Hej. Har hittat ett hus som vägverket äger. Det har stått tomt ca 10 år efter att de köpt huset i samband med ett vägbygge. De hade då huset som platskontor och har sedan lått det stå tomt men med värme på. Huset har tyvärr blivit "inbyggt" på så sätt att man byggt ett bullerplank mellan huset och vägen. Även ett annat hus har blivit inbyggt med planket, så de har fått en bit av tomten för att få en ny anslutningsväg till sitt hus. Tyvärr har man ingen anslutningsväg kvar till det aktuella huset. Grannens väg går förbi huset så fysiskt finns det en väg men inte enl lantmäteriet, och det finns inget servitut. Kommnen ger inte bygglov för att ta upp ett hål i staketet så man får en anslutning. Grannen menar på att de som bodde där tidigare blev lovade att huset skulle rivas och att de skulle få en bit mark av tometen så de är inte så positiva till att ge ett servitut. Jag har kontaktat vägverket att jag vill köpa huset men de får inte sälja privat utan måste gå ut offentligt. Men de är svårt att få en mäklare att sälja ett hus som inte har infart (och därför inte går att sälja). Vägverket har kontaktat grannen men han vill inte köpa huset utan han vill att det rivs och att han får delar av tomten. Kommunen har tagit bort huset i stadsplanen så det står på prickad mark och de vill också att huset rivs, men de vill inte heller betala för det. Hur ska man göra? Jag har själv inte haft kontakt med grannen än, utan jag vill avvakta. Om det går till mäklare lär det ju inte bli så populärt att det springer massa folk till grannen och förhandlar om servitut? Som sagt, Hur gör jag nu?
 
Finns det inget bättre hus att köpa?

Mitt mellan en massa vägar, bullerplank, och en granne som du med stor sannolikhet blir osams med. Inte de bästa förutsättningarna....
 
Det finns iallafall hus som är lättare att köpa. Huset ligger i ett för mig bra område och jag gillar huset som sådant. Tror inte det blir problem med grannarna, bara man är raka och ärliga mot varandra från början.
 
Luktar trubbel... Släpp det...
 
pinebar skrev:
Finns det inget bättre hus att köpa?

Mitt mellan en massa vägar, bullerplank, och en granne som du med stor sannolikhet blir osams med. Inte de bästa förutsättningarna....
Klart det finns bättre hus :D
 
Ni verkar vara inne på samma linje. Jag vill inte ge upp förrän det känns kört, just nu är det mer klurigt intressant. Någon som har andra tips?
 
Om kommunen har ändrat planen så att det är "prickmark" där, så måste du isåfall begära en ändring av planen igen. Det kan ta tid, kosta pengar och det är inte alls säkert att kommunen ens beviljar det. Jag ska inte säga att det är totalkört, men ta åtminstone kontakt med någon planhandläggare på kommunen för att höra dig för om möjligheterna innan du ens går vidare.
 
Enl kommunen var det från början tänkt att huset skulle bort och tomten skulle delas upp mellan närliggande fastigheter. Enl kommunen är enda problemet med prickad mark att det kan vara svårt att försäkra huset eftersom försäkringsbolaget inte får återuppbygga det vid totalskada. enl försäkringsbolaget var det inget problem, då får man ett likvärdigt hus i närheten. Får ju givetvis inte bygga ut eller om huset heller.
 
Tycker det låter som någonting att gå långa omvägar runt. Möjligen billigt, men aldrig prisvärt.
 
Det låter som ett hiskeligt jobb där Du måste sköta kontakter med kommunen, vägverket och en granne som vill ha huset rivet för att sen om Du får köpa det äger ett hus som det inte finns nån väg fram till. :rolleyes:
Rimligtvis måste det finnas minst ett annat hus i din närhet som är beboeligt så om det inte är själva processen fram till affären som lockar dej skulle jag ändå råda det till att köpa nåt annat. ;)
Men får Du till det ser jag fram emot en redogörelse för hela resan :p
 
Tänk på att du någon gång ska sälja huset. Vill du sitta med ett osäljbart hus då?
 
Troberg skrev:
Tänk på att du någon gång ska sälja huset. Vill du sitta med ett osäljbart hus då?
Fast om TS köpte det så var det ju inte osäljbart :rolleyes::D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.