Jag har inhandlat ett fanergolv (ej laminat med andra ord) som är klickgolv.
Märket är Golvabia Residence (Valnöt plank)
http://www.golvabia.se/templates/info.cfm?SidorID=100

Nu ska golvet läggas på ett rent betonggolv och frågan är hur man går tillväga.
Först så undrar jag vad man har för underlag, vanlig underlagsfoam eller grålumpapp möjligen?

Sedan så har jag fått uppfattningen att man ska spara några millimeter vid varje kant för om huset rör sig lite med åren, detta täcks ju av golvlisterna ändå.
 
Du måste använda fuktskydd.. du kan lägga plast + foam + golv.
Du ska spara några mm vid varje kant. Det gör du med hjälp av kilar.
Finns golvläggar satser man köper i de flesta byggvaruhus. Du behöver inte köpa satsen i samma märke som golvet utan funkar bra med t.ex pergo sats eller tarkett sats.

När jag la mitt golv använde jag med av något som heter Selitflex
http://p112335.typo3server.info/index.php?id=149&L=10

Det är fuktskydd och foam i ett. Är mycket nöjd.
 
Mikael_L
Golvtillverkaren ska kunna uppge hur mycket rörelsemån det behövs vid väggarna. Brukar ofta vara angivet i / på förpackningen.
Det är framförallt golvet som ändrar storlek vid förändringar i temperatur och fukt.
 
sled skrev:
Du måste använda fuktskydd.. du kan lägga plast + foam + golv.
Du ska spara några mm vid varje kant. Det gör du med hjälp av kilar.
Finns golvläggar satser man köper i de flesta byggvaruhus. Du behöver inte köpa satsen i samma märke som golvet utan funkar bra med t.ex pergo sats eller tarkett sats.

När jag la mitt golv använde jag med av något som heter Selitflex
[länk]

Det är fuktskydd och foam i ett. Är mycket nöjd.
Fuktskydd alltså? hmm det måste man ha till alla rum?
Hittade denna på Byggmax:
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-13003.aspx
Räcker det men den direkt på betongen och sedan på med fanergolvet?



Hittade denna glovläggnings-satsen men jag vet inte riktigt vad man använder verktygen till, behövs det vid klick-golv?
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-13014.aspx


Ursäkta mina dumma frågor men hur använder man en plastkil till att få fram ett avstånd mellan golvet och väggen?
Har aldrig lagt något golv överhuvudtaget :blushing:
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-13009.aspx
 
Du sätter ihop kilarna två och två. Genom att sätta dem på olika nivåer kan man bygga olika tjocka distanser.
De här kilarna är inte rena kilar. De har liksom en trappstegsform som gör att de låser i varandra.
 
Jag vill förtydliga att det är en lägenhet några våningar upp i ett hus så någon större risk för mögel finns förmodligen inte.

I hall och vardagsrum så är det rent betonggolv, här har jag jag tänkt att lägga golvfoam mellan betongen och klickgolvet (fanér) frågan är om det ska vara med eller utan fuktspärr?

I sovrum och kontorsrum ligger idag en plastmatta som jag tänkt lägga klickgolv på.
Frågan här är om jag ska ha ngt mellan plastmattan och klickgolvet? Isf golvfoam, golvfoam med fuktspärr, grålumpapp eller om jag helt enkelt inte behöver ha ngt alls?
 
Nej det behövs inte till alla rum. Behövs speciellt om man lägger golv på betong eller stengolv.

Satsen på byggmax funkar säkert kanon. Den träfärgade har du och slår ihop golvet med.. den silvriga då du inte får plats med den träfärgade ;)

Borde finnas någon beskrivning på golvet du köpt? på baksidan paketet eller i?

Vet inte om det räcker med byggmax fuktspärr foam. Jag var tvungen att tejpa min fuktspärr med alu tejp upp på väggarna.. Du borde nog göra något liknande. Snacka med dom du köpte golvet av.. dom vet säkert.

Det finns inga dumma frågor...
Bara dumma svar
 
sled skrev:
Nej det behövs inte till alla rum. Behövs speciellt om man lägger golv på betong eller stengolv.
Förstår jag dig rätt om jag säger att jag ska ha foam med fuktspärr i hall och vardagsrum där det är betonggolv och foam utan fuktspärr i de två rummen där det redan ligger plastmatta?



sled skrev:
Vet inte om det räcker med byggmax fuktspärr foam. Jag var tvungen att tejpa min fuktspärr med alu tejp upp på väggarna.. Du borde nog göra något liknande. Snacka med dom du köpte golvet av.. dom vet säkert.
Oj det låter avancerat.
Jag frågade faktiskt en tjej på Byggmax idag och hon menade på att man kan ha fuktspärr i hallen eftersom man ibland kommer in med blöta skor osv.
Däremot att det inte skulle behövas i vardagsrummet där det aldrig lär bli blött.
 
Kan inte tänka mig att du skall behöva en fuktspärr över betongen flera våningar upp. Den används när man lägger golv i källare där det är risk för att markfukten letar sig upp genom betongplattan. En vanlig foam bör räcka, även i hallen. Det är ju inget badrum. Skulle man dra in en massa väta bör man torka torrt. Det finns skötselföreskrifter för denna typen av golv, säkert i förpackningen, där det framgår hur de skall skötas. Tänker närmast på när de skall torkas. Det brukar vara med en ganska torr (urvriden) trasa. Av den anledningen tror jag inte det är så bra om man drar in en massa "blött" och låter det självtorka.
 
  • Gilla
masteranders och 1 till
  • Laddar…
Jo, personalen på Byggmax, har knappast någon större erfarenhet av byggande enl. tidigare trådar. Har du ett störrre byggvaruhus i närheten, smit in där så får du bättre hjälp och svar på dina frågor.
 
Jag har lagt ett par lamelträgolv på betong vara ett på golvvärme mot platta på mark och de andra på mellanbjälklag, dvs samma som du har.

Jag läste på och fann att det alltid skall finnas en fuktspärr. Detta är fullständigt niprigt om det är ett mellanbjälklag, där det inte skall inte kunna komma fukt underifrån. Jag la en 0.2 mm byggfilm, men skulle inte göra detsamma idag. I vart fall inte om jag visste att det inte var ett badrum/tvättstuga under.

Läste också en utredning om hur klokt det är att fuktspärr på golv med golvvärme mot platta på mark. Ett problem med golvvärme är att trägolvet torkar ut å andra sidan kan golvvärmen driva upp fukt i golvet. Utredningen kom till slutsatsen att man skulle skippa fuktspärr även i detta fall. Den lilla fukt som kom från golvet var välgörande genom att den minskade uttorkningen.

Inte lätt att göra rätt alltså. I ditt fall skulle jag lägga foam. Vid golvvärme lumppapp istället.

Men det finns ett annat problem som du också måste ha koll på. Det finns krav på golvets jämnhet. Om det är problem, kan du spackla ut det med kakelfix eller lägga lumppapp i svackorna. Kolla på Kährs hemsida efter råd.

En grej till. Mina golv knastrar lite när man går på dem på morgonen. Detta är helt normalt, men vill man slippa höra det så måste man limma skarvarna. Detta gäller Byggmax golv, vet inte hur det är med andra.
 
Redigerat:
Att golvtillverkarna föreskriver att det alltid skall användas fuktspärr handlar nog mest om att dom vill skydda sin produkt och undvika reklamationer. Hur resten av huset mår är underordnat när dom författar anvisningar.

Jämför med alla dessa tröjor som bara får tvättas i 30 grader handtvätt...
 
att lägga fuktspärr i din lägenhet är slöseri med pengar, vart skulle fukten i hallen komma ifrån?

Som föregående skriver kommer man inte med blöta skor så måste det torkars upp omgående.
Jag hade lagt en tunn foam om golvet är jämt.
 
Med andra ord så verkar de flesta tycka att vanlig golvfoam räcker?

Men jag undrar fortfarande hur jag ska göra i rummen där det ligger plastmatta idag? :rolleyes:
 
Lägg golvet ovanpå med foam emmelan om det är jämt.

Eller ta dig tiden att riva bort den gamla mattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.