Desto högre prisnivå i området desto större "vinst" kan man göra vid renoveringar. Att du köper en kåk för 800000 tyder på att det inte är det mest attraktiva området i Sverige, snarare det motsatta. Om du inte vet med säkerhet att området är eller kommer bli populärt så tror jag inte att det kommer löna sig.
 
A
Området ligger ju på Gotland, men i en tätort som har varit mindre attraktiv men som är på uppgång. Huspriserna börjar närma sig miljonen och vissa går ju ännu högre.
Visst det är ju inga Stockholms priser, men dom är ju orealistiskt höga.
Området där vi köpt hus börjar bli mer intressant för sommar gotlänningar med. Och vårat hus hade fastlänningar som intressenter. Men säljaren ville sälja till en bofast gotlänning vilket vi gynnades av, därav det låga priset.
Så med lite renovering bör huset stiga i värde tycker jag.
 
Du zabron har ju bättre koll på Gotland än jag som fastlänning men när Du köper ett helt hus för lite drygt halva priset av vad 40 m2 kostar i gamla Enskede har jag ändå svårt att se att det går att räkna hem en vinst på 200k. Låga priser är samma som låga vinster.
Men klart att har Du köpt till underpris pga din lokala förankring så hinner kanske nån granne sälja för dryga miljonen innan Du ska värdera om och så har banken en försäljning att referera till.
Men jag är skeptisk till värdeökningen ändå utifrån prisbilden.
 
För att återgå till trådens grundfrågor -

Nej, att åtgärda löpande reparationer höjer sannolikt inte fastighetens värde. Däremot kan man ju tänka sig att en objektiv värdering ger ett värde som överstiger din köpeskilling, helt oberoende av dina åtgärder. Detta blir givetvis fallet ifall du faktiskt har betalat ett "underpris".

OM du har rätt i dina påståenden (men bara då) drar jag slutsatsen att du bör låta genomföra en värdering INNAN du rustar upp kåken. Du har nämligen inget (eller mycket lite) att vinna på att vänta till efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.