-MH- skrev:
Är det romantiskt med forskningsrapporter? I så fall tycker jag ni ställer fram lite ljus och läser detta :)

[länk]

Du bor förresten i ett skogslän du med, ser ja.
Men hallå!

En forskningsrapport om oxidanter, gå in i vilken hälsokostbutik som helst och du får en massa positiva råd om hur förträffligt det är med alla antioxidanter.

Men en sådan här länk är ju ett ypperligt bevis på att statistik och rapporter går att beställa i vilket syfte som helst. Eller som ordspråket säger"som man frågar får man svar" . Finns säkert forskning som stödjer att ju mer vapen vi tillverkar desto mer fred blir det, lobbyister till vapenindustrin vill ha argument.
 
Förbjuda vedeldning, vad är det för snick-snack? Som om eluppvärmning skulle vara miljö- och cancervänlig. Visserligen släpper inte elanvändningen ut cancer ur just min skorsten, men ur någon annans i ett annat land.

Kommer ni ihåg för några år sedan när det larmades om cancerogena ämnen i chips? Hyllorna är mer fyllda än någonsin. Det har alltid larmats om att rökning ger cancer. Är de bortplockade från hyllorna? Det är ju inte bara den som röker som får cancer, utan jag också om jag står i vinddraget.

Skulle vedeldning förbjudas är det enkom med motiveringen: "för att det inte generera lika stora ekonomiska vinster för storföretagen".
 
Redigerat:
R Göran skrev:
Det är väl inte otroligt att vedeldning kommer att förbjudas pga gasernas cancerogena effekter. Vedeldning har nog ingen bra framtid.
Om ett förbud löser problem så blir det enklast att förbjuda cancer .... :)
gaia
 
Ett tips till alla som förfasas över den fruktansvärda vedeldningen - åk till Oslo när kylan slår till på förvintern. Har en släkting som jobbar där och den primära värmekällan är kakelugnar och fotogenkaminer. Det ligger en dimma över stan när alla sätter igång att elda och fotogen/ved-bilen kör runt för att kränga bränsle. :)
 
joflopp skrev:
Ett tips till alla som förfasas över den fruktansvärda vedeldningen - åk till Oslo när kylan slår till på förvintern. Har en släkting som jobbar där och den primära värmekällan är kakelugnar och fotogenkaminer. Det ligger en dimma över stan när alla sätter igång att elda och fotogen/ved-bilen kör runt för att kränga bränsle. :)
Men kommunala begränsningar finns ju redan idag så det bör varje stad kunna lösa själv. Att däremot begränsa vedeldning konsekvent överallt är en annan femma.

I framtiden kanske vi får plugga korven till eljacket när det ska "grillas".
 
Jag bränner ju hellre ved än tysk kol i alla fall, dvs den helgade elen.
 
Pyreldning i dess värsta former ska naturligtvis bekämpas på alla sätt och vis.
Jag skulle heller inte vilja bli nerrökt av någon granne.
Men det är naturligtvis inte den typen av eldning som trådskaparen funderar på.
 
Det kanske blir körkort/intyg i framtiden,för eldare.Kommun och sotare vet ju vilka som eldar med vad.
 
R Göran skrev:
Det är väl inte otroligt att vedeldning kommer att förbjudas pga gasernas cancerogena effekter. Vedeldning har nog ingen bra framtid.
Jo, det är otroligt. Vill man förbjuda något så är det gas-emissionerna, inte vedeldningen.
 
Är ganska övertygad att bergvärme är det som höjer värdet på fastigheten mest. Inte för att det skulle vara det mest effektiva (vilket jag inte kan uttala mig om) Men för att det är i gemene mans åsikt att detta är bäst. Skulle man fråga 100 personer på stan vilket värmesystem de önskade skulle finnas i deras blivande hus lär nog den stora majoriteten säga bergvärme.... Men å andra sidan vad vet jag. Hade jag haft något innanför pannbenet hade jag inte köpt ett hus med en 30 år gammal elpanna, och sedan betalat 60.000kr för att koppla en luft/vatten värmepump på den sunkiga gamla skrothögen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.