Vi har väl bestämt oss för att bygga sommarstuga, men funderar lite över kostnader vi får räkna med.
Vad ligger driftkostnaden på ungefär/månad? Vi funderar på en stuga på ca 80-90 kvm.
Vilken tillverkare valde ni och vad kostade ert nybygge?
 
Åh, nu får jag chansen att utnyttja ett så underbart svar jag läste här om dagen; hur långt är ett snöre? d^_^b

Helt ärligt.. lite mer information måste du ge oss! Ska det vara en timmerkåk, draget el och vatten, marksten eller gjuten platta, hur mycket ska ni vara där, uppvärmning etc..


Men jag kan väl skriva att från att inte haft någon tomt till en nyckelfärdig timmerstuga på 40kvm där jag gjort mycket själv så landade det på ca 430 000:- (Då ska nämnas att jag fick tomten mot avstyckningskostnaden)

Då har jag fått en timmerstuga på 40kvm med;
- Solcellsel
- Grästak
- Braskamin
- Gasoltubs-kök
- Inget vatten

Dock är jag inte klar än men prislappen lär hamna runt den summan, om inte mer.

/Christian
 
Redigerat:
Ett snöre, ja. Men jag frågar ju efter andra människors erfarenheter. ;-)
 
JennieMagnusson skrev:
men funderar lite över kostnader vi får räkna med.
Vad ligger driftkostnaden på ungefär/månad?
No further questions your hounor, cased closed ;)

Och för att gå tillbaka till mitt första svar, vilken typ av stuga och standard har ni tänkt er? En driftkostnad går ju att påverka radikalt. För att slippa el-abonnemang kan man köra med solceller. Kan ni nöja er med en campingdusch med självgräven brunn så är det också gratis. Det enda som kostar då är inköp och försäkring (som också kan variera mellan 1000-30000 per år beroende på standard).

Därför menar jag att vi behöver lite mer kött på benen innan jag tror man kan ge ett svar om vilka kostnader Ni kan förvänta er :) Men om ni bara är ute efter andras erfarenheter och bortser från din första fråga så ska jag inte dryga mig med att kräva mer info :blushing:

Hälsningar
Christian


PS Tips: Kolla efter en stuga/hus på 80-90 kvm på blocket. Ring och låtsas vara intressenter där ni enkelt kan få reda på driftskostnaderna. Fungerar även hos mäklare. d^_^b
 
JennieMagnusson skrev:
Vi har väl bestämt oss för att bygga sommarstuga, men funderar lite över kostnader vi får räkna med.
Vad ligger driftkostnaden på ungefär/månad? Vi funderar på en stuga på ca 80-90 kvm.
Vilken tillverkare valde ni och vad kostade ert nybygge?
Vi byggde ett 45 kvm traditionellt trähus i dalarna och den går på direktel, har 95 mm mineralull i väggarna och 170 mm i golv och tak. Huset är byggt för att kunna kallställas, men jag har 3-5 grader underhållsvärme på nu.

elförbrukningen låg på ca 3000-4000kwh per år för mig 2008.
Den kan nog hamna både på 1500 kwh eller 10000 kwh också förstås - beror på hur ofta man är där och dra upp värmen, på temperaturen ute (kall/varm vinter osv)

Så driftskostnaden rent generellt är förstås totalt omöjligt att svara på !
Och om ni skall bygga och just driften är en väldigt viktigt parameter så kan ni ju bygga stugan efter det - med mkt isolering, värmepump osv...

Jag byggde vårt hus med caboden, www.caboden.se , och byggsatsen, exl inredning, innerväggar osv, kostade ca 125000 kr, totalt gick stugan på ca 280 kkr inkl tomt, och då har jag byggt allt själv utom el och schakt
/K
 
klaskarlsson skrev:
Vi byggde ett 45 kvm traditionellt trähus i dalarna och den går på direktel, har 95 mm mineralull i väggarna och 170 mm i golv och tak. Huset är byggt för att kunna kallställas, men jag har 3-5 grader underhållsvärme på nu.

elförbrukningen låg på ca 3000-4000kwh per år för mig 2008.
Den kan nog hamna både på 1500 kwh eller 10000 kwh också förstås - beror på hur ofta man är där och dra upp värmen, på temperaturen ute (kall/varm vinter osv)

Så driftskostnaden rent generellt är förstås totalt omöjligt att svara på !
Och om ni skall bygga och just driften är en väldigt viktigt parameter så kan ni ju bygga stugan efter det - med mkt isolering, värmepump osv...

Jag byggde vårt hus med caboden, www.caboden.se , och byggsatsen, exl inredning, innerväggar osv, kostade ca 125000 kr, totalt gick stugan på ca 280 kkr inkl tomt, och då har jag byggt allt själv utom el och schakt
/K
Det var inte illa pinkat :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.