W
nik.j skrev:
Med undertrycksventilation menar du de system som görs av nivell, Jape, Platon...?

Förresten: Efter 4:e dagen av utvädring (efter det att parkettgolvet togs bort) så har lukten från betongen faktiskt minskat avsevärt jämfört med dag 1. Vi tänket låta den vädra öppet i ett par veckor till och se hur läget är då.
Undertrycksventilationen är ju i själva verket ett ventilationsrör som går ner mot plattan och en kanalfläkt som suger upp luften och spottar ut den via taket eller väggen.
Antingen sätts det ett rör ner mot plattan som suger på ett ställe å drar med sig luften å man tätar runtom, vilket inte innebär så mycket ingrepp, man har kvar dom gamla reglarna och isoleringen , eller så gör man det ordentligt å river upp golv å sätter till nivells regelsystem (finns ett liknande med stålreglar, kommer inte på namnet) å sen lägger man ut ventilationstrummor på plattan från ena sidan av huset till den andra, ev in i rum och där sätts det dit ventilationsstosar i golvsockeln.

Är ingen expert på området direkt, så det du ska göra är ju att kontakta nån firma som håller på med just undertrycksventilation, skiljer ju sig från hus till hus hur man ska göra.

Men som sagt som några andra skrev, det kan bli dyrt.

kolla den här länken:
http://www.vattochtorrt.com/
finns nog fler
 
Redigerat av moderator:
Amatörbyggaren skrev:
Hoppsan, nu först upptäckte jag att huset var besiktigat.
Men kändes lukten vid besiktningen, förslag till åtgärd?

Besiktningsprotokollet har varit föremål för diskussion med flera parter. I början av protokollet sägs det rent allmänt (standardtext copy& paste) att hus av typen "betonogplatta på mark" är en "riskkonstruktion". När det gäller själva undersökningen säger protokollet säger att en "viss lukt" finns men antyder (i luddiga ordalag) att detta är en rest från gamla tryckimpregnerade syllar som byttes för ca 10 år sedan. Rent allmänt så är enda rekommendationen var att sätta in vanlig ventilation (tillluftsventiler i sovrum och mekaniska frånluftsfläkter). Det fanns ingen annan rekommendation om uppföljning. Rent verbalt var det också 100% entydigt: Inga ytterligare undersökningar rekommenderades.

Tankar om detta?
 
Amatörbyggaren skrev:
Tycker att det låter som ett "normalt" problem med platta på mark, tyvärr har jag en viss erfarenhet från detta, men det blev bra i slutänden.

Jag kan inte se att du beskriver hela golvkonstruktionen, någon slags isolering finns det väl i alla fall? Cellplast eller golvreglar med spån som isolering?

Om du inte redan gjort det så borde du kontakta en byggkonsult som kan göra erforderliga fuktmätningar, sannolikheten är nog ganska stor att fuktproblemet finns i hela bottenplattan och inte endast i vardagsrummet. Syllen kan ju även vara angripen. Först då kan du få en objektiv rådgivning om vilka åtgärder som krävs och inte lämna fältet öppet för alltför många "tyckare". Det blir dyrt om du vidtar en åtgärd och sedan måste göra om arbetet i alla fall efter en tid.

Lukten kommer troligen från organiska rester, spån, byggskräp mm, som byggarna lämnat efter sig.

I mitt fall så revs golven ner till bottenplattan, betongen dammsögs noggrannt, belades med antifungicidmedel (tror jag att det heter), efter den behandlingen så kändes luften betydligt friskare.
Uppspackling av golv, platonmatta över hela plattan (tätas noggrannt enligt instruktioner), ett ventilationshål togs upp för anslutning av sugfläkt, inluft genom delar av socklarna. Ny cellplastisolering, lumppapp och golvkonstruktion av spånskiva och övergolv.

Tyvärr, det kan bli kostsamt. Du skriver att ni nyligen flyttat in, gjordes någon besiktning? Dolt fel kan nog vara svårt att hävda om lukten är påtaglig.

Du säger att det kändes "betydligt friskare efter dammsugning och behandling med antifungicidmedel". Har du någon känsla för om antifungicidmedlet verkligen gjorde någon skillnad, eller om det var mest dammsugningen?
 
Det var BPA (finns ej mer), som gjorde arbetet. Min uppfattning är att dammsugningen inte tog bort den lite unkna lukten men antifungicidmedlet gjorde att luften blev betydligt friskare, bekräftades även av snickaren, vi "tyckte" båda likadant. Troligen så dödade medlet mögelsporerna på ganska kort tid.

När det gäller besiktningsprotokollet så vill jag inte uttala mig, möjligen borde besiktningsmannen ha sagt något om en fördjupad undersökning pga riskkonstruktion. Å andra sidan så gjorde han tydligen fuktmätning av syllen, så jag antar att han vidtog vissa åtgärder för att undersöka "djupare".
Borrade han några hål med hålsåg, tex under spisen i köket, jag tror att det är vanligt och en ganska enkel åtgärd som inte skadar eller syns. Men lukten borde kännas.

Kanske lite långsökt att tro att lukten skulle komma från syllar som bytts 10 år tidigare.
 
För att avsluta denna tråd: Efter att låtit betongen vädra i två veckor så hade lukten klingat av betydligt. Endast en liten bråkdel återstod. Jag dammsög och moppade för säkerhets skull betongen med Klorinvatten för att döda det fåtal organismer som skulle kunna leva på återstående smuts (och lät det sedan torka ut förstås)

Vi lade en byggfolie plus trägolv och nu tre månader senare kan inte förnimmas någon lukt alls även om man sticker näsan längs golvlisterna. Detta trots 100% fuktighet utomhus.

En intressant observation var dessa återkommande rekommendationer för Boracol och andra ämnen som dödar mikroorganismer på en yta trots att mikroorganismerna satt och mumsade på ett organiskt underskikt som redan avlägsnats! Endast rentvättad betong återstod, eventuellt med lite återstående smuts som kunde göda en del organismer under en viss tid. Jag gissar att Boracol är en onödig åtgärd i de flesta av dessa fall, men kemikalieföretagen vill givetvis sälja 10-liters dunkar för att stryka på stora betonggolv istället för att dutta på ett par enstaka träbjälkar.
 
Bra att det ordnade sig. Hoppas lukten återkommer inte!
 
Bumpar den här tråden då vi har gått och köpt en kåk som visade sig har mer problem, liknande de i tråden, än vad vi trodde efter besiktning och diskussion med bland annat Anticimex.

Förhoppningen är att trådskaparen (nik.j) finns kvar på forumet och kan dela med sig av resultatet så här några år senare. Är lukten och problemen fortfarande borta?

Kunde ju vara skönt och slippa lägga en massa pengar på undertrycksventilerat om det inte behövs. Vårt hus har ett ombyggt vidbyggt garage, där någon klåpare för en herrans massa år sedan tyckte att det var en bra idé att lägga isolering rätt på betongen, utan att ta bort golvbrunnen i garaget. Mycket fukt där kan man säga!

Hela garaget var dock inte omgjort på detta sätt utan hälften hade platonmatta och den delen hade inte tillnärmelsevis den fuktkvot, även om den var något hög, som den delen med isolering direkt på betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.