Kanske är på fel forum för denna fråga men jag provar.

Kommer att tilläggsisolera vinden och sedan också snedtaken i nya huset nästa år. Det blir så långt det är möjligt naturliga material som i princip skulle kunna gå att lägga i komposten och som dessutom är närproducerat och utan dyra (miljöovänliga) processer.

Har läst att det finns en diffusionsöppen papp för insidan som ändå bromsar ångan. Men innehåller inte den plast? Annars tänkte jag mig en vanlig vindpapp till insidan där jag tänkt isolera.

Är det overkill att leta efter en miljövänlig papp i jämförelse med att åka till lokala bygghandeln och kränga vad som finns på hyllan?
 
Min gissning: Bara att få dit miljöpappen ställer till mer med transporter och sånt än vad du tjänar på det. Kör vanlig standardpapp.
 
Nu är det ju inte JAG som ska tjäna på det, utan miljön. Jag tjänar sällan på att välja miljösmarta alternativ framför det som byggvaruhuset har på hyllan.

Men om det faktiskt finns sådan papp men som måste transporteras lååångt för att komma till mitt hus, då tjänar miljön på att jag väljer ett "sämre" alternativ i handeln.

Nu är jag osäker på om det ens finns något som miljösmart vindpapp. :)
 
Det enda som kan göra en papp mindre miljöovänlig än en annan är hur mycket returbibrer den innehåller. Oavsett vilken papp du får tag på kommer den från ett massa- och pappersbruk och det finns ett visst antal producenter.

Närproducerad papp i större skala finns inte om du inte bor granne med bruket.
 
Nu är det ju inte JAG som ska tjäna på det, utan miljön.
Jag tror inte att miljön tjänar på det heller.
 
C
Nej, knappast.

Vindpapp är ju papp och tjära, två rätt naturliga produkter om jag inte är fel ute..

Diffusionsöppen väv är gjord av plast, rätt.
 
Troberg skrev:
Jag tror inte att miljön tjänar på det heller.
Och det var väl jag vad skrev! :confused:

Citerar mig själv:

"Men om det faktiskt finns sådan papp men som måste transporteras lååångt för att komma till mitt hus, då tjänar miljön på att jag väljer ett "sämre" alternativ i handeln"
 
cheetah1 skrev:
Nej, knappast.

Vindpapp är ju papp och tjära, två rätt naturliga produkter om jag inte är fel ute..

Diffusionsöppen väv är gjord av plast, rätt.
Hm, visst är väl vindpappen diffusionsöppen men konvektionsstängd? Den där väven med plast i vill jag inte ha i mitt hus dock, så jag är inne på att sonika "pappa" taken som en liten ångdämpande åtgärd. Blir ju inga pengar heller direkt. Men jag vill gärna försöka kolla upp lite mer om innehållet i den. Finns ju typ lummpapp också, men den har säkerligen inte samma effekt.
 
Det gläder mig att vissa har börjat förstå att ibland kostar det lite mer för att man ska kunna skona miljön då man bygger och renoverar. Vidare finns det tillfällen då det helt sonika är billigare. Finns ingen anledning att bygga med massa skitmaterial bara för att det är billigare, du ska ju bo i huset med både god hälsa och nattsömn.

Ekologiska byggvaruhuset har en tätningspapp som är diffusionsöppen men konvektionstät.

Problemet med tilläggsisolering av vindar är att om det läcker ut uppvärmd inneluft så innehåller den mer fukt. Den fukten kondenseras mot den efter tilläggsisolering kallare insidan av taket. Följden av detta blir i flera fall antingen läckage via droppar in i bostaden igen, nedfuktad isolering som nu leder värme istället för isolerar, även med risk för mikrobiell påväxt om isoleringen inte hinner torka ut innan temperaturen blir ultimat för mögeltillväxt. Även träet i yttertaket kan i värsta fall angripas av mögel eller röta.

Har man tilläggsisolerat ett vindsbjälklag i ett självdragshus så måste man hålla särskild koll på takets insidas hälsa. Detta gäller även uteluftsventilerade vindsutrymmen.
 
Oj vad den pappen kostade mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.