Hej.
Har nyligen köpt hus med bergvärme installerat 2003. Pumpen är en Nibe fighter 1210. Har bitt där ca 2 mån och det har alldrig varit problem med värmen, Snarare för varmt om något. Nu har det blivit riktigt kallt ute ca -22 grader och innetempen är endast 15 grader. Har slagit på tillsatsvärmen som går för fullt men ingen tempökning inne. Cirkulationspumpen går och elementen är varma. Verkar som pumpen inte orkar med riktigt eller? Några frågor...

1. Hur är det med kurvlutningen. Blir det varmare med lägre värde eller skall det höjas. I manualen rekomenderas värde 9 där vi bor. Pumpen står på 10. Inom parantes anges värde 4, vad är detta och hur justerar man det.

Huset är bygt -57 och har väl inte helt optimal isolering samt gamla fönster. Dock borde väl pumpen kompensera för detta även om det blir kostsamt energimässigt?

Finns det några inställningar att prova för att erhålla dräglig innetemp?
 
Högre kurvlutning ger högre innetemperatur, speciellt vid låg temperatur ute. Höj kurvlutningen alltså. Om det sedan blir för varmt när temperaturen stiger så kan du sänka parallell-justeringen av kurvan.

Inom parentes står riktvärdet för när man kör pumpen för att värme ett golvvärmesystem ingjutet i betongplatta. I ett sådant system kör man mycket lägre temperatur.

Däremot så låter det lite konstigt att tillsatsen går för fullt och det inte blir varmt nog. Det kan finnas flera förklaringar till detta. Vilken temperatur skickar systemet ut i elementen nu? Har du inspekterat alla element? Har du luftat systemet?
 
Tack för snabt svar..
VB fram står runt 44 grader ca. Slog på tillsatsvärmen igår och vad jag har sett har den gått sedan dess. Bergvärmepumpen går också. Vi har ej luftat systemet någon gång, dock vet jag att föregående ägare gjort detta ganska nyligen. Alla element är varma. Har ej rört kranarna då föregående ägare ej sgt att det varit något problem och att det måste ha fungerat tidigare vintrar.
 
Jämför VB-f VB-r & VV tempen.
jag tror din trevägsventil har hängt sig så värmen går samtdigt till varmvattnet som till radiatorerna (det ska vara antingen eller)

det finns en kontroll pig på ventilen så du kan se om den nåt topp & botten läge, samt att du manuelt kan köra den i service menyn.
kolla handboken eller ladda ner den på nibes hemsida
 
D
Hur menar du här CarMan? Om växelventilen skulle vara trasig så förklarar det väl inte så bra att det inte blir tillräckligt varmt i huset, trots att kompressor och tillsats går hela tiden?

VB-fram på 44 grader låter på tok för lågt med kurva 10 om det är -22 grader ute (men det kanske var varmare ute då, eller också var VB-fram tillfälligtvis lägre just när du läste av?). Vb-fram bör ligga på runt 55 grader under de förutsättningarna. Är du säker på att du slagit på tillskottet? Ser du på elmätaren att den tickar märkbart snabbare när du slår på tillskottet?
 
det jag tänkte på var att det kanske är 44 grader ut rån värmepumpen, men en del av vattnent cirkulerar till varmvatten beredaren istället för att gå till huset.
 
D
Men då skulle ju det vattnet komma tillbaka ganska snabbt i returen utan att ha kylts av nämnvärt. Borde alltså inte resultera i någon större förlust som kan förklara några större problem...
 
Jag tycker att 44 grader ut låter normalt, så är det iallafall hos mig som har en likadan pump. Nu går 40 grader ut när det är -17.
 
kanske, kanske inte. det går ju åt energi att värma upp varmvattnet.
 
C
CarMan skrev:
kanske, kanske inte. det går ju åt energi att värma upp varmvattnet.
Inte om det redan är varmare än så...
 
Nä, men vad ska den värmen ha kommit ifrån?
 
C
Iofs, men man kanske inte har förbrukat nåt heller, och pumpen kanske gör varmvattenkörningar som vanligt, men fastnar på vägen tillbaka till värmekörning.
Nej, jag vet inte...

Men som sagt, lite värden från pumpen skulle underlätta.
 
D
Kurtivan skrev:
Jag tycker att 44 grader ut låter normalt, så är det iallafall hos mig som har en likadan pump. Nu går 40 grader ut när det är -17.
Det är väl inte så mycket frågan om "att tycka"... Det är ju enkel fakta och bara att läsa ut ur kurvan att vid -22 så skall framledningen vara ca 55 med kurva 10 om inte parallellförskjutningen har åkt ner i botten (skulle TS iofs kunna kolla i menyerna att den inte gjort, ibland blir det fel på POTen).

Kör du ut 40 grader i snitt på framledningen när det är -17 så kör du inte på kurva 10 helt enkelt. Då ligger du snarare på kurva 5.

CarMan: Energin måste ju ta vägen någonstans. Om nu växelventilen skulle stå i ett mellanläge så skulle pumpen konstant ladda VV lite grann. VV skulle då värmas upp (eller kylas av, beroende på framledningens temp) men energin skulle inte försvinna. När uppvärmningen av VV har nått framledningens temp, så gör det inte så mycket till eller från att växelventilen läcker då pumpen får tillbaka värmen på returen i så fall. Det är ju liksom vanligare att det blir FÖR VARMT när växelventilen läcker, då pumpen kör ut VV-laddningstemperatur i framledningen på radiatorsystemet när den laddar VV. Att det blir för kallt pga samma problem låter inte riktigt lika självklart.
 
Redigerat av moderator:
möjligt att det blir så då dubbelmanteln är liten. men jag tänkte tvärtom, man fassnar på hus värme, för varmvattent blir aldrig kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.