Nu är vilda projekt på gång, och jag vill gärna ha tankar och synpunkter kring detta.

Jag har tänkt att omvandla en 20 fots container till en vedbod då jag inte behöver söka bygglov för denna.

Som det är nu är det bara ett ventilations system jag planerat att sätta dit.
Systemet jag skall bygga kommer att bestå av en frekvens styrd takfläkt som skall suga, som samtidigt och start, stopp samt rpm styrs av en fuktsensor.

Alternativt så sätter jag en solcells driven fläkt, men jag tror inte att jag får tillräkligt flöde med detta alternativ.

I nederkanten av containern på motsatt sida av utsugsfläkten kommer luft intag att sitta.


Vad tror ni kan det fungera eller håller jag på att bygga mig en kompost.
 
Jag tycker det låter som en idé värd att testa! Fast det kan bli lite problem i hörnen tror jag. Så var det iallafall när jag hade något liknande fast det var ett källarrum. Luftintag i ena änden och utsläpp i andra.

Fast det ska tilläggas att jag inte hade någon fläkt utan bara självdrag.

Vad ska du ha för fläkt?

Du har inte funderat på att sätta fläkten i gaveln och ta in luft från andra gaveln? Vet inte om det gör någon skillnad. Borde kunna ha 4 luftintag i hörnen och på så vis bli av med fukten i de hörnen iallafall. Blir värre i andra änden.

Det jag menar med att sätta fläkten i gaveln är för att slippa bygga takhuv osv för att regntäta fläktutsuget.

Vad tycker grannarna om en susande fläkt? Och du själv? Hur mycket drar fläkten?
 
Då får det nog bli fyra intag, ett i varje hörn.
Samt små på mitten av långsidorna
Och fläkten placerad i centrum på taket.
Ljudnivån blir nog inte så farlig, med tanke på min plan med frekvens styrning.
Det kommer nog inte bli så ofta den behöver gå på max varv.

Jag vet inte vad det blir för storlek på fläkten, men det blir av industrityp avsedd för takmontage.
 
Säker på att det inte blir bygglov på den då om du ställer den där permanent?

JAG tror du kommer få väldiga problem med fukt. Svårt att ventilera så du får drag igenom hela vadtraven.
 
En vanlig vedbod har vanligen glespanel och således 30-50% av totala väggytan som luftinsläpp. Du kommer behöva pumpa ganska många m3 luft i timmen med en fläkt för att nå samma effekt som öppet självtorkande. Har du varit i en industriell trätork någon gång? Inte direkt småfläcktar som sitter i taken där.

Dessutom, står en konteiner permanent, så krävs det bygglov även för den. Är det en icke permanent/flyttbar sak, så spelar det ingen roll om sidorna är av plåt eller glespanel vad gäller bygglov.
 
Vill du bara slippa bygglov så kan du väl lika gärna bygga ett riktigt ved förråd men ha hjul på det.
 
Det där med bygglov är inga problem, kranbil finns att tillgå.
Skulle någon må dåligt så flyttar jag den.
Detta projekt har kommit till för att tilmötesgå min granne.
Containern kan jag stoppa in mellan min verkstad och hans garage, ett ställe där jag inte fick bygglov av komunen.
Och han har fortfarande kvar sin utsikt.

Vidare fördelar, om jag mot förmodan köper ved så kan jag ställa containern hos leverantören och få den fylld där. Det blir då heller ingen diskusion om hur mycket ved jag fått.

Klyver jag själv kan jag klyva med bensindriven hydraulklyv ute i skogen och fylla upp den där. Och slipper allt skit hemma på min gårdsplan. osv.


Och ja, industritorkar har jätte stora fläktar och rejäla värmesytem. Men där torkar virket på noll och ingen tid.
För mig så är det klyvning vinter nr:1 veden skall torka under vår, sommar och höst innan jag eldar den vinter nr:2.

Och för mig är detta både billigare och snabbare än att bygga på tradionellt vis,
då jag är skapligt bevandrad inom metall och industri.
Och ångrar jag mig över placeringen så flyttar jag den. Och detta är av stor vikt då jag i framtiden skall bygga ut min verkstad.
 
Finns ju sån här golvsveperplåt som du kan lägga på ett regelverk i botten.Brukar användas till spannmål och flis bl.a.Sen får du ansluta fläkten så den blåser in under plåten.Utlopp för ventilation också förstås.
http://www.nimaab.se/se/art/golvsveperplat.php
 
Spontant känns det som om du håller på att bygga en kompost, men jag förstår ditt problem. Taxens lösning gillar jag, farsans korntork funkar så.
 
Låter som en smidig lösning om man har tillgång till kran (tänk på att rå ved är TUNGT) men det vet du säkert..

Jag har en 20kvm vedbod med glespanel runt hela samt att den står väldigt bra till så det blåser igenom väldigt lätt.. Samt att den står 20cm från backen och glespanel som golv.. Och jag kan INTE lägga in helt rå ved för då blir den aldrig riktigt bra.. Har fått fukt/mögelskador på vissa vedträn.. Provade fösta åren med att stapla direkt efter klyvning och det var ingen hit..
Möjligt att den hinner torka om man låter den ligga fler år.. Men som vi kör nu- klyv på vår- elda på höst, funkar det absolut inte.


Nu låter jag veden soltorka ett bra tag innan jag staplar in den och det funkar betydligt bättre!

Så ta i ordentligt! med fläktar om det ska kunna funka!
 
Christer N skrev:
Och ja, industritorkar har jätte stora fläktar och rejäla värmesytem. Men där torkar virket på noll och ingen tid.
Problemet är, har du för lite luftombyte så börjar det mögla på trät...
Det gör det tom i en trätork, MED jättestora fläktar, med för låg tork temp (30-40C).

Annars tycker jag du verkar ha koll på det mesta, men underskatta inte behovet av god ventilation.
 
Mitt behov av ventilation är absolut inte underskattat, hade det varit det hade ej tråden funnits.
Det är mitt största bekymmer.

Utan jag försöker tänka utanför lådan. Traditionnella vedbodar har nog funnits sedan vi gick klädda i björnskinn. Vi fick ny teknik genom åren och ny har vi jackor av syntetfiber som är varma och är vattentäta. vi är varma och goa plus att vi har några björnar som är glada att pälsen sitter kvar. Men funktionen på vedboden är den samma det är nog bara designen som ändrats.

Det jag är oerhört intresserad av är ideer likt den Taxen kom dragande med d^_^b.
Det är sådana här saker jag inte tänkt på att leta efter.
Men jag vill även understryka att alla teorier angående detta motages med vidöppna armar.

Det finns säkert någon som sitter och smyger på någon jättebra formel för att räkna ut "diverse bra att veta" om fukt, temperaturer, luft cirkulation, fukt absorbtion av trä osv.

I slutändan när min skapelse är klar vill jag kunna konstatera att min ved blev bra i år igen och jag hade kontroll över hela förloppet.:cool:
 
Redigerat:
Kan du inte bygga en "vanlig" vedbod fast så pass hållbar så du kan transportera den, dvs lyfta undan vid behov? Kommer någon och klagar kan du flytta den lite bara =) Kalla den en stor vedkorg?

Alt en redig trä grund -kan kalla det altandäck när du inte har ved på ;) som ej kräver bygglov och så gör du en vägg-tak sektion som du kan lyfta på när vintern/hösten kommer?
 
Går det inte att ta ett krokflak och sedan bygga en gles vedbod uppe på det?
Mobilt som bara den och du slipper öda en massa ström på något som solen och vinden kan göra gratis åt dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.