom rädda för? Visst kan det bli fel med utbetalningar ´från skatteverket, men det är ju bara att slå en signal så ordnar det sig!
Ursäktar mig från stavfel
 
Redigerat av moderator:
Jag tycker inte alls att ROT-avdraget är speciellt krångligt att administrera.. Håller med hugodog! Märkligt med företag som ej vill göra ROT-avdrag :confused:

Offerter ska självklart vara specificerat med vad som är arbetskostnad och vad som är "övrigt", får ni inte det specat så ring och klaga! (eller välj en annan firma)
 
Tycker inte heller att det är svårt att administrera.

Dock kan jag tipsa om att man som kund ska se till att ta upp detta med hantverkaren i samband med att man planerar arbetet och ber om offert.
Så dax att komma när hantverkaren redan fakturerat utan att göra rotavdrag, och säga att "ja men vi skulle ju ha rotavdrag".
Detta är en anledning till att det blir mer arbetssamt för hantverkaren som då ska begära tillbaka fakturan och skriva om det hela.
Ett onödigt irritationsmoment skapas alltså.
 
optimum
Eller så tar hantverkaren för vana att fråga om ROT avdrag ska användas.

EN fråga.
Jag tror hantverkaren säkert ställer rätt så många andra frågor före offert eller start av arbetet.

Inte glömma att ROT avdrag var till för att hålla branchen igång i lågkonjunktur och då måste man vara positiv till sådant.

//Roland (som nu ska in badrummet och lägga 5,2m2 klinker på golvet, utan ROT avdrag, eget hus)
 
Återigen vill jag påminna om att vi alla diskuterar utifrån rollen som konsumenter på byggahus.se

/mod
 
Tycker, som konsument! (bäst att vara supertydlig med det...), att det ligger på mig också att ha koll/diskutera ROT-avdrag innan man får fakturan. Jag lämnar alltid fram ICA-kortet innan jag får slutnotan/kvittot också.
 
Anser ni att jag bör/måste få specificerat på fakturan vad arbetskostnaden är eller ROT avdraget är på? Det räcker inte att han sagt, och jag har det på mail, att arbetskostnaden kommer vara ca 80% av beloppet?
 
Jag hade aldrig godtagit varken en offert eller faktura som är utformad på det viset.

Jag anser att man ska specificera som jag skrev i #32...
Allt för att inga missförstånd ska kunna uppkomma...
 
Kan en hantverkare vägra mig ROT avdraget? En jäkla skillnad för mig även om jag kan få tillbaks pengarna på nästa deklaration, men då måste jag ligga ute med säkert 30-40000 i över ett år medans hantverkaren behöver vänta max 2 veckor på sina pengar från skatteverket.
 
Funkishus_-36 skrev:
hugodog skrev:
Det finns en övergångsperiod fram till 31 dec i år, då man kan göra ROT-avdrag på jobb som har gjorts efter fakturamodellen (var väl 1 Juli fakturamdellen trädde i kraft). ROT-avdraget gör man då på deklartionsblanketten, tror det var i rutan "Öv riga avdrag" eller nåt sånt, kommer inte riktigt ihåg var på blanketten som hon på skattekontoret sa, men iaf så sa hon att det gick att göra så.

Nej, man gör inte ROT-avdraget i deklarationen utan på den här blanketten!!

[länk]

/Funkis
Blanketten man ska använda heter K47. Dock fanns den inte när jag pratade med skatteverket för ett par veckor sedan.
 
stefand skrev:
Jag har bett om offert på renovering av badrum och vill naturligtvis nyttja ROT avdraget. På offerten jag fått finns inte ROT avdraget angivet. Jag har påpekat det och hantverkaren säger att dom anger inte ROT avdraget eftersom dom inte kan garantera att jag är berättigad till det.

Då undrar jag, kan dom sedan när fakturan kommer vägra att ta med ROT avdraget då också? Jag tycker ju att det måste vara upp till mig att hålla koll på om jag är berättigad eller inte. Hantverkaren får ju i vilket fall som helst pengarna, det är ju jag som får kvarskatt om jag har fel.
Nä du får inte kvarskatt, de betalar inte ut pengarna till hantverkaren.
Förmodligen därav du inte får med ROT avdraget på en offert.

Det är förvånansvärt mycket folk som begär ROT avdrag men som får avslag på det hos skattemyndigheten. Folk verkar inte ha koll på om de har utnyttjat det tidigare eller om de har tjänat tillräckligt med pengar för att berättigas till ROT avdrag.
 
Tjoa skrev:
Nä du får inte kvarskatt, de betalar inte ut pengarna till hantverkaren.
Är du säker, i SKV:s ställningtagande från i juni skrev de att det blir kvarskatt men hantverkaren får sina pengar.
 
-MH- skrev:
Är du säker, i SKV:s ställningtagande från i juni skrev de att det blir kvarskatt men hantverkaren får sina pengar.
Såg ett papper som ekonomi tjejen visade för mig där hon muttrade om att folk borde ha koll på om de får avdrag eller inte.
Där stod det 4 kunder varav 2 inte hade beviljats avdrag. Och som jag fattade det så fick hon göra en ny faktura på beloppet som inte gick igenom.
Men det var väl en 2 månaders sen. kanske har ändrat sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.