Funderar på att bygga med ryggåstak i kök och vardagsrum i vår blivande villa. Vet någon hur mycket dyrare det blir att värma upp den extra volymen. Finns det en formel? Vidare blir det högra ljudnivå med ryggåstak eller är det en fråga om materialval i taket?

Tack för svar!
 
Det blir rejält högre ljudnivå vid normala proportioner på rummen. Man kan montera håltagen gips i innertaken för att dämpa ljudet. Viktigt är då att de finns luft eller isolering bakom hålen. Kolla dessa:

http://www.gyptone.se/produkter/släta+undertak+–+big
 
framförallt isolering så man inte får omvänd effekt. Men gyptone är klockrent. Blir bra tak, lite dyrare. MAn kan få lite skumma korta reflexer i vinklar som blir också och fladder eko
 
Ett litet tips:
Montera ett riktigt akustik-tak, har precis gjort det i kök/ vardagsrum (dock ej ryggåstak) och det blev för j-a bra, Ett stort plus är också möjligheten att kunna lyfta på plattorna för att dra tex högtalarkablar i efterhand. Kanske lite dyrare vid första anblicken, men räknar man på total tidsåtgång, gipsa, spackla. slipa. spackla, slipa, grunda, slutmåla, risken att det spricker mm
Taket ger ett så förbannat skönt tyst hus så vi funderar på att komplettera i resten av huset också.
Tilläggas kan också att elektrikern var väldigt snabb i och med att han kunde klammra alla vp rör i det råspontade undertaket , så där sparar man nog också en hel del tid,
Fundera på det och ta in en offert från din lokala undertaksfirma, du kommer inte att ångra dig.........
 
Jag har varit inne på samma sak i min blivande 140kvm 1-plan men jag fick tipset att höja takhöjden i hela huset istället och skippa ryggåstaket. Kan vara värt att tänka på.

Säg ett hus med 2.7 i takhöjd rakt igenom vs ett med 2.4 samt ett ryggåstak i mitten.
 
JohanByggis skrev:
Vet någon hur mycket dyrare det blir att värma upp den extra volymen.
Om du i stället för ryggåstaket tänker ett rum ovanpå så kan du kanske räkna ut värmeåtgången. Mycket beror på hur bra isolerar du taket. Jag tycker att ett ryggåstak slösar mer med boytan än med värmen om det är hus i 2 plan :)
gaia
 
Suhagg skrev:
Jag har varit inne på samma sak i min blivande 140kvm 1-plan men jag fick tipset att höja takhöjden i hela huset istället och skippa ryggåstaket. Kan vara värt att tänka på.

Säg ett hus med 2.7 i takhöjd rakt igenom vs ett med 2.4 samt ett ryggåstak i mitten.
Bra tips!
 
Suhagg skrev:
Jag har varit inne på samma sak i min blivande 140kvm 1-plan men jag fick tipset att höja takhöjden i hela huset istället och skippa ryggåstaket. Kan vara värt att tänka på.

Säg ett hus med 2.7 i takhöjd rakt igenom vs ett med 2.4 samt ett ryggåstak i mitten.
Precis som vanliga gamla hus. d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.