Julen närmar sig som bekant med stormsteg. Då kan det va på sin plats att vara väl förberedd, så att inte granen blir felmonterad. Manualen "härstammar" från Bosch:
https://bhstatic.se/i/julgransmanual.pdf
:cool: ;)
 
  • Gilla
Hamu och 5 till
  • Laddar…
hehe underbart! :D
 
  • Gilla
pk23
  • Laddar…
Då skall jag bara informera frugan om att i år har jag rollen som Weihnachtsleiter.
 
Hemmakatten
Det måste ha varit min man som skrivit manualen.... Vansinnigt rolig!
 
Sanslöst. Och helskoj! Men borde inte Tannenführer översättas till Granledare eller liknande? Granförare var ju iofs ännu roligare!
 
Underbart !! hahahahaha :)
 
Kul faktiskt, men någon har för mycket tid över...
 
hihihihi...den var kul!
 
Men hallå, det saknas ett avsnitt i manualen. Ett tillvägagångsätt som praktiseras av vår granne (ingen nämnd och ingen glömd) är:

Se till att få granen helt perfekt jämn genom att flytta grenarna så att de sitter symmetriskt på hela granen. Metoden består i att skära bort grenar som sitter fel. Borra hål där de ska sitta i stället och trycka tillbaka grenarna.
 
Hemmakatten
Nu har du inte läst manualen med den tyska noggrannhet som krävs. ;) Under avsnittet "Finjustering av vinkel och grentäthet" behandlar man utförligt problematiken med ej helt jämna och perfekta granar. Det kanske är din granne som skrivit manualen? :)
 
Redigerat:
:D Ofattbart att någon mer än han kunde få en sån sjuk idé.

Nej, nu ska vi inte skoja för mycket om grannarna. De är väldigt trevliga och väldigt uppfinningsrika.
 
Oj, jag som alltid brukar borra hål i golvet. Är det inte längre tillåtet?
 
Jojomen, bara du har en Lochmeister tillgänglig. :cool:
I sann Bosch-anda gör han hålet med ein grünen Bosch. ;)
 
Omkring 1940 vid juletid, under en av dåtidens kalla nätter, så väcktes min far som var handlare av ett manuellt kopplat samtal. En presumtiv kund frågade: Hej! har du julgransfötter? Farsan som var mån om en god affär i sikte om än bara en liten plåtburk med tre skruvar nappade genast och jakade till frågan.
Savret kom ögonblickligen: Är det inte svårt att få på byxorna då?

För övrigt har jag ffg provar den å auktion inropade vridbara julgransfoten. Superb! När ljusslingan skulle sättas upp så började jag i toppen och vred sedan granen runt ett kvartsavarv i taget tills hela slingan var uppsatt.
Så de kunde gammalt tillbaka.
 
Heh, min far jobbade på 70-talet på SIS (Standardiseringskommissionen som det hette då). De hade en lång serie skämtstandarder kring jul. Inklusive julgran ("Julgran ska ha grenar åt minst 2 håll", julklappar (mätning av glöggbeständighet) och Lucia. Jag har den här någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.