Hej!
Jag har varit i kontakt via mail med en säljare för Göteborgsområdet. Han sa att med tomt 733 kvm, grund, markarbete, VA, el och NF Balans med inredd övervåning, standardutförande (alltså för allt utan lagfart, pantbrev, finplanering av tomt mm) skulle kosta ca 3 milj. Är det ett rimligt pris eller tycker ni att det låter mycket?
Tomten ligger 1 mil utanför Borås mot Göteborg.
Måste bestämma oss ganska snart då tomterna blir tagna.

//Chriss
 
Tycker det låter rimligt, även om jag inte riktigt vet vad som är en rimlig tomtkostnad hos er.
Vi bor ca. 10 mil från Sthlm, och ska börja bygga Balans nu i början av året. Om man räknar med det grundpris vi fick (NF Balans Standard) + vår tomtkostnad och de saker du nämnt ovan, så skulle vi hamna på 2 950 000kr. Vår sammanlagda kalkyl med alla ändringar+garage+alla omkostnader som lagfart, pantbrev, bygglov, kvalitetsansvarig, räntor under byggtid, byggström..ja, allt utom finplanering tomt då, så hamnar vi på 3 150 000kr.
 
Håller med föregående inlägg. Vi kör igång i Södertäljetrakten v 12. Vi har ett modifierat Balans(dyrt) genom en inglasad utbyggnad med balkong över + extrabalkong vid ena gaveln. Därutöver 300 isolering i grund, 260 takhöjd i nb, och fullhöjd kök och garderober. Själva skall vi inreda vind med innerväggar, innertak och viss el. Badrummet är dock klart. Tapeter och listning fixar vi själv i hela huset. Till detta byggs ett oisolerat garage med 200 isolering i grund. Totalt ska (hoppas jag) detta kosta totalt 3440000 tkr exkl finplanering. Nämnas ska att vi måste borra efter vatten själv och fixa avlopp med ett minireningsverk. Skulle tro att det fördyrar en del. Värmen kommer från en bergvärmepump och tomtpriset ligger på 675 tkr. Så mindre än drygt 3 mkr lär du inte komma undan.
 
Tack för era svar. Låter ju som det var ett rimligt pris vi fick.
"Vår" tomt kostar 625000 ink. VA o el.
Ska kontakta Eksjöhus o be o få en offert som även ska inkludera ett garage.
//Christine
 
Hoppar in här...vi skall inte bygga Eksjöhus Balans, men tänkte tipsa om
http://nubyggervi.blogspot.com
om ni inte redan sett det


Ser fint ut!
 
Evi
WOW vad fint =) Nu blev man ju än mer sugen på att få klart huset NU! Måste nog ringa Eksjöhus direkt o be dem snabba på lite :p *ler*
 
Jag fick ett pris på nyckelfärdigt Balans på 2,2 när jag pratade med deras säljare i Stockholm för någon månad sedan. Att få allt inkl. tomt för 3 låter som ett väldigt bra pris. Men det är ju så olika beroende på var man bygger. Vi får betala nästan 500 000 bara i avgifter. Sen tillkommer ju hus och tomt på det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.